Comunicat de presă ASCORO – Asociația Construim România
Propunere alternativă de traseu pentru Autostrada A13 Brașov–Bacău
În data de 24.10.2025, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a prezentat o variantă modificată a traseului autostrăzii A13, în zona Brașov–Sfântu Gheorghe. Potrivit CNIR, „noua variantă de traseu, propusă ca urmare a constrângerilor identificate, modifică traseul cu aproximativ 12 kilometri și prevede proiectarea unui tunel cu o lungime de 600 de metri în zona protejată Dealul Cetății–Lempeș”.
Conform analizei ASCORO, modificarea presupune în realitate aproximativ 18 km suplimentari pe traseul principal al autostrăzii. CNIR pare să fi scăzut din calcul un racord care se scurtează, însă lungimea efectivă pentru utilizatorii autostrăzii crește cu 18 km. Noul traseu implică un ocol amplu spre sud-est, fără a extinde aria de deservire a localităților, și intersectează o arie protejată, care ar urma să fie traversată printr-un tunel.
Justificarea prezentată de CNIR se referă la existența unui poligon militar situat pe raza localității Hărman.
Asociația Construim România apreciază că această variantă ridică probleme semnificative care necesită reanalizare. Evaluările noastre indică faptul că anumite porțiuni ale traseului pot fi optimizate în vederea reducerii costurilor, a consumului de resurse și a timpului de parcurs, menținând în același timp respectarea cerințelor tehnice și a constrângerilor de securitate existente.
La costurile actuale de 20–30 milioane €/km, cei 18 km suplimentari reprezintă un impact financiar considerabil, apropiat de jumătate de miliard de euro. În completarea acestei estimări, menționăm și alte efecte relevante:
un tunel de 600 m într-o zonă protejată presupune o durată de execuție mai mare;
costuri suplimentare de întreținere pentru cei 18 km adiționali;
consum crescut de combustibil și uzură suplimentară a vehiculelor, cu impact direct asupra emisiilor – la un trafic de aproximativ 20.000 de vehicule/zi, acest efect se poate traduce în circa 36 milioane €/an doar în cheltuieli cu combustibilul, la prețurile actuale;
un timp de parcurs mărit cu aproximativ 10 minute per vehicul, ceea ce însumează peste 1.200.000 de ore anual, cu impact economic semnificativ asupra operatorilor de transport.
Precizăm că atât reglementările naționale, cât și cele europene prevăd selectarea variantei de traseu cu cea mai ridicată eficiență economică, atât în etapa de construcție, cât și în perioada de exploatare.
Asociația Construim România a elaborat o propunere alternativă de traseu care respectă constrângerile generate de obiectivele existente în zonă și reduce semnificativ lungimea totală în comparație cu varianta analizată de CNIR.
Propunerea are în vedere:
scurtarea distanței totale dintre Brașov și Bacău;
reducerea costurilor de execuție și operare, precum și utilizarea eficientă a fondurilor publice;
integrarea optimă în rețeaua TEN-T;
menținerea unui echilibru între siguranță, eficiență și impact asupra mediului.
În locul ocolului semnificativ spre sud, recomandăm o deviere de amplitudine mai redusă spre nord: autostrada ar urma să fie paralelă cu DN13 între Hălchiu și Bod, să ocolească Bodul prin nord, apoi să continue spre est, pe lângă Ariușd, până la Dobolii de Jos. Deși între Ariușd și Dobolii de Jos se observă o zonă mai înaltă, parte a Munților Baraolt, analiza topografică indică faptul că reliefurile respective sunt colinare, cu o diferență de nivel de aproximativ 80–90 m față de platoul înconjurător. Această urcare și coborâre pot fi realizate cu o declivitate de circa 3%, fără a fi necesară construirea unui tunel.
[image: 1763732168207-2025-11-12-varianta-4-resized.png]
[image: 1763732167540-2025-11-12-varianta-4-detaliu-deal-ariusd-resized.png]
Asociația Construim România solicită autorităților:
• analizarea unor variante alternative mai scurte, inclusiv „varianta 4” propusă de organizația noastră;
• asigurarea transparenței criteriilor de selecție a traseului final;
• organizarea unei consultări publice autentice, cu implicarea reprezentanților comunităților și organizațiilor interesate.
Autostrada A13 reprezintă o investiție strategică pentru conectivitatea Moldovei și Transilvaniei, iar definirea traseului ar trebui să țină cont de criterii de eficiență, sustenabilitate și interes public pe termen lung.
ASCORO, 21.11.2025.