@PaulS a spus în A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut:
- Blue air ? Hai sa ramanem cu picioarele pe pamant, nu inteleg de ce esti asa de "indragostit" de o firma si doar acea firma trebuie sa fac tot in tara aceasta
Am menționat una din firmele d-lui Nelu Iordache ptr că exemplul e ilustrativ. Firmele lui active pe proiecte de infrastructură aveau un ordin fe mărine inferior actualului UMB. Dar , la momentul respectiv UMB era un Dimex , comparativ , și firmele d-lui Iordache erau un UMB în devenire.
Nu. Nu sunt "îndrăgostit" de o firmă. Dar am mai spus , când retorica unora nu "se pupă" cu ce văd ochii , și cu ceea ce știi că e corect(tehnic/economic) apare o sincopă. În procesarea informațiilor.
Și rog să îmi fie scuzat off topicul , dar o să îți dau un exemplu de "politici" împinse în administrație în detrimentul pieței locale. Producătoare. Cu ani în urmă Softronic a scos în piață o ramă. Extrem de actuală tehnic. Aveau drept de proprietate intelectuală asupra ei , ca să nu pățim pe întreținere , cum am pățit cu episodul Desiro(vis a vis de fanboysmul unora legat de brand și nume). La momentul respectiv de pe forumuri , a fost împinsă ideea că nu "au capacitate"(sună cunoscut refrenul ??? Aha?). Că nu pot face mai mult de 2-4 rame pe an , cât să satisfacă nevoile pieței. A fost tot rostogolită ideea , până a devenit clar ...că nu. Între timp erau licitații în pregătire. S-au făcut aceste licitații cu criteriu expres , cât să excludă firmele locale(cifre/volum afaceri. Fără o corelare între nevoie-capacitate de finanțare anuală din partea cumpărătorului). A fost un câștigător. Tehnic. S-a anulat. S-a reluat. Câștigătorul pe toate criteriile tehnice a fost din China. La acea vreme nu erau ăn vigoare decât niște idei(nicidecum legi , sau directive) ptr protejarea pieței UE. Deși , în principiu , sunt de acord cu ideea , ptr că statele respective nu aplică un tratament reciproc , totuși ..tehnic au câștigat. S-a reluat lcitația până a câștigat cine trebuia.Alstom. Am tot semnalat , că Alstom , ca și alți producători au o politică ce prioritizează comercial piețele mai avantajoase. Simplu spus prioritizează la livrare. Sub diverse motivații. Și de atunci nu am primit nici măcar două rame. Asta în condițiile , în care , prețul de vânzare ar justifica investiții mai ample în capacități locale(ni s-au luat bani pe ele , mult peste prețul pieții . Preț ce ar fi justificat ptr investiții în capacități locale extinse).
Și , la final de drum ce avem??? Nici măcar un ritm de livrare de două rame pe an. Trecerea de pe un calendar de finanțare pe altul. Asta , în timp , ce Softronic livrează în termene , locomotive și în contracte cadru. Și punctuale. Deci , dacă ar fi avut comenzi , ne-am fi putut aștepta la o scalare a producției. Cât și la termene respectate. Sau o evoluție , configurare a materialului după nevoi.
Acum , isteria cu termenele în cazul UMB. Cu "pierderea" PNRR/ Adică ..împrumuturi. Cum în cazul Alstom nu e o isterie ptr "fazarea" contractelor. Trecerea de pe un exercițiu de finanțare pe altul , în condițiile în care , nu mai beneficiezi de aceleași condiții?? Adică cofinanțarea a crescut. Și asta în condițiile în care ai plătit deja mai mult pe acest material(comparativ cu piața vestică) . Și el ..deja era mai scump comparativ cu alt material comparat direct??
Deci??? Aici nu e isterie??? Când vorbim de contracte ce depășesc în valoare unele loturi de ale constructorului nostru menționat??? Dar ..e o isterie , când pierdem PNNNNNNRRRRRR-ul.
Adică ..un împrumut. Pe care nici nu îl pierdusem. Îl pierdusem ..ptr că unii se uitară în bila de cristal li vedeau viitorul. Da . Dar un sâmbure de adevăr tot exista. Parte fin banii ăia îi pierdusem ..imediat după pandemie. De ce???? Ptr că ritmul de recuperare economică a fost mai bun.
Acum ce???? Acum nu mai sunt reformele. Alt motiv. Mie îmi sună a un fel de Schengen pe zona economică.
Cu cât gradul de cofinanțare scade , statul are obligația de a proteja piața. Antreprenori locali. De volum. Care pot subcontracta proiecte de anvergură pe care nu au expertiză. Cum face UMB cu bosniacii. Toate firmele străine ce au expunere mare , și în consecință sunt "fiscalizați" extensiv local , la fel , trebuie protejați. Dar asta se realizează cu autorități puternice. Și cu o cunoștere a pieței și o informare corectă. Nu se face cu subminarea autorității(într-o piață care nu e liberă. O parte e executantul ..și o parte e autoritatea contractantă. Adică o parte care e controlată indirect politic. Și e supusă presiunii publice).
Intrarea pe piață trebuie permisă numai în condiții în care beneficiază și interesează autoritatea. Nu cu condiții aduse de executanți.
Și ca să îți mai demontez un mit. La noi în piață avem un spectru larg. Companii turcești , italiene , austrieci , greci , bulgari , ucrainieni , etc. Caută tu piețe atât de eterogene și mai vorbim.
Legat de A3 eu spun să faci o paralelă cu epoca Bechtel. De ce nu s-au expus??? Plăteam de "stingeam". Ptr un volum de lucrări comparabil cu UMB. Care altă firmă s-ar fi expus? Legat de exacerbarea unor episoade când au întrerupt lucrul. Și interpretarea lor.