Cârcoteala de pe drum
-
Mai sunt unii (putini, dar sunt) care nu si-au validat adresa de email pe forum. Fara adresa de email validata nu o sa va puteti recupera contul in situatia pierderii / uitarii parolei. Adica emailul cu linkul de recuperare nu o sa plece.
PS. Catorva useri, care sunt mai activi, dar cu email neverificat, le-am trimis eu acum o cerere de verificare pe email.
-
@Flo87 Pai hai sa luam un exemplu concret:
Valoarea contractului este de 132.050.652,68 LEI fără TVA, echivalentul a 28 milioane Euro fără TVA, având un cost/ km de 2,49 milioane euro fără TVA.
Sunt 11,3km la 28 milioane €. Daca nu gresesc au fost cateva acte aditionale si cresteri de pret pana la inaugurarea de anul trecut. Iar in general fata de 2018 preturile au crescut serios, as zice cu 50-80%. Daca s-ar licita acum o centura gen Bârlad, probabil undeva la 4-5 milioane € / km.
-

Producatorii de Aditivi Accelerator Intarire Beton Temperaturi Scazute care au contract cu UMB si nu numai.
Incerc si o gluma…. -
Tot insist cu citarile astea
Acum Mihai ne face mai destepti:
http://forum.construim-romania.ro/post/9025Lucrurile sunt mult-mult mai complicate de atat.
Desi este contra-intuitiv, scopul primordial al indicatoarelor rutiere nu este orientarea, ci siguranta rutiera.Accidentele, mai ales cele tragice, au loc atunci cand unul sau mai multi soferi nu inteleg contextul drumului, motiv pentru care iau o decizie gresita: estimeaza gresit viteza maxima posibila, estimeaza gresit spatiul de franare, se incadreaza pe banda gresita etc.
Atunci cand lucrurile astea se petrec la viteze de drum national, uneori inca ai timp sa corectezi o decizie gresita. Insa la vitezele de autostrada, sansele de corectare a unei decizii gresite scad drastic, deci sansele de accident cresc dramatic atunci cand apar confuzii. Iar la energiile specifice vitezelor de autostrada, accidentele sunt aproape garantat tragedii: morti, raniti grav, multe vehicule implicate, multe vieti distruse.
De asta, cu cat cresti viteza, cu atat este crucial sa reduci orice posibil scenariu de confuzie pe drum. Pentru ca ajunge un singur sofer confuz - UNUL SINGUR - prins intr-un scenariu defavorabil (intuneric, ploaie, oboseala, "putin racit", proaspat dat afara de la serviciu ori proaspat certat cu partenerul) si mor cativa oameni! Nu neaparat cel care a gresit, ci foarte posibil tu, cel care folosesti GPS si care iti inchipui ca n-ai nicio problema cu indicatoarele.
Este, asa cum am mai spus, la fel ca focul in benzinarie. Te poti juca linistit cu focul in benzinarie si garantat, in 99.99% din cazuri nu se intampla nimic. Numai ca-n al 10.000-lea caz benzinaria explodeaza si cineva moare. Focul in benzinarie este interzis tocmai pentru acel al 10.000-lea caz, pentru ca nimeni sa nu moara.
Dar cum apare confuzia pe o autostrada cu indicatoare prost gandite? Extrem de simplu! Asta daca intelegi psihologia umana si daca intelegi ca oamenii nu sunt fiinte rationale ori computere atunci cand iau deciziile in viata de zi cu zi, mai ales cand e vorba de deciziile rapide.
Creierul uman vrea ca informatiile despre lume sa fie coerente unele cu altele. De asta cauta si chiar imagineaza coerenta in permanenta, inclusiv acolo unde nu exista. Zilnic auzim lucruri care nu exista si vedem lucruri care nu exista, asta demonstrat stiintific. Ori, mai rau, creierul ignora informatiile care-i contrazic imaginea pe care si-a format-o despre lume (confirmation bias). Culmea este ca desi toti suntem guvernati de fix aceleasi mecanisme psihologie, multi traiesc cu impresia ca lor nu li se aplica.
De exemplu, tu vezi pe GPS ca Focsani e inainte, dar creierul tau nu culege informatia doar din GPS, ci de peste tot de unde exista informatia. Si o face permanent si subconstient, fie ca tu vrei sau nu. Adica creierul tau citeste si indicatorul de pe autostrada, chiar daca tie ti se pare ca-l ignori. Ori indicatorul iti spune ca inainte e doar Suceava si Siret, care nu te intereseaza.
Creierul tau, obisnuit cu o anumita logica a lumii, formata in zeci de ani de experienta, se asteapta ca un oras ca Focsani-ul sa fie pe indicator. Faptul ca Focsani-ul lipseste de pe indicator nu e coerent cu ceea ce spune GPS-ul si cu ceea ce creierul stie despre lume. In acel moment apare confuzia si dubiul ca poate directia inainte nu e cea corecta. Iesirea imediata pare pentru o fractiune de secunda o optiune mai buna decat continuarea pe "drumul gresit". Asta e fractiunea de secunda in care apare confuzia, care imediat pune creierul in paralizie decizionala: o alegere intre optiunile inainte si la dreapta devine momentan imposibila.
Numai ca masina merge cu 130km/h si creierul este simultant constient ca are maxim 3 secunde sa ia o decizie ireversibila. In acest moment se instaureaza panica! Culmea este ca panica are o probabilitate de instalare cu atat mai mare cu cat erai mai relaxat si mai calm inainte de momentul confuziei. Adica fix cum sunt majoritatea soferilor atunci cand conduc pe autostrada: relexati!
Ori panica este un mecanism de decizie ancestral si subconstient care ocoleste complet ratiunea "lenta" din mecanismul de decizie, pentru ca este inadecvata cu viteza de reactie necesara in situatia imediata. Din momentul in care se instaleaza panica, orice decizie absolut stupida si irationala devine posibila.
Pur si simplu creierul e constient ca nu are timp sa analizeze toate infromatiile si sa re-inteleaga lumea. Asa ca apeleaza la decizii precompilate din memorii indepartate, care n-au nicio legatura cu contextul actual, cum este de exemplu sa trasul brusc de volan spre iesire in fata unui tir, ori o frana brusca. Ori cine stie ce altceva ce n-are nicio logica, alta decat un impuls ancestral al unui creier in stare de panica.
Din comfortul canapelei, unde ai zeci de secunde sau minute intregi sa judeci o astfel de sitiuatie sub toate aspectele, asa ceva pare neverosimil si absurd. Numai ca in scenariile care se masoara in secunde, atat poate creierul nostru confuz.
Si, la fel ca in cazul focului in benzinarei, ajunge ca un asemenea scenariu sa se intample nu de fiecare data, ci o singura data pentru sa moara oameni si pentru ca multe vieti sa fie distruse. Inclusiv ale unor oameni care n-au nicio treaba cu cauza accidentului.
De asta autostrazile se construiesc cu vizibilitate de minim 500m in orice punct in care viteza legala este de 130km/h, dar uzual cu vizibilitate de 1000-1500m sau chiar de mai multi kilometri acolo unde este posibil. Asta nu din greseala, ci din proiectare, pentru evitarea oricarei confuzii si a oricarui element de surpriza, ca masura fundamentala de siguranta rutiera.
Pentru cine nu crede, Youtube-ul este plin de filmari cu soferi care iau decizii absolut stupide. Si, in ciuda parerii "din gatul maineii" ca respectivii soferu iau astfel de decizii "de prosti", iti garantez ca in fiecare caz exista o mare parte de vina a drumului si a semnalizarii rutiere, care a generat o situatie confuza pentru un sofer intr-un context defavorabil.
De asta, hai sa nu facem si noi confuzii: da, deschiderea autostrazilor este o veste extrem de buna. Dar nu, indicatoarele de pe autostrazile Romaniei nu sunt conforme. Exista o intreaga stiinta a coordonarii maselor, bazata pe psihologia umana, stiinta care este insa grav incalcata de indicatoarele rutiere de pe autostrazile din Romania.
-
@azrael Subscriu la ce ai scris despre A7 legat de faptul ca UMB nu angajeaza (daca ar avea de unde) mai mult.
Si am observat ceva. Domnul Horatiu Cosma de cand a redevenit secretar de stat a indulcit un pic tonul (hate) fata de lucrarile din Moldova. Zici ca face flaming pe PUM. Sper sa nu isi ia BAN. -
@Azzl Da da da......e dulce dl Horațiu cu UMB acum....interesant!
-
@Azzl Acum mănâncă și gura lui ceva. După ce vor scoate USR de la guvernare iar o să facă spume pe PUM.
-
@daniel22_22 sper să nu iasă de la guvernare......
-
''Uite fix atitudinea asta e putredă în neamul ăsta blestemat."
Citatul aparține lui Ionuț Ciurea.
Bai derbedeule, neamul asta nu-i blestemat, neamul asta a rezistat aici de două mii de ani, cati sau perindat pe aici si au încercat sa ne desființeze si nu au reușit. Ce ne caracterizează este reziliența, adaptabilitatea, nu- ti place de neamul ăsta du-te in alta parte. -
@daniel22_22 Parca si vad o discutie asa oficila intre reprezentatul guverunului si domnul Umbrarescu :
-Domnule Cosma mi s-a spus ca aveati ceva probleme legate de calitatea executiei , termenii contractuali si alte probleme si tot comentati public pe anumite forumuri .
-Haideti Domnu Dorin ca stiti si dumneavoastra cum e , eram si eu acolo cu baietii la o sueta , nu era nimci serios imi dadeam cu parerea ,Pana una alta fiind o persoana publica si reprezentand un guvern al Romaniei , nu este normal sa iese cu declaratii sau pareri diferite de mersul lucrurilor .
Cel mai decent lucru dupa mine era sa nu mai posteze cel putin cat este la guvernare .
-
@Iulian printre multele tare pe care le avem, una din ele e ca nu stim sa ne sprijinim unii pe altii indiferent de situatie.
Mai degraba ne dam in cap sau mai rau, ne aliem cu dusmanii impotriva noastra.
Si exemple avem: https://www.contributors.ro/oltenia-habsburgica-prima-tentativa-de-integrare-europeana-a-romanilor/ -
@Iulian Corect. Nu-l opreste nimeni sa emigreze.
-
Depășirea termenelor din contractele inițiale fără explicații din partea UMB nu este în regulă. Doar că, dacă accepți depășirea asta, argumentat, la Porr și Strabag, accepți și la UMB. Sau dezbați public diferențele de abordare. Apoi, în vară a fost realmente criză cu banii. Dacă Horațiu Cosma nu știe, înseamnă că nu are acces la toate informațiile; dacă știe și nu spune, înseamnă că e jeg. Ciurea e cantitate neglijabilă,nu contează, nu are vreo funcție care să conteze, e un băiat care-și dă cu părerea și care a ocupat temporrar o nișă liberă. S-au tăiat proiecte pe PNRR care se încadrau în termenul de execuție și îmi asum ce spun, pentru că pot da exemple, cu argumentul că „nu se încadrează”, ca să salveze bugetul și deficitul. Să taie cheltuielile. Îmi aduc aminte de comunicatele API în care înfierau alocările bugetare. Brusc, au uitat de ele la momentul raportării la lucrările UMB. Nu știu dacă e frustrare nu știu dacă e ce a spus Rizea (unde mă așteptam să fie dat în judecată de API / USR / Drulă, dacă mințea), inclusiv Răducu spune niște lucruri prin comentarii, niște bani pe care UMB nu a vrut să-i plătească. Esența e că nu au fost bani la buget, nu sunt, iar dacă UMB a fost convins s-o lase mai moale, perfect pentru buget. Dacă nu e așa, îl rog pe Horațiu Cosma să-l înjure mâine pe Bolojan, cu cifre, iar pe API o rog să dea comunicat.
-
Nici eu nu înțeleg de ce să lupți contra UMB ( sau oricare altă firmă ) cu atâta înverșunare. Mie îmi dă cu virgulă. Strict fiind vorba de UMB, noi suntem pasionați, mai mult sau mai puțin specialiști , unii amatori ca mine, nu a făcut niciun rău niciunui pasionat. Eu mă bucur și la Mapa ca face treabă că aștept de 30 de ani autostrazile. Ferească Dumnezeu de așa abordări ! Oameni cu sufletul greu, apăsat ,fără pace. Trist !
-
@Iulian Individul ăla numit Ciurea care are evident probleme la mansardă nu știe decât să urască și să împroaște cu venin în toate părțile. Din păcate presa centrală îl sună și îl preia pentru ca e singurul care mereu are ceva de criticat, mereu ceva îi pute, mereu e ceva depășit (nu contează cauza dacă este obiectivă sau subiectivă). Urlatul în public nu înseamnă activitate civică, ci atât mai puțin când e vorba de infrastructură.
Contractul pentru varianta de ocolire Bârlad a fost semnat: 28 de milioane de euro pentru noua șosea de 11 km