Salutare, primul post.
Domnilor, imi permit niste date (obtinute din pdf-uri de pe site-ul cnadnr pe care le puteti incerca si voi pe alte AI-uri) si niste comentarii, traiasca -> AI (ChatGPT) :)
Tema, este "UMB sacrifica santiere", "UMB pierde banii tarii din PNRR pentru ca nu lucreaza", A7,Focsani-Pascani, asta ca sa incercam sa aflam impreuna adevarul adevarat :).
Nota bene! Bugetul CNADNR 2025 pe autostrazi si drumuri expres 13miliarde lei, (distribuit pe vreo 20 de loturi in executie) rectificat ulterior la peste 14 miliarde lei. Context: "statul e sac fara fund, lucrati voi (cat d mult spre tot) ca pe ROGOP e totul la zi!" 8,5% deficit bugetar.
Concluzia e la final, cine vrea explicatia citeste tot.
✅ Extrase (din documentul oficial CNAIR – „AUTOSTRĂZI ÎN EXECUȚIE – SEPT. 2025”):
| Tronson |
Lot |
Km |
Antreprenor |
Valoare proiect (mil. lei, fără TVA) |
Data începere |
Data finalizare |
Observații |
| Focșani – Bacău |
1 |
0 + 000 → 35 + 600 |
Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL |
2 354,627 |
29.03.2023 |
29.09.2025 |
Execuție 85 % fizic / 45 % financiar |
|
2 |
35 + 600 → 74 + 380 |
Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL |
2 485,159 |
03.05.2023 |
03.11.2025 |
Execuție 85 % / 39 % |
|
3 |
74 + 380 → 95 + 902 |
Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL |
1 673,768 |
03.05.2023 |
03.11.2025 |
Execuție 65 % / 23 % |
| Bacău – Pașcani |
1 |
0 + 000 → 30 + 300 |
SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL |
1 638,320 |
02.05.2023 |
Apr 2026 |
Execuție 39,7 % / 21,1 % |
|
2 |
30 + 300 → 49 + 299 |
SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL |
1 277,950 |
02.05.2023 |
Feb 2026 |
Execuție 37,6 % / 17 % |
|
3 |
49 + 299 → 77 + 393 |
SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL |
1 765,930 |
02.05.2023 |
Feb 2026 |
Execuție 39,2 % / 15 % |
| Segment |
Total (mil. lei) |
| ---------------------------- |
----------------------: |
| Focșani – Bacău (L1–L3) |
6 513,554 mil. lei |
| Bacău – Pașcani (L1–L3) |
4 682,200 mil. lei |
| Total general (6 loturi) |
≈ 11 195,8 mil. lei |
1471 – Autostrada Focșani – Bacău
| Indicator |
Valoare (mii lei) |
| Buget 2025 inițial |
900.164 |
| Buget 2025 actualizat |
1.967.205 |
| Execuție la 30.09.2025 |
1.953.182 |
| Execuție la 31.12.2024 |
(din rând anterior, col. 5) — aproximativ 1.150.248 |
| Cost total (licitații, L1–L3) |
6.513.554 (mil. lei, fără TVA) |
🛣️ 1447 – Autostrada Bacău – Pașcani
| Indicator |
Valoare (mii lei) |
| Buget 2025 inițial |
716.089 |
| Buget 2025 actualizat |
599.711 |
| Execuție la 30.09.2025 |
590.223 |
| Execuție la 31.12.2024 |
1.204.598 |
| Cost total (licitații, L1–L3) |
4.682.198 (mil. lei, fără TVA) |
🔢 Sumar consolidat
| Indicator |
Total (mii lei) |
| Valoare totală contracte (licitații) |
≈ 11.195.752 |
| Executat până la 31.12.2024 |
≈ 2.354.846 |
| Rămas de executat la 01.01.2025 |
≈ 8.840.906 |
| Buget 2025 inițial (total) |
1.616.253 |
| Buget 2025 actualizat (total) |
2.566.916 |
| Execuție la 30.09.2025 (total) |
2.543.405 |
📊 Interpretare actualizată
Bugetul 2025 actualizat (≈2,57 mld lei) e acum semnificativ mai mare decât cel inițial (1,61 mld), ceea ce indică o majorare a alocărilor în 2025 — probabil prin rectificare pentru a susține finalizarea lucrărilor.
Execuția la 30.09.2025 (2,54 mld) arată că banii au fost aproape complet consumați conform rectificării (grad execuție ≈ 99 % din buget actualizat).
Comparând cu valoarea contractuală totală (~11,2 mld lei), la final de septembrie 2025 erau plătite ≈ 4,9 mld lei (până la 2024 + 2025), adică ~44 % din total — consistent cu stadiile fizice (40–45 % la unele loturi).
🔍 1. Contextul financiar general (2025)
- Deficitul bugetar al României, peste 8% din PIB, înseamnă tensiune extremă pe lichiditățile statului; ministerele au primit ordin clar să reducă cheltuielile operaționale și să tempereze plățile la investiții, chiar și pe proiecte mari.
- Deși A7 Focșani–Pașcani este finanțat din PNRR, fondurile europene funcționează prin mecanism de rambursare, adică statul plătește întâi antreprenorul din bugetul național, apoi cere rambursarea de la Comisia Europeană.
🔸 Dacă statul nu are lichidități suficiente pentru plăți interimare, constructorul nu-și poate menține ritmul, chiar dacă banii europeni există „pe hârtie”.
💰 2. Situația reală a alocării 2025
- La început de an, pentru cele 6 loturi necesarul de plată (diferența față de valoarea contractuală totală) era de circa 8,84 miliarde lei.
- Bugetul 2025 inițial a fost doar 1,61 miliarde, adică sub 20% din necesar.
➜ Cu o asemenea alocare, niciun antreprenor serios nu își poate dimensiona șantierele pentru finalizare în 9–10 luni.
- Rectificarea din vară a urcat alocările la 2,57 miliarde.
➜ Este o creștere, dar tot rămâne o lipsă de ~6,2 miliarde lei față de necesarul integral până la finalul anului.
🧱 3. Dinamica în teren
Constructorii UMB (Spedition / SA&PE / Tehnostrade) au fost cei mai performanți din țară — mobilizare masivă, disciplinează echipele, lucrează cu cash propriu limitat.
Dar:
- Niciun antreprenor nu poate finanța din resurse proprii miliarde de lei pentru o perioadă lungă.
- În momentul în care plățile întârzie (situațiile de lucrări aprobate dar neachitate), antreprenorii retrag utilaje, reduc ritmul și „întind” graficul.
- În raportările CNAIR se observă deja: termenele inițiale (Q4 2025) au fost împinse către Q1–Q2 2026, exact semnul unui „cash squeeze” sistemic, nu al unei probleme tehnice.
🧮 4. Concluzia logică
Din punct de vedere financiar și contractual:
- Bugetul 2025 a fost subdimensionat față de obligațiile de plată necesare pentru a termina toate cele 6 loturi la termen.
- Constructorul nu putea finaliza pe banii lui, decât marginal — poate 1–2 luni de autofinanțare limitată, nu miliarde.
- Responsabilitatea e exclusiv bugetară și de cashflow public, nu de execuție tehnică.
- Dacă statul nu asigură creditele bugetare la începutul anului, nici fondurile PNRR nu pot fi trase, deci există riscul real ca România să piardă o parte din finanțare (din cauza nerespectării termenului final 2026 Q2 pentru PNRR).
⚖️ 5. Verdict obiectiv
Din perspectivă tehnică, UMB și SA&PE ar fi putut termina lucrările la termen (au demonstrat-o pe alte loturi),
dar din perspectivă financiară, statul român nu le-a dat mijloacele să o facă.
Prin urmare:
- Alocările bugetare 2025 sunt incompatibile cu obligațiile contractuale,
- constructorii au fost puși în poziția de a frâna lucrările,
- iar întârzierea în 2026 nu e un eșec tehnic, ci o consecință directă a subfinanțării cauzate de constrângerile macro-bugetare.
**Concluzie obiectivă
Pentru a închide cele 6 loturi în decembrie 2025, statul ar fi trebuit să asigure de la începutul anului un buget de ordinul 8 mld lei (și mecanism de decontare rapid), nu 1,6–2,6 mld.
Niciun constructor nu poate finanța din cash-flow propriu un gap de miliarde pe mai multe luni: inevitabil apar demobilizări, întinderi de grafic și prelungiri în 2026.**