Salutare, primul post.
Domnilor, imi permit niste date (obtinute din pdf-uri de pe site-ul cnadnr pe care le puteti incerca si voi pe alte AI-uri) si niste comentarii, traiasca -> AI (ChatGPT) 
Tema, este "UMB sacrifica santiere", "UMB pierde banii tarii din PNRR pentru ca nu lucreaza", A7,Focsani-Pascani, asta ca sa incercam sa aflam impreuna adevarul adevarat :).
Nota bene! Bugetul CNADNR 2025 pe autostrazi si drumuri expres 13miliarde lei, (distribuit pe vreo 20 de loturi in executie) rectificat ulterior la peste 14 miliarde lei. Context: "statul e sac fara fund, lucrati voi (cat d mult spre tot) ca pe ROGOP e totul la zi!" 8,5% deficit bugetar.
Concluzia e la final, cine vrea explicatia citeste tot.
Extrase (din documentul oficial CNAIR – „AUTOSTRĂZI ÎN EXECUȚIE – SEPT. 2025”):
| Tronson | Lot | Km | Antreprenor | Valoare proiect (mil. lei, fără TVA) | Data începere | Data finalizare | Observații |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Focșani – Bacău | 1 | 0 + 000 → 35 + 600 | Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL | 2 354,627 | 29.03.2023 | 29.09.2025 | Execuție 85 % fizic / 45 % financiar |
| 2 | 35 + 600 → 74 + 380 | Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL | 2 485,159 | 03.05.2023 | 03.11.2025 | Execuție 85 % / 39 % | |
| 3 | 74 + 380 → 95 + 902 | Spedition UMB SRL + SA&PE Construct SRL + Tehnostrade SRL | 1 673,768 | 03.05.2023 | 03.11.2025 | Execuție 65 % / 23 % | |
| Bacău – Pașcani | 1 | 0 + 000 → 30 + 300 | SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL | 1 638,320 | 02.05.2023 | Apr 2026 | Execuție 39,7 % / 21,1 % |
| 2 | 30 + 300 → 49 + 299 | SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL | 1 277,950 | 02.05.2023 | Feb 2026 | Execuție 37,6 % / 17 % | |
| 3 | 49 + 299 → 77 + 393 | SA&PE Construct SRL + Spedition UMB SRL + Tehnostrade SRL | 1 765,930 | 02.05.2023 | Feb 2026 | Execuție 39,2 % / 15 % | |
| Segment | Total (mil. lei) | ||||||
| ---------------------------- | ----------------------: | ||||||
| Focșani – Bacău (L1–L3) | 6 513,554 mil. lei | ||||||
| Bacău – Pașcani (L1–L3) | 4 682,200 mil. lei | ||||||
| Total general (6 loturi) | ≈ 11 195,8 mil. lei |
1471 – Autostrada Focșani – Bacău
| Indicator | Valoare (mii lei) |
|---|---|
| Buget 2025 inițial | 900.164 |
| Buget 2025 actualizat | 1.967.205 |
| Execuție la 30.09.2025 | 1.953.182 |
| Execuție la 31.12.2024 | (din rând anterior, col. 5) — aproximativ 1.150.248 |
| Cost total (licitații, L1–L3) | 6.513.554 (mil. lei, fără TVA) |
️ 1447 – Autostrada Bacău – Pașcani
| Indicator | Valoare (mii lei) |
|---|---|
| Buget 2025 inițial | 716.089 |
| Buget 2025 actualizat | 599.711 |
| Execuție la 30.09.2025 | 590.223 |
| Execuție la 31.12.2024 | 1.204.598 |
| Cost total (licitații, L1–L3) | 4.682.198 (mil. lei, fără TVA) |
Sumar consolidat
| Indicator | Total (mii lei) |
|---|---|
| Valoare totală contracte (licitații) | ≈ 11.195.752 |
| Executat până la 31.12.2024 | ≈ 2.354.846 |
| Rămas de executat la 01.01.2025 | ≈ 8.840.906 |
| Buget 2025 inițial (total) | 1.616.253 |
| Buget 2025 actualizat (total) | 2.566.916 |
| Execuție la 30.09.2025 (total) | 2.543.405 |
Interpretare actualizată
Bugetul 2025 actualizat (≈2,57 mld lei) e acum semnificativ mai mare decât cel inițial (1,61 mld), ceea ce indică o majorare a alocărilor în 2025 — probabil prin rectificare pentru a susține finalizarea lucrărilor.
Execuția la 30.09.2025 (2,54 mld) arată că banii au fost aproape complet consumați conform rectificării (grad execuție ≈ 99 % din buget actualizat).
Comparând cu valoarea contractuală totală (~11,2 mld lei), la final de septembrie 2025 erau plătite ≈ 4,9 mld lei (până la 2024 + 2025), adică ~44 % din total — consistent cu stadiile fizice (40–45 % la unele loturi).
1. Contextul financiar general (2025)
- Deficitul bugetar al României, peste 8% din PIB, înseamnă tensiune extremă pe lichiditățile statului; ministerele au primit ordin clar să reducă cheltuielile operaționale și să tempereze plățile la investiții, chiar și pe proiecte mari.
- Deși A7 Focșani–Pașcani este finanțat din PNRR, fondurile europene funcționează prin mecanism de rambursare, adică statul plătește întâi antreprenorul din bugetul național, apoi cere rambursarea de la Comisia Europeană.
Dacă statul nu are lichidități suficiente pentru plăți interimare, constructorul nu-și poate menține ritmul, chiar dacă banii europeni există „pe hârtie”.
2. Situația reală a alocării 2025
- La început de an, pentru cele 6 loturi necesarul de plată (diferența față de valoarea contractuală totală) era de circa 8,84 miliarde lei.
- Bugetul 2025 inițial a fost doar 1,61 miliarde, adică sub 20% din necesar.
➜ Cu o asemenea alocare, niciun antreprenor serios nu își poate dimensiona șantierele pentru finalizare în 9–10 luni. - Rectificarea din vară a urcat alocările la 2,57 miliarde.
➜ Este o creștere, dar tot rămâne o lipsă de ~6,2 miliarde lei față de necesarul integral până la finalul anului.
🧱 3. Dinamica în teren
Constructorii UMB (Spedition / SA&PE / Tehnostrade) au fost cei mai performanți din țară — mobilizare masivă, disciplinează echipele, lucrează cu cash propriu limitat.
Dar:
- Niciun antreprenor nu poate finanța din resurse proprii miliarde de lei pentru o perioadă lungă.
- În momentul în care plățile întârzie (situațiile de lucrări aprobate dar neachitate), antreprenorii retrag utilaje, reduc ritmul și „întind” graficul.
- În raportările CNAIR se observă deja: termenele inițiale (Q4 2025) au fost împinse către Q1–Q2 2026, exact semnul unui „cash squeeze” sistemic, nu al unei probleme tehnice.
🧮 4. Concluzia logică
Din punct de vedere financiar și contractual:
- Bugetul 2025 a fost subdimensionat față de obligațiile de plată necesare pentru a termina toate cele 6 loturi la termen.
- Constructorul nu putea finaliza pe banii lui, decât marginal — poate 1–2 luni de autofinanțare limitată, nu miliarde.
- Responsabilitatea e exclusiv bugetară și de cashflow public, nu de execuție tehnică.
- Dacă statul nu asigură creditele bugetare la începutul anului, nici fondurile PNRR nu pot fi trase, deci există riscul real ca România să piardă o parte din finanțare (din cauza nerespectării termenului final 2026 Q2 pentru PNRR).
️ 5. Verdict obiectiv
Din perspectivă tehnică, UMB și SA&PE ar fi putut termina lucrările la termen (au demonstrat-o pe alte loturi),
dar din perspectivă financiară, statul român nu le-a dat mijloacele să o facă.
Prin urmare:
- Alocările bugetare 2025 sunt incompatibile cu obligațiile contractuale,
- constructorii au fost puși în poziția de a frâna lucrările,
- iar întârzierea în 2026 nu e un eșec tehnic, ci o consecință directă a subfinanțării cauzate de constrângerile macro-bugetare.
**Concluzie obiectivă
Pentru a închide cele 6 loturi în decembrie 2025, statul ar fi trebuit să asigure de la începutul anului un buget de ordinul 8 mld lei (și mecanism de decontare rapid), nu 1,6–2,6 mld.
Niciun constructor nu poate finanța din cash-flow propriu un gap de miliarde pe mai multe luni: inevitabil apar demobilizări, întinderi de grafic și prelungiri în 2026.**
Pe ROGOP – totul pare „plătit la zi”.
4️⃣ În oglindă cu execuția bugetară
)
Nu, nu „s-a întins prea mult” UMB, ci statul român s-a întins prea puțin financiar.
În termeni de capacitate tehnică și productivitate, UMB e net peste orice competitor din România (Strabag, Astaldi, PORR, etc.) și se compară favorabil chiar și cu antreprenorii vest-europeni, care în România au randamente mult mai mici.
dar statul nu a asigurat resursele financiare pentru a-și onora propriul grafic de plăți.