A7 Ploiești - Bacău - Suceava
-
@mike_us a spus în A7 Ploiești - Bacău - Suceava:
Diferențe foarte mari între execuție și plăți.
Diferențele astea mari sunt în general din cauza antreprenorului... lucrează mai repede decât poate produce actele pentru ceea ce lucrează și, automat, să se transforme în facturi care să fie trimise la plată. Certificarea lucrărilor e mai anevoioasă. Doar să ne uităm la TRACE care avea diferențe enorme de ajunsese la 50-60% diferență.
Raportările din CESTRIN trebuie tratate cu o mare rezervă - de aceea eu personal nici nu le mai urmăresc și nu le mai menționez nicăieri (sunt cam nule). Ele nu reflectă realitatea de azi, ci o oglindă a unei situații anterioare (între 2 săptămâni și 2 luni) care poate fi diferită de la lot la lot. Dacă, de exemplu, într-o raportare antreprenorul nu a reușit să se pună la punct cu toate documentele de calitate pentru ceva pus deja în operă, atunci asta nu se va regăsi în Certificatul intermediar de Plată și automat, nici în factură și plăți.
După cum știm, facturile au și ele un termen de plată ce poate crește decalajul între execuție și financiar.
La raportarea execuției nu se ține cont întotdeauna de anumite aspecte de care se ține cont la financiar. Adică se raportează că s-au pus în operă 10,000 mc de asfalt, dar să nu aibă încă documentele de calitate și să nu poată intra pe circuitul de avizare/plată.
PS și anumite raportări de producție/execuție se mai pun și din „pix” sau doar în baza ceea ce declară antreprenorul (verbal). De multe ori evidența internă a antreprenorului (estimată) poate avea un procent mult mai mare decât ceea ce validează supervizorul pentru a transmite mai departe către CNAIR-CESTRIN. Practicile diferă de la contract la altul, de la antreprenor la altul, de la supervizor la altul.
-
Sau daca dam in scenarita, constructorul nu factureaza pt ca stie ca onoratul client nu poate plati ca... buget si prefera sa nu emita facturi care nu pot fi onorate dar la care trebuie sa plateasc TVA la emitere.
-
@Iulian acest scenariu nu prea se întâmplă. ce se întâmplă, în schimb, e că la final de an, antreprenorilor li se cere din timp să estimeze producția ce poate fi dată în plată... și dacă au făcut o estimare prea mică, se prea poate ca anumite lucrări să fie sărite din actualul CIP și incluse în următorul care urmează să fie factura la începutul anului următor.
PS și constructorul și CNAIR preferă să se factureze ceva, dacă se poate, tocmai pentru a „bloca” banii cât mai repede sau să poată să ceară mai mult, mai repede de la bugetul de stat.
-
-
@ncb Partea buna e ca se vad progrese, partea mai putin buna e ca timpii tehnologici o sa fie o problema. Au un pod armat, dar complet fara beton dupa cel peste Trotus si mai e pasajul peste CF de la nodul Adjud la care se ridica acum grinzile, e mic si poate fi betonat in 2 saptamani, dar apoi trebuie sa astepte. Totul o sa depinda de vreme, temperaturi si precipitatii.
-
@spooky Urmăresc de vreo 7 ani infrastructura și înțeleg foarte bine că raportările CESTRIN sunt aproximative.
Așa cum e, în fond, firesc, ele sunt cu 1–2 luni în urmă — atât durează de la raportare până la procesare și publicarea online.
Dar hai să nu cădem în extrema cealaltă, spunând că aceste date sunt nule.
Reprezintă totuși cea mai bună estimare pe care o avem, iar urmărite pe termen lung arată tendințe destul de clare.Unde nu sunt de acord cu tine:
- În general, procentul fizic e în urmă, nu înainte — nu bagă nimeni date fictive despre ce urmează să se execute peste trei luni. În cazul de față, cel puțin pentru lotul 1, unde a fost o filmare recentă, eu zic că 80% e destul de realist.
- Am corelat plățile din CESTRIN cu lista facturilor de pe ROGOP și procentual rezultatul e cam același.
- Chiar acceptând o marjă de imprecizie, asta explică diferențe de 10–15%, hai 20% în cazuri extreme. Când vezi însă 40+% pe anumite loturi, chiar și cu micile neconcordanțe, diferența nu se schimbă semnificativ.
- Diferențele nu doar că nu au scăzut, ci au crescut de la lună la lună — m-am uitat cam din iunie și trendul e clar.
Alte argumente care nu apar în tabel:
- Pe Focșani–Bacău, terminat de un an, încă mai sunt cam 15% de plătit. Nici acolo n-a avut UMB timp să facă rapoartele? O firmă privată nu renunță la 15% dintr-un contract uriaș doar pentru că nu poate factura în 12 luni?
- Nurol are aceleași diferențe mari, deci e clar că e un fenomen general pe A7.
- Pe A8 s-a anunțat deja că nu mai sunt bani anul ăsta.
- Suceava–Siret nu s-a semnat tot din lipsă de fonduri.
Concluzia mea:
Doar dacă nu vrei, nu vezi elefantul din cameră.
Pe A7, cel puțin anul ăsta, nu au fost alocate suficiente fonduri pentru cât e de lucru.
Nu știu care va fi bugetul la anul, dar sigur nu anul ăsta.Am și un raport ROGOP aproape gata; dacă o să văd că există interes și pentru discuții bazate pe cifre, o să mă apuc serios să-l termin.
În rest, dacă ai date care contrazic teoria mea, chiar sunt nerăbdător să le văd.
Nu mă interesează să am dreptate, ci să înțeleg realitatea cât mai corect. -
-
@mike_us Pe A7 pana la Tetcani nu mai sunt probleme cu bugetul. Au fost, s-a rezolvat. Pot fi chestiuni temporare de genul intarzieri din cauza modului in care vin banii, dar per total banii sunt in regula. Pe celelalte santiere situatia nu e la fel de buna, dar o sa vedem mai tarziu ce se poate face. In acest moment nu e suficient de clar ce se intampla de la Tetcani in sus si nici pe Motca-Targu Frumos, care conteaza ca descarcare a A7 in DN2 pana va fi gata Pascani-Suceava.
Cred ca voiai sa spui Buzau-Focsani, nu Focsani-Bacau, acolo unde e terminat si mai sunt 15% neplatiti. Nu stiu care e stadiul lucrarilor, dar nu e terminat 100%, loturile sunt doar deschise circulatiei si mai sunt lucrari in afara carosabilului si la parcari, cat anume? nu stiu.
-
-
Oare integral pana la Pascani? Situatia la caminul ala de batrani cred ca e delicata.
-
Aceeasi stire in alta forma:
-
@Azzl S-a aprobat varianta propusa de Romania. Adica ultimul lot ramane si el in PNRR, dar nu pe grant, ci pe imprumut. Daca nu e gata pierdem o oportunitate de dobanda avantajoasa, dar oricum nu primeam nimic cadou pe acel lot, ci toti banii trebuiau dati inapoi.
-
@vancouver Intrucat din ce am vazut cei cu caminul par a avea dreptatea de partea lor. Caminul are autorizatie de prin 2014 parca contrar unor informatii ca nu ar avea si e si intabulat . o sa fie greu de trecut peste . Nu stiu cum a trecut de topo. Nu vad sa ajunga pana dupa Pascani la Topile ci ceed ca o sa se opreasca in turbion. Nu este descaracare in DN28A. Si parca mai era si situatia cu acea ferma (solar) construit pe fonduri. Acolo oare se asteapta sa iasa din monitorizare?