Forum Construim România
    • Categorii
    • Recente
    • Taguri
    • Populare
    • Utilizatori
    • Grupuri
    • Înregistrare
    • Autentificare
    1. Acasă
    2. mike_us
    M
    Deconectat
    • Profil
    • Îi urmărește pe 0
    • Urmărit de 0
    • Subiecte 0
    • Mesaje 362
    • Grupuri 0

    mike_us

    @mike_us

    561
    Reputație
    8
    Vizualizări
    362
    Mesaje
    0
    Urmărit de
    0
    Îi urmărește pe
    S-a Înregistrat
    S-a conectat ultima oară

    mike_us Oprește urmărirea Urmărește

    Best posts made by mike_us

    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      @FMFM a spus în A7 Ploiești - Bacău - Suceava:

      frustrari personale

      În ultimele luni, @vancouver a făcut o treabă foarte bună explicând, pe înțelesul nespecialiștilor, ce s-a întâmplat atât la podul de la Buzău, cât și pe tronsonul Ploiești–Buzău.
      Și a reușit să o facă într-un ton echilibrat, fără istericalele specifice unui alt forum.
      Personal, tind să am mai multă încredere în părerea cuiva care a lucrat ca inginer constructor decât în a unui șomer de lux sau a unui IT-ist devenit politician — asta, dacă ne pasă măcar un pic de meritocrație.

      Dezgustul și revolta față de minciună și dezinformare nu au nimic de-a face cu „frustrările personale”.
      Pur și simplu, unii dintre noi am văzut suficient cât să înțelegem că scopul principal al unei anumite organizații nu este informarea corectă a publicului și nici dezvoltarea infrastructurii sau a firmelor românești.
      Scopul lor principal este propagarea intereselor unui anumit partid, grup dornic să ajungă la butoane in funcții bine plătite.
      Și eu cred că nu putem fi o societate sănătoasă atâta timp cât acceptăm ca astfel de organizații să fie formatori de opinie.

      Nu vreau să poluez forumul, așa că acesta va fi ultimul meu comentariu legat de PUM.
      Fiecare înțelege cât poate.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut

      @PaulS

      Nu știu de când urmărești evoluția infrastructurii din România, așa că o să încerc să explic de ce cred că ideea aceasta nu este corectă.
      Între 2015 și 2021 (adică 7 ani), lista inaugurărilor arată așa: 32, 22, 18, 56, 43, 60, 29 de kilometri.
      Asta înseamnă o medie de doar 37–38 de kilometri pe an — o performanță modestă, ca să nu spunem rușinoasă.
      După 8 ani consecutivi în care nu s-a construit aproape nimic, era inevitabil ca piața să rămână fără firme cu capacitate reală.
      Nimeni nu investește în utilaje sau forță de muncă într-un sector atât de slab și impredictibil.
      Dacă te uiți pe mesajele PUM din 2021, chiar și din 2022, vei vedea că exista un consens: atingerea pragului de 100 de kilometri pe an părea un vis frumos, dar irealizabil.
      Cu 40 de kilometri pe an nu ajungeam nicăieri — ne-ar fi trebuit 25 de ani ca să atingem 2.000 de kilometri de autostradă, adică undeva în 2050. Îngrozitor.

      În jurul anilor 2021–2022 s-a făcut o încercare clară de a crește capacitatea pieței prin semnarea unui număr mult mai mare de contracte.
      Ritmul de atribuire a fost fără precedent.
      Problema a fost că nicio firmă din piață nu avea, la acel moment, capacitatea reală de a duce la capăt toate aceste lucrări.
      Desigur, firmele private se pot adapta, dar în lumea reală asta nu se întâmplă peste noapte.
      Trebuie cumpărate utilaje, angajați și integrați oameni — procese complexe, greu de înțeles pentru cei care „monitorizează” de la distanță, fără să fi lucrat vreodată în mediul privat sau în proiecte inginerești de anvergură.

      E ca la o fabrică ce produce 40.000 de mașini pe an și, dintr-o dată, i se cere să producă 200.000.
      În mod clar, vor urma 2–3 ani de întârzieri în livrare, în funcție de cât de repede poate fi scalată producția.
      Tu ce ai prefera: 40 de kilometri fără întârzieri sau 200 de kilometri cu 6 luni de „întârziere”?
      Oricine are cât de cât o înțelegere reală a fenomenului ar înțelege că numărul de kilometri livrați anual este mult mai important decât eventualele întârzieri.

      Așadar, în doar 2–3 ani, producția a fost scalată de 4–5 ori. Asta este, pur și simplu, fantastic.
      Dacă la 200 de kilometri pe an încă spunem că „nu avem capacitate”, atunci cum ai descrie anul 2021, cu doar 29 de kilometri? Catastrofă?
      UMB, între 2019 și astăzi, a crescut de la aproximativ 1.900 la în jur de 7.000 de angajați — o creștere de aproape 4 ori.
      Și asta fără să mai vorbim despre zecile (poate sutele) de utilaje cumpărate în această perioadă, ori despre experiența acumulată de managementul companiei după atâția kilometri de autostradă construiți.
      Sper că aceste cifre te ajută să înțelegi că așa-zisa „problemă a capacității” este, în realitate, un drob de sare — o temere exagerată, creată artificial, care ignoră complet realitatea din teren.
      Din punctul meu de vedere, cifrele acestea arată clar că scalarea pieței românești — nu doar a UMB — este deja un succes.

      Să ne uităm la întârzieri.
      Pe A7, unde UMB are grosul lucrărilor pe 3 tronsoane, în total aproximativ 240 de kilometri, primul tronson s-a terminat cu vreo 4 luni înainte de termen, al doilea cam la timp, iar al treilea cu aproximativ 6 luni întârziere.
      Dacă cineva știe puțină matematică — și am făcut acest calcul și la PUM — media întârzierilor este foarte mică.
      Și asta într-un proiect imens pentru România, realizat în contextul unei scalări semnificative a capacității pieței.
      Același exercițiu se poate face și pentru celelalte loturi ale UMB: încearcă să faci o medie a întârzierilor și vei vedea că matematica contrazice ideea unor întârzieri semnificative, cu atât mai puțin catastrofale.

      Ultima idee: hai să privim doar 12 luni în față, în primăvara/vara anului 2026.

      • A0, DEx12 și DEx6 probabil vor fi terminate toate anul acesta.
      • A7 va fi, în mare parte, finalizată.
      • A3 parte deja terminată, iar restul va ajunge la 90%.

      După cum vezi, scalarea capacității rezolvă singură problema.
      Care lot crezi că nu va avea resurse alocate în vara anului 2026?
      Problema nu este „lipsa capacității”, ci ce facem cu această capacitate 2026 / 2027.
      Provocarea reală este să continuăm să finanțăm capacitatea care deja s-a construit în ultimii ani.
      Faptul că farul călăuzitor al României în infrastructură nu poate să vadă nici măcar 12 luni înainte și continuă să repete aceleași idei limitate și rigide îmi spune foarte clar cât de „specialiști” sunt.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      POD peste râul Buzău si bretelele de acces din nodul rutier cu DN2B 16.06.2025

      AUTOSTRADA A7 # 359 POD peste râul Buzău si bretelele de acces din nodul rutier cu DN2B 16.06.2025
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      @Iulian Te referi la linkul pe care l-am postat, cu articolul despre amenda de la ISC?
      Da, băieții par foarte fericiți că s-a întâmplat ceva rău celor de la UMB.
      Atâta ură față de o firmă românească îmi depășește capacitatea de înțelegere.
      Probabil că, atunci când nu ești capabil să construiești nimic, îți rămâne doar satisfacția de a dărâma.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      Foarte frumos arată. Bravo, UMB! Bravo, Nurol!
      Probabil că pentru unii va fi surprinzător că nu se va dărâma când trec camioanele peste el.
      Așa cum nu sar bucăți de asfalt în parbrize pe Buzău – Focșani.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      Pod Peste Râul Putna | Pasaj Peste CF500 | Focșani-Bacău Lot 1 | 05.07.2025 (UMB)

      Autostrada A7 | Pod Peste Râul Putna | Pasaj Peste CF500 | Focșani-Bacău Lot 1 | 05.07.2025 (UMB)
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      @snake69fast a spus în A7 Ploiești - Bacău - Suceava:

      Sunt contestatii depuse pe Pascani - Suceava Lotul 1

      Nu am găsit nicio informație online care să indice existența unei contestații.
      Probabil că se poate semna contractul.
      După 2026, UMB va avea de lucru în zona de nord a Moldovei, atât la A7 Pașcani – Suceava, cât și la A8.
      Personal, este o situație care mă bucură.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      AUTOSTRADA A7 #327 Focsani-Bacau loturi 1, 2 si 3 | Stadiu lucrari 14-15.04.2025

      AUTOSTRADA A7 #327 Focsani-Bacau loturi 1, 2 si 3 | Stadiu lucrari 14-15.04.2025
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A0 și DNCB, centuri București

      Au început să monteze grinzile la podul mare.
      Ultimele luni au adus un progres imens aici.

      03 IUN 2025 UMB RIDICA GRINZI!! AUTOSTRADA A0 NORD LOT 4!!
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      Bacău LOT 3 Răcăciuni - Bacau | Stadiu lucrari 12.06.2025

      AUTOSTRADA A7 Focșani - Bacău LOT 3 Răcăciuni - Bacau | Stadiu lucrari 12.06.2025 #356
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us

    Latest posts made by mike_us

    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      AUTOSTRADA A7 NOD RUTIER TURBION CU A8 Bacău - Pașcani LOT 3 07.07.2025

      AUTOSTRADA A7 NOD RUTIER TURBION CU A8 Bacău - Pașcani LOT 3 07.07.2025
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      Pod Peste Râul Putna | Pasaj Peste CF500 | Focșani-Bacău Lot 1 | 05.07.2025 (UMB)

      Autostrada A7 | Pod Peste Râul Putna | Pasaj Peste CF500 | Focșani-Bacău Lot 1 | 05.07.2025 (UMB)
      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut

      @PaulS
      Intenția mea clară nu este nici să transform discuția noastră într-un război între două triburi, nici să arăt cât de deștept sunt eu.
      Sunt plecat din România de 20 de ani, iar singurul meu interes este ca țara noastră — unde trăiesc rudele mele — să aibă o șansă reală de dezvoltare.
      Mă înspăimântă acest „război româno-român”, în care totul este alb sau negru, fără nuanțe.
      Poți verifica și pe PUM: am încercat întotdeauna să port discuții civilizate, bazate pe argumente.
      Am renunțat în momentul în care am observat rea-voință și faptul că ideologia ajunge să înlocuiască realitatea.
      Profit de bunăvoința administratorilor forumului pentru a răspunde aici — dacă se consideră că nu este locul potrivit, mesajul poate fi mutat fără probleme.
      Îmi cer scuze dacă este prea lung.

      Ca să nu pierdem firul, voi sumariza punctul de plecare:
      Una dintre „teoriile” pe care eu o consider simplistă este că principala problemă o reprezintă „lipsa de capacitate”, în special a unei anumite firme.
      Iar soluția ar fi rezilierea contractelor sau excluderea acelei firme de la licitații.

      Ce susțin eu:
      În urmă cu 3–4 ani, capacitatea pieței de construcții era foarte scăzută (aproximativ 40 km/an), în principal din cauza lipsei de predictibilitate și a investițiilor insuficiente.
      Fonduri nerambursabile — care la acel moment acopereau până la 85% din costuri — au fost pierdute tocmai din cauza unei reale lipse de capacitate. Iar asta, din punctul meu de vedere, este o crimă.
      Statul român a eșuat să creeze o piață funcțională și să ofere o șansă reală jucătorilor locali, care — în cel mai bun caz — ajungeau subcontractori ai firmelor străine, firme care, nu de puține ori, nu îi plăteau corect.
      Creșterea nu s-a făcut gradual, ci extrem de brusc: Grindeanu a licitat și a semnat, într-un timp foarte scurt, sute de kilometri de autostradă (de la sub 200 km în execuție la peste 700 km).
      Indiferent ce firmă sau combinație de firme ar fi câștigat acele contracte, era clar că trebuie să avem răbdare 2–3 ani, timp în care capacitatea să se poată adapta noii cereri.
      Mi se pare evident că, în fața unei creșteri atât de abrupte, întârzierile urmau să apară temporar — dar, în paralel, să vedem și o creștere constantă a numărului de kilometri dați în trafic de la an la an.
      (Am și prezis acest lucru pe PUM, când am spus că va urma o explozie de kilometri deschiși circulației.)
      Faptul că s-au licitat atât de mulți kilometri, într-un timp atât de scurt, nu garanta succesul.
      Firmele care câștigau licitațiile puteau foarte bine să nu reușească să-și crească capacitatea suficient de repede.
      A fost, evident, un risc și pentru companiile respective, care au acceptat o provocare majoră.

      Cred ca partea cea mai grea a trecut deja: anul trecut s-au inaugurat 200 de kilometri, iar anul acesta va veni confirmarea că această viteză poate fi menținută.
      Chiar și pentru cei care acum nu văd acest lucru, cred că va deveni evident undeva la mijlocul anului viitor, când lucrurile se vor echilibra.
      În 12 luni vom ști clar dacă am avut sau nu dreptate.
      Prin urmare, consider o pierdere de vreme discuțiile despre o problemă care se va rezolva, în mare parte, de la sine.
      Problema reală este alta: dacă piața de construcții poate să livreze în jur de 200 km anual, atunci statul trebuie să asigure continuitatea cererii — prin menținerea finanțării la același nivel și, începând cu anul viitor, prin organizarea anuală a unor licitații predictibile pentru un număr constant de kilometri.

      „Ce ai prefera: 40 de kilometri fără întârzieri sau 200 de kilometri cu 6 luni întârziere?”
      Poate sună ciudat, dar ceea ce am vrut să subliniez e că, dacă am fi avut o presă decentă, știrea principală a anului trecut ar fi trebuit să fie: „România a reușit, în sfârșit, să atingă o capacitate de livrare de 200 km de autostradă într-un an, nu doar cioturi simbolice.”
      Deși a fost un moment istoric, presa s-a întrecut în a scoate în față tot felul de întârzieri — care, în contextul discutat mai sus, erau absolut de așteptat.

      Cât despre răspunsul tău — „Eu sincer cred că mai sunt și alte firme care au capacitatea de a crește și a se dezvolta” — nu știu cât este de relevant aici. Dar îți voi răspunde totuși:
      Contractele nu au fost atribuite de un „partid unic” UMB-ului.
      Firma respectivă și-a asumat un risc mare și a oferit cel mai bun preț. A câștigat într-un sistem de licitație supravegheat de UE.
      Ai cumva informații interne care să dovedească faptul că UE a falsificat licitațiile doar de dragul firmelor românești? Sau doar al UMB-ului?
      Dacă nu, atunci ar fi firesc să ne bucurăm că o firmă românească arată că suntem capabili să implementăm proiecte de miliarde de euro și să finalizăm zeci de kilometri de autostradă într-un timp record.
      O firmă românească înseamnă mai mulți bani la buget, mai mulți români angajați în poziții de conducere.
      Fără așa ceva, nu poate exista prosperitate reală.

      Îți dau un exemplu din țara în care trăiesc: O firmă mică, în anii ’80, pe vremea exploziei din industria software, a câștigat niște contracte mari și a ajuns să devină o firmă uriașă.
      Mult mai tarziu cind am ajuns si eu aici am lucrat la ei ca inginer se cheama Microsoft.
      Da, puteau să se dezvolte și alte zeci de firme în locul lor, dar nu am văzut americanii preocupați să o distrugă.
      Dimpotrivă — au susținut-o, tocmai pentru că o firmă locală puternică înseamnă locuri de muncă, taxe, know-how și independență economică.
      A fost Microsoft perfect corectă? S-a comportat impecabil, fără să profite de conexiuni politice?
      Chiar dacă am "mâncat o pâine" de la ei, pot recunoaște că și-au folosit influența, au abuzat de poziția lor în raport cu firmele mai mici și au știut să sponsorizeze politicieni din ambele tabere.
      Dar noi, în loc să fim realiști, alegem să fim mai catolici decât Papa și să le cerem firmelor românești standarde imposibile — pe care nu le cerem celor străine.

      Cred că ai omis un aspect important din această perioadă în care UMB și alte firme au crescut atât de mult. Sunt sigur că îți este cunoscut termenul PNRR.
      Nu am menționat PNRR până acum — nu pentru că l-am uitat, ci pentru că mesajul meu era deja suficient de lung, iar acest subiect reprezintă, de fapt, o altă fațetă a problemei.
      Statul are rolul de a genera cererea și de a asigura finanțarea. Firmele private, în schimb, sunt responsabile de execuție — de livrarea efectivă a lucrărilor.
      Faptul că statul a reușit să atragă finanțarea prin PNRR nu garanta automat că firmele din piață vor putea crește atât de repede.
      Ba chiar aveam un precedent nefericit: în trecut, România a pierdut fonduri europene — uneori mai generoase decât cele din PNRR — exact din cauza faptului că nu exista o capacitate reală de execuție pentru proiecte majore, livrate la timp și la calitate acceptabilă.
      În plus, despre PNRR s-a vorbit obsesiv în discursul politic, dar aproape nimeni nu a precizat limpede că nu este vorba de o finanțare nerambursabilă de 85% sau 40% (ca în cazul altor fonduri europene), ci de un simplu împrumut.

      Consider că o creștere atât de rapidă, într-o țară cu un mediu de afaceri foarte neprietenos, este extrem de greu de realizat.
      Și sunt convins că mulți dintre cei de pe forum care au tangență cu domeniul construcțiilor pot confirma asta.
      Eu am analizat întârzierile pe A7, iar concluzia mea este că sunt absolut rezonabile, mai ales dacă le comparăm cu media întârzierilor altor contractori. Și să nu uităm că toate aceste întârzieri s-au produs într-un context de creștere bruscă a volumului de lucrări — ceea ce era de așteptat.
      Văd că ai mutat discuția rapid spre alte loturi: DEx12, A0, A1, A3. Perfect, hai să le luăm pe rând:

      • DEx12: UMB a finalizat trei loturi cam în același timp în care a fost terminat lotul 1 (realizat de altă firmă). Dacă analizăm toate cele trei loturi executate de UMB, putem spune că au fost finalizate aproape la termen.
      • A0: Tot UMB a avut două loturi aici, iar din ce am urmărit, ambele s-au numărat printre cele mai rapid executate pe toată Centura Capitalei.
      • A3: Să nu uităm cum a fost conceput proiectul inițial și faptul că alte firme au încercat și au abandonat. Iar într-o țară cu resurse limitate, să ceri urgentarea unor loturi care nu pot fi folosite decât „muzeu” mi se pare nu doar o greșeală, ci o pură iresponsabilitate.
        Spun asta ca inginer — e drept, în software, nu în construcții — dar cred că e un principiu de bun-simț să-ți direcționezi resursele acolo unde se poate livra valoare reală.
        Nu să construiești kilometri „ca să fie”, fără conectivitate.
        În loc să-mi spui că mă ajuți cu datele, fă și tu același calcul pe care l-am făcut eu pentru A7, aplicat pe loturile pe care le-ai adus în discuție.
        Corect ar fi să luăm toate loturile, să calculăm o medie ponderată a întârzierilor, și apoi să comparăm rezultatele cu media ponderată a altor constructori.
        Numai așa putem discuta pe baze reale, nu pe impresii sau percepții.
        Le-am lansat aceeași provocare și celor de pe PUM: să construim împreună un tabel comparativ și să vedem ce iese.

      Nu era o întrebare, ci o afirmație. Îți ofeream încă un argument ca să te fac să te îndoiești de ideile propagate de PUM.
      Dacă cineva nu realizează că, în maximum 12 luni, „lipsa de capacitate” se va transforma în „exces de capacitate”, eu nu l-aș putea considera specialist.
      Și exact din acest motiv te-am întrebat și pe tine pe ce loturi va mai lucra UMB în vara lui 2026.
      Pentru că un calcul simplu cred că îți va confirma ceea ce spun eu și alții.

      Discuția nu e despre o firmă anume, ci despre un fenomen mai larg: în timp ce alte țări luptă cu toate resursele să-și impună companiile proprii pe piețele externe, noi nici măcar pe piața noastră nu reușim să facem asta.
      Aveam nevoie de 1–2 companii românești puternice în construcții.
      E exact aceeași problemă și în domeniul meu (IT), unde România a ales, în mare parte, calea subcontractării pentru firme străine, în loc să dezvolte produse proprii — cu câteva excepții notabile, dar care doar confirmă regula.
      Rezultatul?
      Mulți ingineri români foarte talentați sunt slab plătiți în comparație cu colegii lor din vest, iar mulți dintre ei au ales, în cele din urmă, calea emigrării.
      E aceeași problemă și în agricultură, unde am ajuns să importăm mere din Polonia și castraveți din alte țări, în timp ce producătorii locali abia supraviețuiesc.
      Din obsesia lui Ceaușescu de a produce totul local am ajuns în extrema cealaltă: importăm aproape orice.
      Soluția nu poate fi doar să creștem taxele și impozitele și să tăiem de peste tot, fără să construim un mediu în care firmele românești să se poată dezvolta.
      Asta e o rețetă sigură pentru faliment — economic și social.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      Foarte frumos arată. Bravo, UMB! Bravo, Nurol!
      Probabil că pentru unii va fi surprinzător că nu se va dărâma când trec camioanele peste el.
      Așa cum nu sar bucăți de asfalt în parbrize pe Buzău – Focșani.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A0 și DNCB, centuri București

      @daniel22_22 Pe CESTRIN apare că suntem la 44%, iar în general raportările sunt cu cel puțin două luni în urmă.
      Mai sunt 6 luni din acest an și încă 3 luni în primăvara viitoare — în total 9 luni.
      Pentru 6 kilometri de câmpie, fără structuri majore, ar trebui să fie suficient.
      Nu spun că se va întâmpla neapărat, e foarte posibil ca tu să ai dreptate.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      @Iulian Te referi la linkul pe care l-am postat, cu articolul despre amenda de la ISC?
      Da, băieții par foarte fericiți că s-a întâmplat ceva rău celor de la UMB.
      Atâta ură față de o firmă românească îmi depășește capacitatea de înțelegere.
      Probabil că, atunci când nu ești capabil să construiești nimic, îți rămâne doar satisfacția de a dărâma.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A0 și DNCB, centuri București

      Primul obiectiv — finalizarea centurii de sud — tocmai a fost atins.
      Următorul obiectiv ar trebui să fie unirea nordului cu sudul, pentru a avea un semi-inel funcțional.
      La UMB (lotul 4) nu cred că sunt emoții, mai rămân doar cei 5–6 kilometri de pe lotul 3 (chinezii / Baxcom).
      Aceștia ar trebui finalizați până în primăvara anului viitor.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut

      @PaulS

      Nu știu de când urmărești evoluția infrastructurii din România, așa că o să încerc să explic de ce cred că ideea aceasta nu este corectă.
      Între 2015 și 2021 (adică 7 ani), lista inaugurărilor arată așa: 32, 22, 18, 56, 43, 60, 29 de kilometri.
      Asta înseamnă o medie de doar 37–38 de kilometri pe an — o performanță modestă, ca să nu spunem rușinoasă.
      După 8 ani consecutivi în care nu s-a construit aproape nimic, era inevitabil ca piața să rămână fără firme cu capacitate reală.
      Nimeni nu investește în utilaje sau forță de muncă într-un sector atât de slab și impredictibil.
      Dacă te uiți pe mesajele PUM din 2021, chiar și din 2022, vei vedea că exista un consens: atingerea pragului de 100 de kilometri pe an părea un vis frumos, dar irealizabil.
      Cu 40 de kilometri pe an nu ajungeam nicăieri — ne-ar fi trebuit 25 de ani ca să atingem 2.000 de kilometri de autostradă, adică undeva în 2050. Îngrozitor.

      În jurul anilor 2021–2022 s-a făcut o încercare clară de a crește capacitatea pieței prin semnarea unui număr mult mai mare de contracte.
      Ritmul de atribuire a fost fără precedent.
      Problema a fost că nicio firmă din piață nu avea, la acel moment, capacitatea reală de a duce la capăt toate aceste lucrări.
      Desigur, firmele private se pot adapta, dar în lumea reală asta nu se întâmplă peste noapte.
      Trebuie cumpărate utilaje, angajați și integrați oameni — procese complexe, greu de înțeles pentru cei care „monitorizează” de la distanță, fără să fi lucrat vreodată în mediul privat sau în proiecte inginerești de anvergură.

      E ca la o fabrică ce produce 40.000 de mașini pe an și, dintr-o dată, i se cere să producă 200.000.
      În mod clar, vor urma 2–3 ani de întârzieri în livrare, în funcție de cât de repede poate fi scalată producția.
      Tu ce ai prefera: 40 de kilometri fără întârzieri sau 200 de kilometri cu 6 luni de „întârziere”?
      Oricine are cât de cât o înțelegere reală a fenomenului ar înțelege că numărul de kilometri livrați anual este mult mai important decât eventualele întârzieri.

      Așadar, în doar 2–3 ani, producția a fost scalată de 4–5 ori. Asta este, pur și simplu, fantastic.
      Dacă la 200 de kilometri pe an încă spunem că „nu avem capacitate”, atunci cum ai descrie anul 2021, cu doar 29 de kilometri? Catastrofă?
      UMB, între 2019 și astăzi, a crescut de la aproximativ 1.900 la în jur de 7.000 de angajați — o creștere de aproape 4 ori.
      Și asta fără să mai vorbim despre zecile (poate sutele) de utilaje cumpărate în această perioadă, ori despre experiența acumulată de managementul companiei după atâția kilometri de autostradă construiți.
      Sper că aceste cifre te ajută să înțelegi că așa-zisa „problemă a capacității” este, în realitate, un drob de sare — o temere exagerată, creată artificial, care ignoră complet realitatea din teren.
      Din punctul meu de vedere, cifrele acestea arată clar că scalarea pieței românești — nu doar a UMB — este deja un succes.

      Să ne uităm la întârzieri.
      Pe A7, unde UMB are grosul lucrărilor pe 3 tronsoane, în total aproximativ 240 de kilometri, primul tronson s-a terminat cu vreo 4 luni înainte de termen, al doilea cam la timp, iar al treilea cu aproximativ 6 luni întârziere.
      Dacă cineva știe puțină matematică — și am făcut acest calcul și la PUM — media întârzierilor este foarte mică.
      Și asta într-un proiect imens pentru România, realizat în contextul unei scalări semnificative a capacității pieței.
      Același exercițiu se poate face și pentru celelalte loturi ale UMB: încearcă să faci o medie a întârzierilor și vei vedea că matematica contrazice ideea unor întârzieri semnificative, cu atât mai puțin catastrofale.

      Ultima idee: hai să privim doar 12 luni în față, în primăvara/vara anului 2026.

      • A0, DEx12 și DEx6 probabil vor fi terminate toate anul acesta.
      • A7 va fi, în mare parte, finalizată.
      • A3 parte deja terminată, iar restul va ajunge la 90%.

      După cum vezi, scalarea capacității rezolvă singură problema.
      Care lot crezi că nu va avea resurse alocate în vara anului 2026?
      Problema nu este „lipsa capacității”, ci ce facem cu această capacitate 2026 / 2027.
      Provocarea reală este să continuăm să finanțăm capacitatea care deja s-a construit în ultimii ani.
      Faptul că farul călăuzitor al României în infrastructură nu poate să vadă nici măcar 12 luni înainte și continuă să repete aceleași idei limitate și rigide îmi spune foarte clar cât de „specialiști” sunt.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A7 Ploiești - Bacău - Suceava

      ISC a amendat firma care lucrează la podul peste râul Buzău, pe șantierul Autostrăzii A7

      Rob Daiana  /  iun. 30

      ISC a amendat firma care lucrează la podul peste râul Buzău, pe șantierul Autostrăzii A7

      ISC a amendat firma care lucrează la podul peste râul Buzău, pe șantierul Autostrăzii A7

      Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a amendat una dintre firmele care lucrează la șantierul Autostrăzii Moldovei A7. Potrivit Gândul, amenda a fost dată constructorului care se ocupă de lucrările la podul peste râul Buzău.  Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a amendat una dintre...

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us
    • RE: A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut

      @rockband Toată treaba cu „lista de capacitate” îmi pare exact ca în proverbul: un prost aruncă o piatră în baltă și zece oameni deștepți nu reușesc s-o scoată.
      E o idee simplistă, bazată pe presupunerea că o firmă nu poate crește și că explozia de contracte semnate recent va continua în același ritm.

      Hai să lăsăm cifrele să vorbească.
      Anul trecut, UMB a dat în trafic 100 de kilometri de autostradă, iar anul acesta e posibil să depășească această cifră.
      Pentru România, menținerea unui ritm de 200 km pe an este un lucru excepțional și, în mod realist, suficient ca sa recuperam decalajul pe infrastructura.
      Asta înseamnă că, în acest moment, UMB realizează deja în jur de 50% din capacitatea maximă de execuție a României — ceea ce este enorm.

      postat în AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
      M
      mike_us