A8 Iași - Tg. Mureș și centuri jud. Iași
-
@vancouver Buna ziua. Poate ma ajutati sa inteleg aceste doua articole(daca sunt adevarate)
PS. Am o nedumerire. UMB-8.000 angajati. CNAIR+CNIR-8.000 angajati(cheltuieli cu salarii, sporuri, prime, asa ca parere, mai mult de doua sute milioane euro pe an) E mult, e putin?
-
@Iulian Eu as vrea sa se reliciteze cat mai repede, dar trebuiesc facute ajustari la termenele de executie. Poate ar trebui sa ia in considerare chiar HP in loc de FP pentru a reduce costurile.
A explicat toata lumea ca A8 va consuma bani peste 4-5 ani. Nu vad ce treaba are bugetul pe anul asta cu acest subiect. Eu o sa ma retrag din discutie pentru ca nivelul argumentelor este insuficiente pentru mine.
Sper doar sa fie un caz izolat ce s-a intamplat vineri.
-
@pablo Eu zic ca nu se va relicita pentru ca nu se va anula. Se va negocia, aia 1.5% nu sunt batuti in cutie.3
Si treaba asta cu platile peste 4-5 ani este o gluma buna. Ei trebuie sa faca proiectarea acum, sa faca drumuri de access, foraje, proiectare etc, deja se lucreaza acolo. Nu stiu daca au facturat ceva. Dar MAPA pe PI-SI 2 au facturat si incasat 600 milioane pt ce? Ca pe teren in afara de drumuri de access si un viaduct pe sfert terminat nu arata nimic.
Ce vreau sa zic este ca A8 o sa fie rupere la bani si este in paralel cu alte loturi foarte scumpe tot de pe A8, A1 si A 3. -
CRESTERILE DE PRET DIN 2022
primul articol este din 2022. Nu stiu daca merita sa fie redeschisa o discutie pe un subiect discutat si rasdiscutat atunci, care s-a materializat intr-o lege, prin care toate firmele au primit bani in plus ca urmare a cresterilor de pret din perioada 2019-2022. As retine doar atat: parlamentul a votat, nimeni nu a contestat, UE a considerat OK si ne da bani 40% sau 50% (dupa caz) pentru proiecte, incluzand aici si cresterea de pret. As mai retine ca pe calea ferata anumite contracte s-ar fi reziliat SIGUR si ele, daca nu venea legea asta si probabil vedeam si falimente si asta ar fi avut ca rezultat nu doar blocarea tuturor proiectelor, ci si un impact semnificativ in PIB (poate chiar recesiune).
Asadar subiectula acela este inchis si pare ca s-a luat cea mai buna decizie.
.
CEREREA DE REZILIERE UMB PE A8
Al doilea articol este cel de care discutam pe larg aici pe forum si se discuta si pe alte forumuri. Fiecare are parerea lui, eu am expus-o deja mai sus pe a mea (rezilierea sa fie acceptata imediat si reluata licitatia) si am explicat de ce cred ca este cea mai buna varianta. Dar evident sunt si alte idei si pareri.
.
ATITUDINEA LUI UMBRARESCU
Referitor in general la modul cum pune problema mogulul Dorinel Umbrarescu, e clar ca o face de pe o pozitie de forta, asemanatoare cu Trump, desigur la alt nivel. Am avut si am de a face si cu alti patroni de firme - mai ales cei care provin din zona MUNCITORIMII - si care se comporta si ca patroni ca niste ghiolbani cu partenerii de afaceri - in schimb isi protejeaza cu sfintenie oamenii proprii de care se simt legati. Nu e o atitudine placuta, dar deseori SANATOASA (gen: "fuga nu e frumoasa, dar sanatoasa"). Pentru ca deseori obtin ceea ce vor, desi uneori o dau si in gard, vedem si la Trump.
Eu personal apreciez foarte mult oamenii care vor sa ajute muncitorii din subordine si se coboara la nivelul lor. Asadar il apreciez pentru asta si pe Dorinel Umbrarescu. Asta nu ma impiedica sa-l critic extrem de dur daca e cazul pe alte paliere.
Concret acum legat de A8, eu si orice om sanatos ar trebui sa ne punem in rolul statului român si sa gândim impreuna CEA MAI BUNA VARIANTA PENTRU ROMANIA. Cearta si tribunalule sigur nu e cea mai buna, chit ca la urma castigam si UMB primeste interdictie sa mai liciteza 3 ani etc. Fiind o chestiune comerciala, evident se poate accepta rezilierea si gata, s-a terminat. Am pierdut cam un an cu aceasta licitatie, o luam de la capat.
-
@pablo .Păi , tocmai dai raționamentul.
S-ar repeta un scenariu din trecut. Calendarul e mult prea "în față" ptr a pune presiune imediată pe finațare. Dar e și la limita unor exerciții de finanțare. În plus semnalele care vin dinspre cei ce vor să preia ministerul ..sunt ptr alte "priorități". Nu e de azi , nu e de ieri. Nu aș vrea să facem prea multă politică , dar e cam imposibil. Să imaginăm câteva scenarii. Dacă PSD în final , nu intră la guvernare , e posibil să dorească să le lase un cartof fierbinte celor ce vor să preia ministerul. Valul de suveranism , și revolta populară sunt încă "calde". Nu e nici o surpriză "viziunea" celor ce vor să preia ministerul. Preiau niște curente politice de dreapta , vândute de reprezentanți politici de stânga(din adminstrațiile UE) , se prezintă ca ..fiind dreapta ,dar ceea ce "vând" e un progresism de stânga(ideologic) sub concepte de piață liberale(dreapta). Știu că pare un bambilici politic. Și chiar asta e. Problema nu e că acest bambilici s-ar opri în parlament. Problema e că îl "bagă" în administrație. Eu de multe ori îmi fac întrebarea: cine câștigă din alterarea unei ordini?(De piață , de drept). Răspunsul , în linii mari , e că niciodată cetățeanul.
A3 e necesar. Secțiunea transilvană. Fără el nici A8 nu își găsește scopul.
A3 va pune în valoare și A7 odată cu A13. Nu , că ar avea nevoie. Dar e vorba de trafic.
De A1 nu vorbim. Aici presiunile și preocuparea guvernului trebuie să fie ptr a asigura condițiile ptr finalizarea cât mai apropiată de calendar a tuturor secțiunilor în curs. Sunt sectoare grele , și cele ale lui We build , și Mapa , și ale UMB. Trebuie voință ptr a le susține.
Dar , faceți un exercițiu de imaginație. La orizontul finalizării acestor sectoare , practic vei avea numai We build pe sectorul A3 , cel cu tunelul Meseș. Cel mai scump. În rest ai numai constructori locali , și turci pe toate sectoarele deja licitate și atribuite. Constructorii turci nu au cine știe ce lobby pe coridoarele europene. Ptr că nu au lucrat până acum. Ai noștri au suport pe plan local. Dar , timid , de la administrație , cât să nu supere pe cineva. Și de aici încep să apară sincopele. Fără oameni în administrația europeana(cu putere de decizie pe sector) , și fără lobby ..încep să apară tot felul de piedici.Nu greșești când faci "lanțul administrativ" al problemei. Dar omiți factorul politic. Și eu încerc de multe ori să îl omit , ptr că complică inutil anumite chestii.
Problema cu cei de la PUM/proinfrastructura e că servesc un "discurs" care favorizează interesele economice ale unora. Ptr noi , ca și plătitori ai acestor obiective(finanțare directă/cofinanțare) , care nu ne sunt de folos doar nouă(în vest plătești în mod direct autostrada pe care o folosești , aici nu) ne interesează să existe maximum ROI(atât direct , cât și indirect). Direct ..din activitatea de construcție , pe timpul șantierului. Indirect , prin activitatea generată pe durata de exploatare a obiectivului.
Ptr prima chestie eu apreciez constructorii străini(pe lângă cei locali) care se expun. Iau credite locale , deschid filiale , se expun împreună cu companii locale de pe lanțul de aprovizionare , etc. Și care se relaționează corect cu autotitățile. De aceea am dat de multe ori , drept exemplu Porr. Ptr că , în linii mari , din ce se vede fac asta. Poate că mă înșel , dar nu cred. Cei ce sunt mai aproape pot verifica gradul de expunere.
În schimb , am alergie la acele firme , care vin cu un laptop ..subcontractează tot , se relaționează de pe o poziție superioară cu autoritatea contractantă , doar ptr simplul fapt că ei au lobby la cofinanțator. La finanțatorul indirect. Ptr că , oricum în primă instanță finanțarea e locală. Și vedem cât de ingrată e poziția autorităților locale. Ptr că sunt prinși între două părți. O parte executantă , care nu se expune , financiar(tehnic e de vorbit) , ptr că lucrează doar pe cât sunt plătiți(cu un procent de marjă foarte mic. Ce produce sincope pe aprovizionare , derulare , la șantiere de dimensiunea asta). Și o parte cofinanțatoare ..foarte sensibilă la doleanțele executantului. Și care pune presiune politică pe autoritate , prin poziția politică reprezentată de ministere. Care , nu pot fi imune , la această presiune.Adică ...să îmi explice și mie ce relaționare poate exista , la modul direct , între asigurarea continuată a finanțării(o formă firească , normală) ptr șantierele de autostrăzi ...și numirea unor șefi în companiile strategice de energie ale statului. Și știu ..poate că banii din jalonul respectiv , poate nu erau ptr asta. Doar că , calendarul coincide cu presiunea pe finațele locale.
Și ....da , răspunsurile la întrebările astea ..sunt ...constrângere politică. Pe probleme ce ar trebui să fie strict administrative.
-
Simt că e mult fum în relația asta UMB - Beneficiar și mai sunt destule lucruri care nu-s publice. Dacă se reziliază astea, din 2026 final UMB pune lacăt. Nu mai are nimic pe țeavă. Ajungem acolo? Apoi, cine nu a auzit niciodată dialoguri gen "zi-mi când sunt bani, ca să mă apuc de lucru", "așteaptă cu facturile, că încă nu-s bani" și altele similare înseamnă că habar n-are ce e în piață. Apoi, cu certitudine avem un câștigător - băncile. O mizerie. As vrea ca în relația asta băncile să câștige doar o fracție mică, iar restul să meargă la Prestator, cine lucrează în teren. Apoi, cine a luat bani de la Strabag (Zublin etc.), ar trebui să se abțină de la păreri despre UMB. Iei bani de la un constructor, abține-te să-ți dai cu părerea despre alții sau pune disclaimer de fiecare dată.
-
PE ACESTE TRONSOANE DE MUNTE INCA NU SUNT FACUTE STUDIILE GEO! PROIECTAREA O SA DUREZE CIRCA 4 ANI.
4 (PATRU) ANI! INTELEGETI?
Nu se va lucra nimic pana in 2028-2029 pe zona montana.
Asa ca daca termina orice altceva pana in 2026, in 2027 aceste contracte tot nu salveaza UMB. In 2028 poate doar ici colo, punctual, unde vor avea AC - desi greu de crezut!
-
Am zis "dacă se reziliază astea", adică toate atribuite UMB în ultimul val. Inclusiv A7 la nord de Pașcani.
-
a spus în A8 Iași - Tg. Mureș și centuri jud. Iași:
Garanția e 5%. Mărul discordiei este cat din acești 5% să se dea acum ca AVANS. În total suma nu se schimbă. Diferența se va reține pe parcurs la fiecare factură.
Trebuie sa ma corectez. Garantia de buna executie este in total 10% din valoarea contractului.
In mod normal se da un avans de 0,5% dupa semnare si apoi se fac retineri in valoare de 9,5% la fiecare factura. Aici la A8 CNIR a vrut sa se dea de la inceput 1,5% si automat retinerile pe parcurs vor fi de 8,5% din fiecare factura. Nu stiu cu ce ajuta si pe cine ajuta in vreun fel acest avans marit. Ne stergem la fund cu el. Ca daca UMB nu executa nimic, nu are ce sa garanteze, asa ca trebuie sa-i returneze banii integral. Ca-s 0,5 sau 1,5...
Practic avansul marit artifical de la 0,5 la 1,5% nu este altceva decat o sicana stupida si inutila, care alunga si alti competitori.
-
@vancouver Multumesc frumos
-
Ovidiu Barbier pe facebook + Asociatia MVA:
Scrisoarea MVA:
-
Se pare că UMB-îl a transferat și diferența de 1% dar că solicită în continuare rezilierea din cauza relației conflictuale cu CNIR. Și îi amenință cu acțiuni în instanță .
Uite așa dacă nu se știe să se negocieze. -
Da, probabil i-au sfatuit avocatii sa vireze banii, ca nu cumva sa dea ocazia CNIR sa rezilieze ei contractul pentru nerespectarea contractului si automat cu certificat negativ.
Acum CNIR nu mai are decat varianta sa accepte rezilierea amiabila sau sa o refuze.
Daca accepta rezilierea, UMB pierde ditai contractul. Eu sincer asta le recomand sa faca, sa-l arda pe Umbrarescu, poate a doua oara nu mai vine cu idei din astea.
Daca nu accepta rezilierea, UMB va trebui sa se apuce de treaba, ca nu are motive sa ceara o reziliere pentru nerespectarea contractului de catre CNIR. Dar o poate lungi pana la adanci batrâneti, asa cum o face cu tupeu pe centura Galati, unde au vrut sa rezilieze acum 2 ani, nu li s-a acceptat si ca atare ... nu fac nimic. Nada, zero.
-
Nu au cum cei de la CNIR sa accepte rezilierea amiabila, este ilegal.
Ei pot rezilia pentru simplul fapt ca UMB nu a depus in termenul legal garantia de buna executare si asta ar insemna certificat negativ pt UMB
-
Nu este ilegal, de unde ai scos-o pe asta? Asa cum se pot face aditionale, la fel de bine se poate accepta oricand si o reziliere amiabila.
Sa ne amintim numai de Bechtel. S-a facut amiabila de reziliere in 2013. Si nu numai atat, statul roman a si dat 27.000.000 € catre Bechtel ca sa accepte rezilierea.
Deci de unde povestea asta ca nu e legal sa rezilieze?
Aaaa, ca exista niste hotarari de guvern si niste norme metodologice care spun functionarilor de stat ce sa faca si ce sa nu faca... DAR ASTEA NU SUNT LEGI. Nu exista nici o LEGE care impiedice amiabila si nu exista nici o LEGE care sa spuna ca ar primi cineva (ca persoana fizica) vreo pedeapsa (civila sau penala) daca reziliaza.
Hai sa facem distinctia intre ilegal si contrar unor proceduri interne ale statului, care insa nu intereseaza pe nimeni din privat si care pot fi ORICAND modificate de catre guvern prin HG sau ordin de ministru.
ATENTIE, inclusiv HG = hotararile de guvern NU SUNT LEGI si nu au implicatii de obligare asupra persoanelor din afara aparatului de stat.
-
Pe lângă faptul că este absolut acceptabil sa rezilieze de comun acord tot așa de legal era să poată să reducă garanția de bună execuție la 0.5%. contractul putea fi amendat de exemplu sa dea acum 0.5 și restul până la 1.5 % in transe, într-o lună sau o săptămână , se discută, se negociază.
Așa ne trezim cu contract reziliat și timp pierdut. Plus că dacă CNIR- ul are bube in cap că nu a pus la dispoziție prin lipsa exproprierii a terenului necesar o sa mai plătească și penalități pentru că avocații știu cum să trateze: am ținut 6 foreze, 20 camioane, 4 buldoexcavatoare, 100 oameni degeaba care vroiau sa intre la drumuri de acces pt studiile geotehnice, pai asta va costa pe voi CNIR 1 milion de euro pe zi. Hai sa te vedem CNIR cum justifici... -
Orice autoritate contractantă poate accepta rezilierea amiabilă dacă nu au fost făcute deja plăți în baza contractului care se reziliază. Ceea ce nu cred ca e cazul aici. Și dacă s-au făcut plăți se poate face reziliere dacă se restituie banii plătiți.
PS: HG nu sunt acte legislative ci doar norme prin care se aplică legile. Singurele documente emise de Guvern cu putere de lege sunt ordonanțele de urgență care pot fi emise doar dacă Parlamentul face o “delegare legislativă” (de exemplu pe timpul vacanței parlamentare). Guvernul interimar sau demisionar nu poate emite OUG.
-
OFERTE DEPUSE PENTRU TG. FRUMOS - LETCANI:
Pam pam, fara UMB:
Compania Națională de Investiții Rutiere a primit, astăzi, șase oferte de la constructori din România, Austria și Turcia la contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 2 Târgu Frumos-Lețcani al Autostrăzii ,,Unirii”-A8.
OFERTELE DEPUSE :
- Ofertant unic : STRABAG
- Asociere : MAKYOL Insaat Sanayi Turzim ve Ticaret A.S (Lider)-CBI CONSTRUCȚII TURISM&INVESTIȚII
- Asociere : Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi (Lider)-OZKAR INSAAT SANAYI ve Ticart ANONIM SIRKETI
- Asociere : BISKON YAPI ANONIM SIRKETI (Lider) -STRACO HOLDING-ILGAZ CONSTRUCTION
- Asociere : DANLIN XXL (Lider)-GROMA HOLD LTD, Intertranscom Impex S.R.L-EVROPEISKI PATISHA
- Asociere : IC ICTAS INSAAT SANAYI ve TICARET A.Ș. (Lider)-ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ
-
@Iulian: pe lotul 2A UMB a virat azi si diferenta de 1% la garantie, asadar cazul este inchis cu victoria CNIR. Au fost virati efectiv cei 1,5%.
Doar ca UMB cere in continuare rezilierea.
Pe lotul 1C, daca nu vor sa semneze, nu au ce sa le faca. Acolo ar trebui imediat inceputa o noua licitatie. Desi intre noi fie vorba, NU este un lot critic. Avem un DN paralel cu viitoarea autostrada, de calitate buna. Pana e gata lotul vecin 1B, sa zicem 2030, se mai poate reasfalta o data. Sunt ceva serpentine, dar este un drum bun. Din punctul meu de vedere, daca se doreste o reducere a deficitului, acest lot clar trebuie impins dupa 2035 si optat pentru o intarire a DN-ului, eventual ceva benzi in plus ici colo ca sa se poata depasi civilizat.
PS.
- 2A este Ditrau - Grinties, lotul care nu are DN paralel - eu il consider esential
- 1C este lotul Sarateni - Joseni, ordinea fiind 1A lotul la care lucreaza Nurol langa Tg. Mures, apoi 1B semnat cu Ozaltin pana la Saranteni (Sovata) si apoi ar veni acest 1C care ar duce pana in secuime, la cativa km de Gheorghieni.
-
@vancouver ar fi util și lotul asta care sa ne treacă de Bucin, unde îmbătrânești în spatele unui camion