Autostrăzi
-
oare ce deschidem în 2027? După ce trece vârful.
-
Ce nu se termina in 2026
- A0 nord Pizza
- A13 Fagaras-Avrig (poate si pana la Boita sau poate doar anumite bretele)
- capetele A8 din PNRR (UMB si Nurol)
- A1 Holdea-Margina
- A3 Suplacu - Chiribis
(in esenta ceea ce acum este incipient, dar exclud A1 lot 2+3, unde nu vad nici o sansa pentru 2027 - poate doar cu ceva noroc de la nod Tigveni mai departe pana la nod Suici)
si sanse 50% pentru:
- A7 Pascani - Suceava
- A8 Motca - Iasi sectiunile prioritare (adica Motca - legatura cu turbionul si Tg. Frumos - Iasi)
- A4 Constanta - 23 August
- ceva pe Craiova-Filiasi
- poate ceva pe A11 (DX16) Arad - Oradea
(adica cele cu licitatii avansate si relief usurel sau clauze de finalizare rapida)
Sper sa mai scoata cat de curand si ciotul A3 Cristian-Codlea, care se poate executa in 12-15 luni. Ar fi si aici sanse pentru 2027.
-
@vancouver a spus în Autostrăzi:
Din iunie fara intrerupere pe autostrada 465 km in Romania !
Date fiind cele mai recente prognoze:
- A0S3 va fi dat in trafic in aprilie
- DX12 L4.2 va fi dat in trafic in mai
Sa zicem cel tarziu in iunie vom merge asadar neintrerupt 465 km de la nod centura Craiova cu DeX12 pana la iesirea de pe A4 la Ovidiu (sau 460 km pana la iesirea A4 spre Port Cta).
Acum cele mai lungi trasee pe autostrada sunt:
- A0 Bragadiru - A4 Ovidiu 244 km
- A3 Tg. Mures - A1 Holdea 243 km
Revenind la Craiova - Constanta, o sa avem si o economie de timp semnificativa.
De ex. acum, miercuri, la ora 16 timpul intre DeX12 Centura Craiova si A4 Port Constanta este de 4:40 cf. google maps (sau 4:08 fara trafic). Pe 468 km. Dupa deschiderea celor 2 cioturi vor fi 459km, care la 130 km/h se parcurg in 3:32. Hai sa zicem 3:40 daca va fi putin aglomerat la iesirea de pe A1 pe A0 si la revenirea de pe A0 pe A2.ASADAR O ECONOMIE DE TIMP DE PESTE 1 ORA DUPA AMIAZA. Si ca. 35' intre timpii fara trafic (noaptea).
Scade usor si distanta, ambele cioturi ramase fiind scurtaturi fata de drumul actual:
- nod A0/A1 - nod A0/DN6 acum 17km via DNCB, scade la 14km pe A0
- nod Albota - nod DeX12/A1 acum 18km via DN65, scade la 12km pe DeX12
Reduce distanta Craiova - Constanta = 9 km
Ramai la aceeasi opinie? Iunie?
-
Final de iunie inca e posibil. Nu stiu UMB de ce nu se apuca de acea pila mediana la nodul DX12 / A1.
-
@vancouver Am trecut ier pe acolo lucrau la bretelele pe partea opusa a autostrazii , la pila mediana nici o miscare doar ceva stalpisori galbeni de avertizare pozitionati intre parapeti poate se pregatesc sa ii monteze stanga dreapta cand se apuca.
-
@vancouver cred ca dupa 2026 va avea loc o schimbare radicala de perceptie in Romania.
Pentru ca de la final de 2026 reteaua de autostrazi va avea in operare trunchiurile principale ale retelei, cu magistralele A0, A1, A3, A7, A10 deschise total sau in mare parte. Dintr-o data Romania nu va mai parea o tara fara autostrazi, ci o tara cu o retea viabila de autostrazi.
Mobilitatea se va schimba si va creste. In plus autostrazile existente vor atrage trafic de pe rutele alternative pe DN-uri, chiar daca uneori asta va prespune un ocol.
Da, vor lipsi inca legaturi importante, precum A1 pe Valea Oltului, poate nici A0 Nord Lot 1 nu va gata, dar perceptia de ansamblu se va schimba.
Cu exceptia A1 pe Valea Oltului, tronsoanele de autostrazi care se vor inaugura dupa 2026 nu vor mai avea acelasi impact si prin urmare nu vor mai crea acelasi orizont de asteptare la nivel national, asa cum e azi, ci vor fi mai mult de importanta locala/regionala. Pentru ca deja vor exista alternative viabile. Adica nu va mai fi saltul de la nimic la ceva, ci de la bine la mai bine.
Asta mi se pare cel mai mare castig pentru Romania la finalul acestui efort de constructie.
-
Perceptia va fi in continuare de neputinta. De mega-frustrare.
Se va activa in fiecare an din nou si din nou, de cel putin 3-4 ori pe an, cand se va sta cateva ore pe Valea Prahovei. Si chiar si in restul anului. Eu de exemplu am stat de mai multe ori in ambuteiaj miercuri sau joi, pe la prânz sau seara. Nu asa de grav, "doar" 30-40 de minute.Perceptia multora este subiectiva.
Obiectiv vorbind, Romania face ce trebuie. Pentru transportatori si pentru legarea economico-sociala a Bucurestiului de Ardeal se face Valea Oltului. Si chiar se face. 90% din romani insa habar nu au sau daca stiu, stiu una si buna: o sa dureze.
Romania a facut deja ce trebuie cu A1 din care mai lipseste putin, cu A0 in lucru si partial gata, cu A7 coloana vertebrala a Moldovei, cu A3 coloana vertebrala a Transilvaniei. Cu DX12, ultra necesara. Cu A2 gata de ceva vreme si iata urmeaza si prelungirea spre sud cat de curand.
Si nu poti recupera in 10-20 de ani bataia de joc din perioada in care am fost "suverani", adica in realitate supusii Moscovei. 45 de ani de inapoiere, cand in vest s-au facut complet retelele de autostrazi. Si noi tot de vreo 45 de ani avem acum nevoie sa facem reteaua completa, adica 2000 - 2045. Cu putin noroc chiar si A3 CoBra pana atunci.
Dar lumea nu intelege, iar formatorii de opinii de pe TikTok si de la televiziuni nu primesc like daca explica cat de bine facem si ca ne ducem in directia buna. Like primesti numai daca zici ca Romania se prabuseste, se duce intr-o directie gresita sau ca UE suge sangele Romaniei si ca fondurile europene sunt o capcana, devenim sclavi daca luam acei bani .... astea sunt discursuri care tin si aduc audienta.
Cu astfel de formatori de opinii si fara sa existe si opinia clara contrara si explicata, oamenii o sa fie in continuare frustrati si lipsa A3 pe Valea Prahovie e dovada vie ca au dreptate, iar asta li se reaminteste cu picatura din cand in cand.
In concluzie nu pot decat sa repet a mia oara: luati taurul de coarne. CNIR, ca la ei e proiectul acum: LUATI TAURUL DE COARNE. Faceti ceva si reziliati cu Consitrans sau dati-le 1 miliard de euro sa termine in max. 2 ani proiectul. Pierdem mult mai multe miliarde si increderea oamenilor daca stam si ne uitam unii la altii.
-
@vancouver Eu as adauga Tg Frumos-Iasi (1 mil de oameni afectati + traficul spre Iasi) si Sibiu-Brasov (1 mil de oameni + traficul din vest din Moldova). Pana nu vor circula pe ele oameni vor avea frustrari pentru ca ambele au trafic de autostrada.
-
@pablo Corect. Numai ca pe Tg. Frumos - Iasi SF-ul e gata 100%, inclusiv studii geo 100%, licitatia de executie este deja lansata, sursa de finantare asigurata (fara sursa asigurata nu e voie sa se lanseze licitatia de executie). Adica multi pasi mai in fata. Si se poate face in ca. 2 ani dupa ce se semneaza contractul, 2028 plauzibil sa circulam. In 2026-2027 orice iesean va sti ca se lucreaza, ca se va vedea de pe DN.
Sibiu-Brasov e si el in linie dreapta. Partial in executie deja.
Pe langa asta nici pe Sibiu-BV, nici pe Iasi -Tg. Frumos nu avem ambuteiaje de 4-5-6 ore. Da, avem de 30-40 de minute. Maxim o ora.
-
@vancouver O mica corectie. Se pote lansa fara sursa de finantare. Nimic din ce e in licitatie acum nu are contractul de finantare semnat cu Comisia Europeana(poate Arad-Oradea, pt ca e lansata de mult timp). S-au facut cereri de finantare pe A8 montan, Bacau-Piatra Neamt( eu nu cred ca vor primi finantare) si multe altele
Faptul ca zice fiecare politician ca orice proiect e finantat prin POT e o minciuna, pentru ca nu e un sac fara fund. De asta nu se mai lanseaza ultimile 3 loturi de pe A8 de la Iasi. Pentru ca s-au facut deja cereri pentru banii aia, lucru pe care Urtoi il stie dar tipa degeaba pe facebook doar ca sa isi faca imagine -
@chapo , stricto senso este cum spun eu. Nu se poate lansa nici o licitatie publica fara sursa de finantare asigurata. Punct. Nu exista exceptii. Dar trebuie explicat ceva aici: sursa de finantare asigurata la care ma refer eu este bugetul de stat. Toate proiectele sunt aprobate de Min. Finantelor si bani sunt garantati ca vin de la buget. Fara aprobarea asta nu se poate publica in SEAP.
Asta explica de ce pe multe firme le doare in cot ca se termina banii din PNRR, ca se termina banii din CEF, bla bla... Asa si? In contractele UMB si Nurol pe A8 de pilda, nu scrie absolut nimic de PNRR. Ei isi primesc banii daca termina lucrarea. La timp sau nu, in fine. Daca nu e la timp, atunci cu ceva penalizari. Asta e.
Tu ai dreptate la modul general si gandesti foarte bine si asa trebuie sa punem cu totii problema: mai departe statul roman poate primi finantare de la o sursa UE? Pe cat posibil nerambursabila? Daca sunt indeplinite anumite criterii, da. De respectarea lor se ocupa insa beneficiarul lucrarii, CNAIR, MT, CFR, etc... Cererea pentru contractul de finantare din fonduri UE o depun aceste institutii. De regula o fac dupa semnarea contractului de executie.
Deci da, ai dreptate. FINANTAREA EUROPEANA NU ESTE ASIGURATA.
Dar si eu am dreptate: finantarea este asigurata. (fara cuvantul "europeana"). -
Aaa asta da :)) Dar este doar o gluma buna asta cu finantare asigurata. Din banii nostri facem spitale stadioane, dar pana acum nu am facut nimic pe partea de infra(rutier,feroviar,aerian,naval) fara bani europeni. De asta eu am spus ca nu este finantare.
-
Da, si ca sa revenim la punctul de plecare al discutiei: pe A3 CamBra (Campina - Brasov) eu nu sunt sigur nici macar ca MF o sa semneze asa usor. Mai ales ca orice variante de fonduri europene s-au dus. OK, capatul Cristian-Codlea nu e o problema, e ieftin. OK si Ploiesti - Campina. Dar Campina - Brasov, cu bani exclusiv de la buget si nici o sansa sa se recupereze ceva de la UE.... nu vad sa se dea asa usor aprobarea. Ar fi deficit pur. Nu inainte de 2028.
De aia zic, Ploiesti - Brasov chiar e in aer. Si nu e bine. Pentru mentalul colectiv al acestei natii nu e bine. Vom continua sa ne plangem de mila si sa nu ne mandrim cu tara noastra cata vreme nu va exista aceasta autostrada.
-
@vancouver le lansează tehnic cu clauză suspensiva, "urmând a se identifica sursa de finanțare", și mai văd ei. E decizie politică. În final, cofinantarea actuală, cu eligibile si neeligibile, pe care oricum o punem, o transformăm în finanțare de la buget (dacă rămânem fără fonduri euro pentru asta). Și facem cu bani mai putini/an, dar tot facem. Eu mă gândesc la un 15 miliarde lei/an curat.
-
Din pacate pe Ploiesti - Brasov Consitrans se preface ca lucreaza de cand a luat contractul. Ar trebui reziliat, dar nu stiu ce au de gand cei de la CNIR in privinta proiectului.
-
Problema este ca au de facut 130.000 ml de foraje si in contract sunt prevazute doar 30.000 ml. Asa ca mingea este la statul roman, care trebuie sa ia o decizie: le cvadrupleaza suma de contract (cam ilegal) sau le reziliaza. Si o freaca asa de vreo 2 ani, ca sa ia o decizie.