Autostrăzi
-
@vancouver Multumesc mult pentru timpul acordat si argumentelor solide , da cand nu ai toate datele problemei esti oribit sa gandesti simplu si direct .
Multumesc frumos pentru toate argumentele , asa este sunt unul dintre cei care au copilarit in ani 1990 cand nu stiam ce gust are Coca-Cola si purtam doar un rand de adidasi tot anul , este bunastare economica se vede peste tot de la calitatea lucrurilor consumate la haine si la masini ca daca tot este forum de infrastrucutra. Parcul auto dar si infrastructura au evoluat foarte mult si imi doresc sa o faca in continuare.Eu fiind din Craiova sunt direct ajutat de aceste proiecte finalizate , am aces usor in partea de Est a romaniei cand o sa fie gata si A6 in viitor vestul o sa fie mai aproape si lucrurile o sa se invarta altfel si pentru Romania .
Si eu cred ca o sa fie un 2025 si 2026 frumos ca si numar deschideri .
-
Acu îmi pare rău și mai tare de miliardul ala de euro dezangajat pe infrastructură din exercițiul 2007-2013. E mult mai frustrant să pierzi așa bani decât să ai prea multe proiecte pe țeavă. Oricum nu merg toate liniar, mai sunt hopuri diverse, iar în ultimă instanță o reglezi ca stat din ajustarea graficului de executie conform finanțărilor. Dar nu suntem încă acolo. Sper, totuși, că de anul ăsta, cu ajutor din scăderea costului cu energia, să o mai ia în jos și costurile pentru lucrări, să se mai calmeze. În afară de cei care lucrează pe autostrăzi, în jurul meu mai toți constructorii fac restructurări.
-
@vancouver a spus în Autostrăzi:
@mike_us Se pot nuanta un pic cei 1000 de km facuti in 30 de ani. De fapt 70% din ei sunt facuti in 12 ani, 2010-2022. Sau hai sa vedem pe decade de 10 ani:
- 100 km 1960 - 1970 (impotriva vointei lui Ceausescu, asta pentru nostalgici, proiectul a fost pornit in 1962, inainte sa vina Ceausescu, lucrarile intre 1966 si 1969, cand inca nu avea puterea deplina)
- 0 km 1970 - 1980
- 0 km 1980 - 1990 (de fapt 17 km, dar rotunjesc la sute sa fie mai simplu - si aici acesti 17 sunt facuti cu induplecarea lui Ceausescu, sa nu se piarda niste fonduri europene, nu ca el ar fi vrut)
- 0 km 1990 - 2000
- 200 km 2000 - 2010
- 600 km 2010 - 2020
- 600 km 2020 - 2025 (jumatate de decada, deci sanse sa facem peste 1000 in acesti 10 ani)
De acord cu tine, puteam să fiu mai nuanțat. De la Revoluție până prin 2004, nu am inaugurat nimic.
Dar, chiar și așa, accelerarea din perioada 2023-2025 este fără precedent – 500 de kilometri în aproximativ trei ani și jumătate.Din punctul meu de vedere, sunt câțiva factori care au dus la această accelerare:
- Licitatiile de atribuire au fost mult mai rapide, semnându-se sute de kilometri de contracte într-un timp relativ scurt.
- Licitatiile au fost mai bine organizate, iar un procent semnificativ din contracte a fost atribuit unor firme care au lucrat relativ în termene.
- S-a început lucrul în paralel pe mai multe loturi, ceea ce a redus impactul întârzierilor. Dacă se lucrează pe 10 loturi simultan, o întârziere de 6-12 luni contează mult mai puțin decât dacă proiectele s-ar derula în serie. În plus, acest ritm a forțat firmele de construcții să se extindă rapid, deoarece volumul de muncă a crescut considerabil.
- Creșterea UMB, care deja are mii de angajați și sute de utilaje. Fie că ne place sau nu, în ultimii trei ani, au realizat cel puțin 50% din totalul kilometrilor inaugurați în România.
Nici eu nu cred că nici războiul din Ucraina, nici alegerile nu sunt factori esențiali în această accelerare.
Mai degrabă, sunt folosiți ca argumente de către cei care vor să minimizeze rezultatele „neașteptate” din ultimii ani.@gruia88 Cel puțin în domeniul autostrăzilor România va continua să se dezvolte.
Cum am zis si in comentariu de inainte in 1 an jumate (vara 2026) vom fi la 1,500 de kilometri.
Deci as zice ca scenariul "pozitiv inexistent" se va intimpla. -
Puteti sa va dati cu parerea oficial la MT. E vorba de siguranta rutiera in general.
-
Vesti bune pentru 2 noduri rutiere noi, pe A1 si A3 nu departe de Bucuresti. CAB decide sa intoarca decizia CNSC si sa respinga toate contestatiile, asa ca se poate semna cu BogArt.
-
Am o idee nastrusnica de ceva vreme , dupa ce se liciteaza se semneaza se da drumul la treaba daca sunt probleme cu finantarea se poate merge pe modelul "Dai un Leu pentru Ateneu"
Si sa fiu mai exact sa dau cazul Craiova - Tg Jiu daca ar fi probleme pe finantare ar putea populatia sa sustina prin donatii strict acest proiect si anume oamenii din zona Craiova-Tg Jiu sau care sunt afectati si oricine isi doreste ?
Nu zic sume, calcule sau cat ar putea fiecare dar doar ideea in sine ca populatia sa doneze statului pentru lucrarile acestea cheie.
Adica eu cred ca ar fi persoane disponibile de la oameni simplii , oameni de afaceri , companii si altele.
Doar un gand
-
@gruia88 Nu stiu cat de dispusi ar fi oamenii sa dea bani moca pentru o autostrada. Ceva asemanator ma gandisem si eu dar cu titluri de stat targetate pe anumite proiecte. Un patron local la o firma de transport ar fi dispus sa investeasca o parte din profit intr-un proiect local care ii va ajuta firma pe termen lung. Iar dobanda platita de stat va fi recuperata din cresterea nominala a impozitelor in zona respectiva.
-
Iar un astfel de demers ajuta si studiile de fezabilitate. In sensul ca atunci cand se propune un nou proiect, prima data se verifica beneficiul economic. Doar ca orice beneficiu este o estimare mai mult sau mai putin credibila. O data ce ai un astfel de mecanism, estimarile devin mult mai precise, pentru ca ai deja feedback ul de la populatia locala care investeste in proiect. Fiecare si-a facut propriul calcul ce beneficiu ar obtine.
-
oare ce deschidem în 2027? După ce trece vârful.
-
Ce nu se termina in 2026
- A0 nord Pizza
- A13 Fagaras-Avrig (poate si pana la Boita sau poate doar anumite bretele)
- capetele A8 din PNRR (UMB si Nurol)
- A1 Holdea-Margina
- A3 Suplacu - Chiribis
(in esenta ceea ce acum este incipient, dar exclud A1 lot 2+3, unde nu vad nici o sansa pentru 2027 - poate doar cu ceva noroc de la nod Tigveni mai departe pana la nod Suici)
si sanse 50% pentru:
- A7 Pascani - Suceava
- A8 Motca - Iasi sectiunile prioritare (adica Motca - legatura cu turbionul si Tg. Frumos - Iasi)
- A4 Constanta - 23 August
- ceva pe Craiova-Filiasi
- poate ceva pe A11 (DX16) Arad - Oradea
(adica cele cu licitatii avansate si relief usurel sau clauze de finalizare rapida)
Sper sa mai scoata cat de curand si ciotul A3 Cristian-Codlea, care se poate executa in 12-15 luni. Ar fi si aici sanse pentru 2027.