A8 Tg. Mureș - Tg. Neamț - Iași - Ungheni Prut
-
Stiti foarte bine ca orice propunere de traseu sau modificari se fac in timpul amc-urilor.
Ce rost mai au aceste trasee cand sunt deja in licitatie toate tronsoanele? Doar de dragul de a discuta
In privinta SAFE eu sunt reticent cu finantarea infrastructurii cu atat de multe fonduri, eu cred ca acest program a fost realizat de comisie cu scopul de a cumpara arme tancuri nave aparare aeriana industrie din aparare si poate punctual finantat anumite proiecte mici cum era cel de la Cincu.
A zis cineva din afara tarii ca se pot construi tronsoane intregi de autostrada?
Si nu stiu cine mai are curaj sa ceara bani pentru autostrazi si mai putin pentru arme dupa noaptea aceasta
Dar totusi ar fi frumos sa intre si autostrazile astea in finantare. -
@chapo Ai dreptate, dar cand poti economisi jumatate miliard de euro eu zic ca merita orice efort, inclusiv reluarea SF-ului pe noul traseu. Asta e logica din capul meu. Daca altii considera ca niste legi generale facute tot cu scopul de a limita cheltuielile statului, impiedica orice modificare si ca din cauza unor legi e mai bine sa dam cu capul de zid, decat sa le schimbam... OK, dati-i inainte fratilor.
In Germania exista ruine ale unor autostrazi incepute si abandonate. A7 intre Kassel si Würzburg s-a facut pe alt traseu decat s-a inceput initial. Exista picioare de pod ridicate si apoi abandonate (deci in faza mult mai avansata s-a decis mutarea). Traseul s-a modificat cu cativa km .... Si la noi avem cazul A3 Nadaselu - Zimbor... DECI SE POATE. Numai sa se vrea. Si problemele tehnice sunt un motiv de mutare, dar de ce nu si o economie de jumate miliard de euro! Sau poate chiar mai mult, pentru ca dealurile alea nu stim ce surprize ne vor oferi, si propunerea mea reduce traseul prin zona de dealuri cu vreo 6km!
Inclusiv in timp se reduc costurile de intretinere: mai putine viaducte, mai putine tuneluri!
-
Tu iti dai seama cati oameni ti-ai pune in cap daca ai anula licitatiile pe motivul asta? :)))
Asta e problema cu SF-urile ca nu publica nimic, doar la final. Asa lumea poate sa isi dea cu parerea, vine unul cu o idee mai buna si mai economisesti bani.
Singurele exceptii sunt sf-urile de pe A6 de la Filiasi la Caransebes unde s-a facut consultare cu publicul, dar atat, te trezesti ca modifica traseul dar nici nu publica respectiva modificare.
Mai e mult de munca cu transparenta -
@chapo : Așa zisii patrioti care vorbesc cu “accent rusesc”.
-
@vancouver Dar de ce va ganditi voi ca neaparat suma aia inseamna 100% cu 0% cofinantare? Daca fac un mix gen 40%BS - 60% imprumut, sau 10-90, 20-80%?
-
@trismegistul Da, o varianta interesanta cu procente.
-
-
A8 Tg. Mures - Tg. Neamt, lot 2A Ditrau Grinties, semne ca incepe studiul geotehnic:
-
Lansăm licitația pentru contractul de consultanță pe tronsonul 1 al Autostrăzii Târgu Neamț-Iași-Ungheni
Compania Națională de Investiții Rutiere lansează licitația pentru contractul de consultanță pe primul tronson al Autostrăzii Târgu Neamț-Iași-Ungheni, documentația fiind transmisă, spre validare, către Agenția Națională pentru Achiziții Publice.
Contractul pentru serviciile de consultanță pe tronsonul 1 Târgu Neamț (Moțca) -Târgu Frumos al Autostrăzii A8 este finanțat din fonduri europene, cu o valoare estimată de 28 milioane lei, iar durata estimată este de 108 luni.
Consultantul monitorizează respectarea obligațiilor și a termenelor din contractul de proiectare și execuție, organizează ședințele săptămânale de progres în șantier, verifică atât calitatea proiectului tehnic, cât și a lucrărilor și evaluează impactul economic, social și de mediu al obiectivului.
Contractul pentru proiectarea și execuția tronsonului 1 Moțca-Târgu Frumos are o valoare estimată de 6 miliarde lei, iar cele șase oferte depuse sunt în etapa finală a evaluării.
Tronsonul 1, cu o lungime de 27 de kilometri include:
• 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri (pasajul de la km. 27 cu o lungime de 1100 metri);
• 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri;
• 3 noduri rutiere (nod Moțca DN 24, Nod Pașcani DJ 208 și nod Târgu Frumos DN 28 B). -
@vancouver Half profile are sens economic daca se face pe portiunile in care sensurile sunt aproape independente; asta exclude tunelurile, dar poate fi aproape tot ce ramane.
Am vazut discutia si intrebarile lasate fara raspuns, iar un exemplu bun, din punctul meu de vedere, e soseaua de coasta din zona San Remo-Nisa (E80): sunt 2 sosele independente, una pe sens, pe cea mai mare parte a drumului. Nu au mult in comun, ceea ce face ca atunci cand se face al doilea fir se plateste doar al doilea fir, iar suma totala la final e mult mai apropiata de 100% decat de 130%.
Pe scurt, daca se face initial un singur fir si tunelurile complete iese un cost mic si o utilitate mare, cu riscuri mai mici pentru ca tunelurile sunt duble, iar pe restul va fi oricum o sosea mai buna, mai dreapta si mai rapida decat ce avem acum.
Si nu toata zona montana e in tinta pentru HP, sunt unele bucati care pur si simplu sunt prea simple si ieftine pentru a nu face direct FP (ex: Ditrau-Borzont), unele bucati se pot face mai tarziu cu totul, gen Tulghes-Poiana Largului (problema ar fi la noduri, care nu sunt amplasate convenabil), restul se pot face HP daca se fac cu cap, analizand fiecare segment dintre 2 poduri sau tuneluri. Si evident ca proiectarea trebuie sa fie facuta din start pentru tot. -
Si inca ceva despre zona montana a A8: cu autostrada in curs de executie spre Miercurea Nirajului e nevoie de o continuare care sa o scoata din munti spre Borzont, o traversare Ditrau-Tulghes si o bucata intre Petru Voda si Pluton care sa scape de serpentine. Cu astea 3 zone rezolvate, o sa fie suficient astfel incat ca sofer sa strangi din dinti si sa treci muntii pe acolo, chiar daca mergi spre Suceava (Cluj-Suceava e extrem de aglomerat pe Cluj-Dej, chiar si Bistrita, si apoi Campulung Moldovenesc-Gura Humorului-Suceava) sau mai spre sud, spre Bacau. Ar fi un mare deranj pentru locuitorii din zona daca se va circula pe DN pe alocuri, dar nu e ca si cum nu e deloc trafic acum si e doar temporar, in timp ce le imbunatateste serios conectivitatea cu restul lumii.
Toate astea sunt bazate pe presupunerea ca pana la Miercurea Mirajului si pe partea cealalta Motca-Leghin vor fi construite si ne uitam la prioritizarea lucrarilor si costurilor intre Miercurea Nirajului si Leghin. Si concluzia e ca nu trebuie facut totul odata si nici FP peste tot din prima.
-
@Adrianb1 De acord cu tine. O discutie serioasa pe tema asta si se pot lua deciziile corecte, care parti se fac full si care se fac half. Un singur aspect mai trebuie luat in seamna: o dezamgire care poata sa apara in Moldova, cum ca ei sunt de mâna a doua. Daca se face cum spui tu, adica segmente importante vor fi totusi full, adica unde se succed tuneluri si toate zonele usoare, atunci lumea va intelege. Daca in schimb se face otova loturi intregi half - atunci s-ar putea sa nu fie bine.
Concret:
- lotul 2B Grinties - Pipirig este ciuruit de viaducte, dar are putine tuneluri. Intre altele aici gasimi viaductul foarte inalt de traversare a lacului Poiana Largului. Acest viaduct si alti cativa km spre est, pana la tunelul "Popas Petru Voda", pot fi ralizati half-profile. Ca. 14-15km in total de half profile. O economie in jurul a 200-250 milioane €.
- lotul 1C de la nodul Sarateni (in vest) si urmatorii ca. 15-18 km spre est, iarasi extrem de multe viaducte, unele lungi. Inca o data 250-300 milioane € economie.
- pe lot 2A ar fi vreo 3 zone mai scurte de cate 3-5km fara tunel, dar cu multe viaducte, care ar putea fi lasate half profile, ca. 200 milioane € economie.
In rest nu prea vad / recomand half profile. Total economie ca. 0,7 miliarde € pentru un total de 45-50 km.