DX14+A14 - Autostrada Nordului Satu Mare - Baia Mare – Dej - Suceava
-
@MihaiD sa nu uitam ca nu mai diacutam de centura la nuvel de autostrada ci la nivel de Half Profile. Nu stim care sunt exact discutiile. Faptul ca Bolojan a refuzat asumarea CJ-uluj de a acoperi unele costuri imi arata ca nu neaparat de lipsa banilor vorbim. Ci de felul cum s-a calculat investitia. Poate ca acum se discuta la nivel central si de solutiile implementate. Poate sunt naiv dar imi place sa-mi imaginez ca la acea masa a fost o discutie tehnica. Ca de politica si imagine ne-am cam saturat. Cum ar fi ca la investitiile mari sa primeze calculul corect si bugetarea anticipata a investitiei.
-
@Azzl singura declarație publică pe subiect a lui Bolojan e că el a construit în Bihor / Oradea cu valoarea X și nu vede de ce alții nu se pot încadra în valoarea X (ca reper). Ăsta e un argument pe care nu-l accept.
-
Dar daca luam ca model centura Comarnic, 470 milioane lei la 6 km ... Inseamna 70-80 milioane lei / km. La 10 km inseamna 700 de milioane lei, adica 140 milioane €. Mai jos de atat nu prea vad cum ar putea sa ajunga. Doar daca se scurteaza traseul.
-
Si totusi Bolojan are 100% dreptate. Iata un traseu posibil de doar 4,8 km! Care pe 65-70% din traseu urmareste strazi existente, 20% este in camp si doar ca. 10-15% trebuie suspendata (pod peste CF in capatul vestic si pod peste pârâul Humor si peste podul deja existent acolo). Chiar mai simplu decat la Comarnic, fara sa treaca nicaieri peste raul Moldova, asa cum se intampla la Comarnic peste Prahova.
Asadar 4,8 km x 50 milioane lei / km = ca. 250 milioane lei = 50 milioane € !!!
QED!

(click pe poza pentru zoom in) -
Am venit cu cofinanțare. Suntem primul consiliu județean din România care punem o cofinanțare de 20% din C+M. Din 180 de milioane de euro, 60 % este pe programul operațional de transport – fonduri europene și 40 % cofinanțare din partea guvernului. Am convenit să pună Consiliul Județean Suceava jumătate din cofinanțarea guvernului, care ar însemna 20% din suma totală. Am avut discuții cu dumnealui [cu premierul Ilie Bolojan] și insistă foarte mult pe reducerea devizului cu 10%. I-am explicat, inclusiv ieri dimineață, că nu sunt eu inginer constructor, cum nu e nici dumnealui, iar prețul real al pieței îl dă licitația.Am drumuri la CJ pe fonduri europene, 85 de milioane de euro, unde am 118 firme înscrise. E clar că prețul final îl va da cel care câștigă licitația pentru că așa se stabilește un preț corect în România. Economia de 10% pe care și-o dorește dumnealui va fi oricum făcută de licitație”, a spus Gheorghe Șoldan.
Președintele Consiliului Județean a afirmat că nu a vrut să fie „încăpățânat” ca prim-ministrul și a refăcut devizul, cu 150 de milioane de euro, inclusiv TVA, arătând că după discuția de vineri, de la guvern, a transmis deja comisiei tehnice de la CNAIR noile date, urmând ca săptămâna viitoare proiectul să fie din nou trecut prin toate cele trei comisii.
-
@vancouver a spus în DX14+A14 - Autostrada Nordului Satu Mare - Baia Mare – Dej - Suceava:
Si totusi Bolojan are 100% dreptate. Iata un traseu posibil de doar 4,8 km!
Aia se poate face ca centura, ieftin, usor si repede, dar nu cred ca se preteaza pentru A sau DX. Nu cred ca primaria Gura Humorului o sa autorizeze un traseu de asemenea rang in zona aia, e doar o parere, dar daca s-ar fi vrut nu mai vorbeam de kilometri de viaducte in albia raului. Nici cu limita de viteza redusa la 100 km/h si panouri fonoabsorbante duble ca inaltime.
O parte din traseu nu e nici pe Google Maps/Street view, desi e drum public. Oare de ce? Poate de-aia nu trece DX pe acolo.
Dar Ascoro ar putea da un comunicat cu propunerea. Poate chiar convins si API sa se alature, ca ideea e excelenta.
-
Ideea este sa nu se faca autostrada / DX deocamdata. Exact modelul Comarnic. Deocamdata o centura la nivel de DN.
Daca primaria nu da aviz, atunci sa zaca in ambuteiaje. E o prostie monumentala sa nu dea aviz, ca ar descongestiona centrul localitatii. Da, se trece pe langa un numar foarte limitat de case, gen la centura Fagaras sau centura Alesd sau centura Comarnic. Asa si?
Dupa ce se va face si A / DX o sa ramana localitatea cu un drum de calitate la marginea orasului, bun pentru dezvoltari industriale sau logistice.
-
@vancouver a spus în DX14+A14 - Autostrada Nordului Satu Mare - Baia Mare – Dej - Suceava:
centura Alesd
La Alesd trece prin partea de sud a orasului, prin mijlocul unui cartier!
-
Asa si? Scopul principal este sa apara chiar si prin oras o a doua artera care sa o dubleze pe prima si sa permita un debuseu al congestiei de trafic. Cand o localitate are fix o singura artera prin care se poate trece dintr-un capat in altul atunci e jale. Si sufera mai ales localnicii. Bran, Busteni, Predeal si multe altele. De ex. la Bran vara sunt momente cand dureaza 1 ora traversarea. Mi-au spus localnicii, ca eu ca turist vin mai spre seara inapoi la cazare si chiar daca stau nu e asa grav. Pentru ei e nasol, nu pot face aprovizionarea, in loc sa stea la magazin sau sa faca ceva la pensiunea lor sau ceva productiv, stau cu orele in ambuteiaj.
De ce trebuie acum sa facem direct MAXIM? De ce in prima faza nu poate fi facuta o a doua artera, tot prin localitate, ca macar sa nu se mai stea o ora. Sa se stea doar cateva minute poate la 1-2 semafoare.
Da, nu se rezolva scoaterea traficului greu din localitate in aceasta faza. Dar dezavantajul asta minor paleste pe langa avantaje:
- dispare sau se reduc dramatic ambuteiajele
- se reduce mult traficul si poluarea in centru
- se reduce poluarea in general, pentru ca masinile care stau pe loc sau fac stop-and-go polueaza in plus fata de cele care se misca uniform cu 40-50-60 km/h
- se poate face mult mai repede decat A/DX
- costuri de cateva ori mai mici
Si ok, la Alesd trece printr-un cartier, dar la Gura Humorului este ca la Comarnic, ce am propus eu trece printr-o margine, casele nu sunt direct langa drum, cu cateva exceptii.
-
Hai sa urmarim un pic centura propusa de mine si sa nu mai comentam aiurea, ca efectiv NU trece pe langa case sau doar extrem de limitat:
Incepem din stanga de la km 0 din planul general (adica incepem in vest si mergem spre est).
Vedem cum traseul merge pe câmp, intersecteaza 2 strazi (se poate face giratoriu la DJ177D si a doua se poate intrerupe). Cu un cerc este marcat punctul in care avem o prima posibilitate de a ne uita cu street-view. Cu sageata directia privirii in poza 1 respeciv 2:

POZA 1, vedere spre vest

POZA 2, in acelasi loc, ne intoarcem 180° spre est:

POZA 3, continuam spre est:

POZA 4:

POZA 5:

POZA 6: ne intersectam cu pârâul Humor, cam la jumatatea traseului si trebuie pod peste rau si peste podul mic existent, care ramane pentru deservire locala:

POZA 7: am trecut raul, ne uitam inapoi la pod de unde vine peste pârâu (vedere spre vest)

POZA 8: intoarcem iar privirea spre est ca sa continuam traseul:

din pacate nu mai avem street view, dar vedem din satelit cum se continua dupa pod curba la stanga, necesar ceva zid de sprijin spre râul Moldova, apoi continuam pe Strada Digului, unde se afla o zona non-rezidentiala, doar cu intreprinderi si depozite:

apoi se iese inapoi in câmp:

Click pe orice poza si vedeti mai mare.
Nicaieri nu trebuie darâmata nici o casa, nu este afectata nici o gospodarie. In locurile unde trece aproape de case se pot pune panouri fono, case fiind mereu doar pe o singura parte. Structuri extrem de putine necesare. La intersectia cu acel DJ la inceput pe langa giratoriu la sol eventual se poate face pasaj superior pentru noua centura - dar sincer nu cred ca un giratoriu poate fi o problema. Oricum capacitatea drumului este limitata la 1 banda pe sens, care fara probleme este dusa de un giratoriu. Plus o parte a traficul este local si o va lua oricum prin centru, deci traficul se distribuie.