HSR Linii si trenuri de mare viteză
-
Un plan in stil European: mediocru, cu multe compromisuri ca impace si crapra si varza. In locul unei linii clare est-vest pentru inceput, avem mai multe, cu diverse bifurcatii. Cu viteze penibile daca ne raportam la ceva ce se va pune in practica poate in 2060 sau daca comparam cu China.
Bucuresti - Budapesta in 6 ore si 15 minute e penibil. Mai ales ca daca facem un plan de 6h15' acesta va fi pus in practica treptat. Cand totul o sa fie gata, parti din el vor necesita deja reparatii. In practica nu vom vedea probabil niciodata fix 6h15' sau daca vom vedea va fi asa ca pe Bucuresti - Constanta in 2 ore, adica pardon in 2:07 anul asta, la anul in 2:02, a fost si 1:56 intr-un an. Si in plus doar 2 trenuri pe zi cu timpii astia, iar restul 2:20-2:30...
Un plan cu adevarat adecvat vremurilor si cu care ne-am putea mandri ar fi Bucuresti - Cluj in 2 ore si Cluj - Budapesta in 1:30. Evident pe o retea complet 100% independenta de cea existenta, inclusiv sub Bucuresti, sub Cluj si sub Budapesta. Adica Bucuresti - Budapesta in 3:40 si Bucuresti - Viena in sub 5 ore.
-
@vancouver Planurile nu costa nimic, iar daca sunt pe 3 cincinale o sa fie problema altcuiva sa le livreze.
Bucuresti-Budapesta in 6 ore si 15 minute o sa fie realizabil cu masina in cativa ani. Nu sunt fan condus pe distanta asta, dar cu 4 oameni in masina e o alternativa atragatoare. 4 ore ar fi altceva, daca ramane si pretul accesibil.
-
Da, ai pus punctul pe i. Feroviarul trebuie sa bata rutierul. Altfel o sa fie doar o distractie scumpa si cu costuri enorme de operare si intretinere, pe care o sa le platim cu totii, dar beneficiarii si automat platitorii de bilete vor fi relativ putini. Grosul o sa prefere rutierul iar cei cu bani si care se grabesc, avionul.
-
Așa aș vedea eu România în 2050-2060 cu linii de mare viteză... sau măcar 160 km/h îmbunătățit (cele desenate cu negru)
Cu 2 linii HSR principale:
- (Budapesta - ) Oradea - Cluj - Sibiu - Brașov - București - Constanța (totul de la zero)
- (Liov - ) Suceava - Bacău - București (- Sofia) cu extensia de Iași - Chișinău ( totul de la zero)
- Gară nouă în București în zona de N (Pipera sau zona Pipera-Voluntari) conexiune la Metrou (linie nouă sau existentă), la A3, la tramvai și neapărat conexiune cu rețeaua existentă prin linia București - Constanța. Sau orice altă zonă din București care să aibă aceleași tipuri de conexiune.

-
@nykonn Bucurestiul poate sa aiba linii de tren prin subteran cum are Roterdam pe sun canale.
Si asa poti avea gara direct in centrul orasului, in plus fata de cea din nor si cea din sud.Dar HSR Budapesta Bucuresti Sofia e putin dificil de facut, mai ales ca Sofia e la vest de Bucuresti.
Mai degraba as vedea Budapesta Sofia si cu legatura spre Bucuresti. -
@JohnDoe aș vedea conexiunea Bucuresti - Sofia - Atena ca făcând parte dintr-un viitor coridor european Berlin - Varșovia - Liov - Suceava - Bacău - București
Sau, de ce nu, cum ai spus tu, iar coridorul descris de mine să aiba punct terminus la Istanbul.
-
Legăturile noastre cu Sofia sunt extrem de limitate. Un tren pe zi, 1-2 curse de avion pe zi, 1 autocar pe zi. Atât. Sigur mulți merg în Grecia, dar asta e pur sezonier, când au copiii vacanta de vară și în rest sporadic. Dar fiecare turist merge o dată pe an. Atât. Asta nu e trafic de dat 30-50 de miliarde de euro pe o HSR.
In schimb mii și mii de mașini, mai multe curse de avion pe zi, zeci de vagoane de tren circulă zilnic între București și Iași, București și Cluj sau București și Timișoara. Plus multe mii de oameni zilnic care trec granița spre vest, în unele zile și zeci de mii de oameni . Atât români stabiliți în vest, cat și turiști români spre vest, plus diverși transportatori. Sute de autocare trec zilnic pe la Nădlac și alte sute însumat la alte puncte de trecere.
Acești oameni s-ar bucura să meargă cu 200-300 km/h, cu zero ambuteiaje, fără să piardă timp pe la benzinării. Ar încărca lejer 100 de trenuri a 10 vagoane. Și s-ar întâmpla asta dacă am avea HSR București-Cluj-Viena-Munchen-Paris. Să facem de ex 8 ore de la București la Munchen sau 7 ore de la Cluj la Strassbourg sau 6 ore de la Brașov la Viena ca să dau niște exemple.
Asta e axa pe care trebuie să ne … axam. O legătură cât mai prin centrul țării dar care să lege București de Cluj și mai departe de vest. Plus un HSR cat mai direct și cu minim de opriri București- Iași- Chișinău. (când spun minim de opriri nu înseamnă ca toate trenurile merg complet fără oprire, dar linia principală sa fie directă și lângă orașe gen Buzău să existe fie o stație în câmp, cu legătură gen autobuz cu centrul orașului, fie un racord pe care o parte din trenuri ies și intră în gara convențională Buzău. Astfel dăm minim de bani ca nu facem HSR prin orașe, ci doar în cele f. mari capitale regionale și câștigăm timp putând să avem de ex tren direct Buc-Iași în 1:30-1:40.
-
@vancouver cred ca asa cum au mai spus colegii de forum, ne putem inspira pentru HSR si autostrazi dupa modelul francez.
Relieful Romaniei aduce cu cel al Frantei, cultural muncim la fel.
Poate HSR Bucuresti Timisoara Budapesta si Iasi Cluj Budapesta cu legaturi de viteza medie (160 km/h)
Poate Bucuresti Iasi Chisinau ar merge de asemenea. -
@johndoe sunt in mare masura de acord cu tine, dar hai sa ne uitam pe harta: daca vom construi HSR Bucuresti - Cluj, daca ajunge la Brasov e cam logic sa o ia mai departe pe la Sibiu si Alba Iulia, relieful fiind mai facil si atingand inca 2 orase resedinta, pe cand pe la Tg. Mures relieful ar fi mai dificil si ar fi o singura resedinta. Iar daca HSR Cluj-Bucuresti s-ar face paralel cu A1 pe Valea Oltului (mult mai logic, fiind singura trecere a muntilor care nu urca decat la cota 500-600, pentru ca este singura traversata de un rau, deci care nu are pas. Ca si comparatie la Predeal este cota 1000-1100.) atunci automat ajunge la Sibiu si Alba Iulia.
Ori de la Alba Iulia avem deja (aproape gata) linia de 160 pana la Arad si e in lucru Arad-Timisoara la 160. Deci legatura Bucuresti-Arad/Timisoara va fi extrem de facila si rapida, cu HSR care merge pe linia dedicata pana la Sebes (Vintu de Jos, langa Alba), apoi trece pe conventinal cu 160 si mai are o singura oprire la Deva.
Invers daca linia principala HSR va fi spre Timisoara, trecand sa zicem tot pe la Sibiu-Alba, legatura conventionala Alba-Cluj va fi mai lenta, cu mari portiune de 100 sau chiar sub.
Iar eu cred ca Clujul tinde sa devina un fel de a doua capitala si acum este decuplat de Bucuresti. Ar fi mai util un Cluj-Bucuresti in 2 ore decat Timisoara-Bucuresti in 2 ore.
Cat despre Iasi, 80% din pasageri vor sa ajunga la Bucuresti (sau Constanta, Grecia, Valea Prahovei, etc) si doar 10% la spre Vest, la Cluj. Asta mai ales pentru ca cei care totusi merg in vest o fac o data pe an sau de 2 ori, dar la Bucuresti sunt multi din Iasi care penduleaza de 20-30-40 de ori pe an. De aici marea diferenta de pasageri. Deci eu zic: NU Iasi-Cluj, legatura nu este solida, e subtire si nu va creste, plus inseamna relief mult mult mai greu. Da Iasi-Bucuresti pentru ca pendulare, relief extrem de facil si poate sa mearga acest HSR mai pe la mijlocul dintre Galati si Buzau, astfel putand fi folosit si de trenuri spre Galati-Braila, si de trenuri spre Buzau-Focsani (ma refer sa iasa din Bucuresti pe linia HSR si de la Faurei sa o ia pe conventional, unii spre Braila, unii spre Buzau, facand posibil Bucuresti-Braila in ca. 1:20 ora si Bucuresti-Buzau in sub 1 ora.
Concluzie dupa parerea mea:
- o singura trecere peste munti - nu aruncam cu banii
- trecerea montana pe Valea fara pas, cu cota cea mai joasa: Oltului
- cel mai in centrul tarii posibil
- focus pe Buc-Cluj si separat Buc-Iasi
- Buc-Iasi pe mijlocul dintre culoarele Buzau-Bacau si Galati-Iasi, ca sa ajunga peste tot si sa deserveasa o arie foarte mare via racorduri conventionale cu 120-160
- folosirea liniilor conventionale de 160 pentru legatura trunchiului HSR cu Banatul, cu zona Bacau-Suceava, cu zona Sighisoara-Tg. Mures (linie conv. noua Sighisoara-Tg. Mures)
- ramura Pitesti-Craiova 250-300 (aprox. pe traseul DX12)
- tunel HSR prin Bucuresti, Cluj si Iasi, in Bucuresti cu 2-3 statii. In rest gari in afara oraselor sau ramuri pentru iesire pe conventional si revenire dupa oprire.
- legatura directa la unele aeroporturi
-
PS legat de Iasi - Cluj vs. Iasi - Bucuresti: o sa vedeti in urmatorii 10 ani: A8 Tg. Neamt-Tg. Mures o sa fie o autostrada goala. In schimb Iasi pana la A7 o sa fie plina, iar A7 Bacau-Bucuresti ma tem ca va avea parte in mod regulat de ambuteiaje, de ex. vineri dupa amiaza. Traficul va fi de 5-10 ori mai mare pe A7 fata de A8 montan.
Ok facem A8 montan, are sens desi traficul nu cere si nu o sa justifice niciodata o autostrada. Dar hai sa nu ne batem joc de banii nostri si sa mai facem si un HSR paralel!