Mersul Trenurilor, stiri si noutati
-
@vancouver Poate nu avea calatori.
E clar ca CFR Calatori se indreapta spre faliment rasunator, ca si CFR Marfa a carei activitate va trece pe alta companie. Nu cred ca e intamplatoare pierderea licitatiei de operare a unor rame noi la 1 ban diferenta, curse desfiintate, etc. -
Si metroul din Bucuresti la ora 11 e gol, dar totusi circula in continuare. La fel trenurile in toata Europa - cu singura exceptie a Romaniei - circula cadentat. La fel ca un metrou. Garniturile disponibile penduleaza permanent intre capete, fara pauza.
Un tren romanesc parcurge in medie 500 km pe zi. Unul din Germania, Austria, Italia etc in medie 2500 km pe zi. Cum crezi ca sunt atunci incasarile? AAAAAA, de 5 ori mai mari (cel putin, ca merg si cu viteza mai mare si atunci pot aplica tarife mai mari).
UN SERVICIU feroviar, insist pe cuvantul SERVICIU, se caracterizeaza prin posibilitatea de a circula oricand, la orice ora ai merge la gara, asa cum la orice ora mergi la statia de autobuz sau metrou. Acesta este un serviciu feroviar. In Romania este doar o gluma de prost gust. De aia nimeni serios nu ia trenul.
In Germania - ca sa faca economie - DB a inceput acum 40 de ani sa inchida garile de marfa, unde turn-overul era mic si deci erau nerentabile. Dupa ce au inchis vreo 100 de gari din astea, opaaa, si altele, care pana atunci erau rentabile, au scazut in rentabilitate - pentru ca inchizand aceste prime 100 de gari, totalul de marfa a scazut in general, inclusiv in garile pana atunci rentabile. A urmat o noua serie de inchideri. Iarasi a scazut marfa si la cele mai mari terminale, si altele au intrat in zona de nerentabilitate. O spirala a mortii.
Daca vrei sa ai oameni care pleaca de la Brasov la Predeal la ora 19 sa zicem, e util sa ai tren de la Predeal la Brasov si la 12 si la 13 si la 14 si la 15 etc... Daca suprimi trenul relativ gol cu plecare din Bucuresti la ora 13 sa zicem, nu o sa poti lua nici oameni de la Predeal la Brasov la ora 15, ca atare nici nu o sa se intoarca de la Brasov la Predeal la 19 si 20. Ca atare treptat si acele trenuri o sa devina goale, etc...
Iar ca sa vii cu o asemenea aberatie, ca de la Constanta - unde s-a anulat trenul de 7:30, poti sa-l iei si pe ala de 5:30 sau 8:30 - pai trebuie sa fii cel putin alienat mintal. Sau dobitoc. Sau sa vrei intentionat sa distrugi calea ferata. Asta face acest Preoteasa. Altii inaintea lui au incercat sa ajunga cat mai aproape de cadentare, iar el le scoate si zice ca doar mai ai tren cu 2 ore mai devreme. Ca deh, oamenii nu au ce face pe planeta asta, decat sa se scoale cu 2 ore mai devreme si apoi sa stea prin gari! Sau sunt cu totii bugetari si nu conteaza daca ajung la servici la 9 sau la 11 ... leafa merge.
-
@vancouver perfect de acord.
Serviciul cu trenul se asigura PERMANENT pentru a crea predictibilitate si a convinge oamenii sa renunte la propriile masini. De asta, da, trenurile circula chiar si goale.
Gandirea ca trenurile trebuie sa fie profitabile ca balanta P&L a firmei operatoare este una ingusta si eronata. In absolut, transportul cu trenul este de 5-7 ori mai eficient decat cel auto. Deci la nivel de societate, gestionata de guvern, da, transportul cu trenul este profitabil:
- calea ferata cost de constructie si intretinere / kilomentru / tona transportata de vreo 5 ori mai mic decat costul autostrazii.
- consumul energetic / kilometru / tona transportata este de vreo 10 ori mai mic la calea ferata fata de sistemul rutier
- poluarea cauzata de calea ferata este de vreo 20 de ori mai mica decat in cazul autostrazilor. Iar asta se reflecta direct in costurile societatii cu sistemul de sanatate
- impactul de mediu al caii ferate este de multe ori mai mic decat cel al autostrazilor, pornind de la simplul fapt ca latimea coridorului unei autostrazi are minim 70m (si creste rapid cu fiecare banda adaugata), in vreme ce o magistrala de cale ferata dubla are nevoie de un coridor de doar 15m.
Toate aceste realitati factuale si incontestabile sunt ascunse de modul in care sunt gestionate caile ferate si autostrazile. Pentru ca in vreme ce trenurilor nu li se recunosc in bugete economiile de costuri de infrastructura rutiera, sanatate si mediu, evidentiindu-li-se doar costurile, in schimb transportul rutier este subventionat masiv in mod ascuns. Pentru ca soferii nu platesc niciodata costul real al constructiei si intretinerii autostrazilor, asa cum li se cere trenurilor.
De asta se ajunge la aberatii in care oamenii zic ca "e mai ieftin sa merg cu masina". Nu, nu e, doar pare ca este pentru ca mai mult de jumatate din cost il plateste altcineva.
Trenul gol este profitabil pentru societate. Masina plina, nu!
-
In Romania mersul cu trenul nu este privit de catre decidenti ca fiind "commuting" ci "traveling".
In afara de linia Otopeni-Buc Nord nu cred ca mai e vreo linie de commuting.Eu as merge de la Balotesti la Bucuresti cu trenul la munca si sa renunt la masina, dar trebuie sa iau trenul de 06:45 ca sa ajung inainte de 09:00 la birou; iar ca sa ma intorc am abia la 19:40, desi termin munca la 18. Si se mai mira ca pe linia Bucuresti-Urziceni merg doar 10 babe.
-
Acelasi individ este cel care in Romania taie din trenurile de pe cele mai circulate magistrale, cel care crede ca poti pleca si la 5 dimineata, daca nu mai ai tren la 7 !!!
-
"Tăvălugul anulărilor de trenuri, lansat de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, continuă să facă ravagii în toată țara. Vor fi trenuri anulate inclusiv pe rute feroviare redeschise de curând, în care CFR SA a investit sute de milioane de euro.
Pe raza SRTFC București se vor anula 10 trenuri, dintre care șase (trei perechi) circulă pe ruta București-Giurgiu, redeschisă pe 1 iunie 2024, după 19 ani de întrerupere. Statul român a investit, din bani europeni și de la buget, peste 100 de milioane de euro pentru redeschiderea circulației feroviare dintre Vidra și Comana, închisă în 2005 din cauza prăbușirii podului de la Grădiștea. Lucrările complexe, inclusiv noul pod de la Grădiștea, au fost executate de Porr Construct."
-
Despre Traian Preoteasa:
-
Tren cu grad de ocupare 100% si care de fapt cerea disperat a dublarea capacitatii, anulat de CFR-Anti-Calatori:
-
-
-
Nu e nici un tren nou, ci trenurile existente primesc vagoane PNRR. Dar ce sa inteleaga ziaristii ? !
De poza cu Desiro ce sa mai zicem, adica mai anapoda era greu. Trenurile PNRR nu sunt rame, ci trenuri formate din locomotiva si vagoane. In plus rama din poza este Diesel, nu electrica, insa toate trenurile PNRR sunt electrice. Si: Desiro merge cu max. 120, in schimb tot ce este modernizat PNRR are max. 160 si chiar circula cu 160.
-
Privatul da lectii cu privire la utilizarea eficienta a materialului rulant din dotare. Cu doar o singura garnitura face 4 drumuri pe zi Adjud-Bucuresti (adica 2 tur si 2 retur):
-
-
Mi-e greu sa ma abtin sa nu comentez, cum a ramas cu liniile reabilitate de la zero cu fonduri europene ce au viteza maxima proiectata dupa reabilitarea de la zero, numai 160km/h?
Inca mai am poze din trenuri cehe (cu vagoane ca ale noastre) ce merg pe liniile germane intre Hamburg si Berlin cu 200.
-
15.09 - 05.10 inchidere completa magistrala 100 intre Caracal si Craiova. Se ripeaza viaductul Carcea. Multe trenuri anulate:
-
Avem cateva noutati pozitive de la noul mers al trenurilor. Avem livretul publicat de userul @alexCFR pe Pum aici (link valabil cateva zile!):
https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=1640.msg501766#msg501766
Ma refer mai ales la partea pozitiva, ca de stiri negative sunt satul.
- pentru prima data vedem 160 km/h in livrete in Transilvania. Până acum era max. 150 și ditanțele mai scurte. Sunt 3 zone importante:
- Arad - Săvârșin (de la Arad spre Deva primii aprox. 85km incl. prin tunelul Bata - apoi mai urmeaza inca 19 cu 120 km/h pana la Zam (aici de mult se circula cu 120, nu stiu de ce nu cresc la 140-150)
- Simeria - Alba Iulia 54 km, incl. prin tunelul Turdaș; de o parte și de alta mai avem km buni cu 120 (Mintia - Simeria) si cu 140 (Alba Iulia - Coșlariu)
- Teius - Sighisoara 98 km, din care 88km efectiv cu 160 km/h, alti 5 km in zona Blaj cu 120 si mai raman ca. 5 km cu viteze mici racordul Teius - Craciunel (70-80 km/h in livret, dar in teren mai sunt limitari punctuale la 40 km/h)
TOTAL cu 160 in Transilvania: 227 km
-
Remarcăm pozitivă și viteza de 120 km/h pe Războieni - Teiuș, grație reabilitărilor Quick-Wins. Astfel timpii Cluj - Teiuș scad din nou sub 2 ore și ajung la aprox. 1:40 (fără nici o oprire).
-
Un aspect interesant, IC Avram Iancu, având acum un procent de frânare foarte bun, necesar ca să circule in Transilvania cu 160 în loc de 150, are voie cu 140 între Buda și Ploiești Vest. Până acum maxim ce am văzut acolo este 130. De altfel un alt tren IC, 534 care merge doar de la Brasov la Bucuresti, are 125 pe această secțiune. Pentru cine nu știe, linia Câmpina - Ploiești Vest este aptă teoretic de 140 km/h în ambele sensuri. Pe urcarea spre munte trenurile au 140 în livret pe întreaga distanță, în schimb pe coborâre avem 100 apoi 110 si apoi această ultimă porțiune Buda - Ploiesti Vest cu viteze diferite 120 - 140 în funcție de tren. Motivul este legat de frânarea mai dificilă pe coborâre.
Și acum dovezile:
-
Hai ca am analizat si o Coradie pusa sa circule pe "coridor".
Dezavantaje:
- confort incompatibil cu un parcurs de 12 ore (scaune foarte apropiate, gen zbor low-cost - desi fix pe tren eu nici pe regionale nu as pune scaunele asa apropiate, ca sa atrag oamenii cu confortul sporit; lungimea unui tren nu este ceva critic, nu e mare diferenta daca se mai adauga un vagon in plus; usi multe si foarte mari pe ambele parti specifice metroului, adica sa permita intrare iesire de flux mare de oameni - o tampenie la drum lung, ocupand inutil spatiu, iarna intra mult frig, vara caldura; putina intimitate prin lipsa separeurilor intre scaune - macar la 3-4 scaune puteau sa puna un geam sau un panou opac, bine antifonat)
- daca acum se lucreaza pe Timisoara-Arad si viteza este execrabila, 50 km/h, e inutil sa fie trimis pe acolo, eventual sa ajunga intarziat la Arad si apoi sa nu prea mai poata sa recupereze....
- nici pe Sighisoara - Brasov nu are ce cauta cat inca se circula execrabil; ar trebui spart in doua, adica cele 2 garnituri folosite una pentru dus si una pentru intors sa fie folosite una pe Bucuresti - Brasov (unde poate sa faca chiar 2-3 curse pe zi) si una pe Arad-Sighisoara, drum de 4 ore, adica 8 dus intors si automat ar mai ramane timp pe dupa-amiaza sa mai dea o tura Arad - Deva si retur. Sau Arad 9:00 - Sighisoara 13:00, apoi doar pana la Deva 15:00, apoi din nou Sighisoara 17:00, si apoi seara Sighisoara 18:00 - Arad 22:00. O utilizare mult, mult mai eficienta.
Avantaje:
- rama are accelerare buna, poate face opriri multe, nu pierde timp prea mult cu franare / accelerare; bun, avantajul este folosit doar pe Valea Prahovei. In schimb orase ca Orastie sau Simeria sunt sarite. La 12 ore parcurs nu mai contau 2 minute in plus pentru fiecare oprire de genul asta.
- rebrusare rapida, la Arad rebruseaza, dar sta doar 7 minute!
- fata de trenul IC, nu mai ocoleste aiurea prin Teius si ca atare foloseste varianta de viteza 160 km/h Coslariu.
- timp mai bun decat IC si intre Arad si Deva, 1:56 (viteza comerciala 77 km/h)
- timp excelent Deva - Sighisoara, 1:45 pe 173 km, adica Viteza comerciala 99 km/h cu 3 opriri. (inca e loc de mai bine, ar trebuie lejer sa ajunga la 110 km/h cu aceste 3 opriri)
- trenul trasat la o ora excelenta, foarte buna pentru cei din zona Arad-Deva-Sighisoara (ora la care de fapt ar trebui sa circule un Intercity, pentru oamenii comozi, care nu se trezesc cu noaptea-n cap); si pe Valea Prahovei ajunge la o ora cu incarcare mare.
-
Si un rezumat al trenurilor Bucuresti - Constanta in afara sezonului. Coradiile sunt marcate cu rosu si au cate 4 opriri. Trenurile de 150 km/h sunt toate IR cu 4 sau 5 opriri. Nu mai exista RE pe Buc-Cta.
La ora 14 e ceva ciudat de la Constanta, pleaca 2 trenuri la cateva minute intre ele. Poate e o greseala si primul de fapt e mai devreme, poate 13:30 (sau o sa-l mute, sper).
PS. De fapt acum vad, sunt 13 trenuri de la Buc la Cta si 14 invers. Asa ca probabil la 14:04 si 14:30 nu sunt 2 trenuri diferite, ci doua variante pentru acelasi tren, pe una au uitat sa o stearga din fisier. Probabil 14:04 trebuie scos.