Economie
-
- nu e "fix pe dos". Nu mă "lăsa" să descopăr. Faptul că se deduc cheltuielile din cifra de afaceri ..nu aduce ceva în plus.
2)nu sunt "cauze și efect" inversate. Exisă o relaționare între ambele. Nu mă apuc să mai scriu un comentariu larg , ptr că ieri din greșeală am șters unul. Dar , există o relaționare între bazin captare oferit de serviciile de transport pe ranguri. Distanțe. Acest bazin de captare cu cât se extinde pe distanță(20-30-50-70 km) și e mai dens , îți va acoperi mai multe zone rurale. Care au oameni mai mulți din profilul de angajat căutat de cele două exemple mari pe care ți le-am dat. Oameni dispuși să lucreze în condiții mai grele , pe bani mai puțini , și în ture.
E greu cu autosuficiența și ideile preconcepute. - locuitul în comun vine cu drepturi și obligații. Nu numai DREPTURI(să resaltez). Cum cred unii. Ptr că acest lucru a dus la mutilarea fațadelor în orașe. Ptr că unii au considerat că pereții de la etajul 4 le aparțin.
Pe timpuri nu se foloseau atâtea produse chimice ca în prezent. În momentul când ai o rețea de apă curentă aproape devine obligatoriu(uite că folosesc termenul din nou) să ai rețea de canalizare. Cu o rețea de puțuri , fântâni nu creezi un ciclu centralizat de ..."curgere" a apei . Să îi spun. Și rețelele îngropate , cu aerisiri controlate , sunt o chestie imprecindibilă ptr sănătatea populației de pe vremea imperiului roman. Ptr că nu e vorba numai de apa care se infiltrează ...ci , mai mult , de creearea de focare de infecție localizate în arii locuite. Și ...da , dacă e nevoie îți pot da exemple multiple ...per sat. Nu există sat fără această problemă.
Cât despre folosirea reziduurilor de la animale ..nu are rost să comentez. Sau sloganurile cu nea' Nicu. Demagogii și adepții curentelor progresiste folosesc acest "argument" ...când le lipsesc argumentele.
- e contradicție ptr autosuficienți. Să îți explic. Primăriile au o aripă politică. Primarul , viceprimarul , consilierii. Primii doi , cu normă fixă(program/salariu) , ceilalți ..variabilă(plătiți la ședințe. De exemplu ptr comunele mici 500 ron per ședință). Și o aripă pur administrativă. Casieri , secretari , agenți agricoli , etc. Pe raza comunelor își mai desfășoară activitatea necontrolat , sau necoordonat de primării alte servicii. Reprezentanții în teritoriu cu gestionarea fondului forestier(pădurari/brigadieri) , a fondului de vânătoare(paznici vânătoare). Și reprezentați delegați în primării (administrați de acestea) ai mediului , apelor , etc(ăștia sunt de formă). Ce am spus eu doar denotă coerență administrativă. Ptr că eu propun eliminarea aparatului politic(prin scăderea în rang și centralizarea către UAT-ul superior. Adică primarul devine consilier permanent , ori viceprimar în UAT-ul superior , și vicele devine consilier fără normă fixă). Consilierii actuali dispar. Ptr că în majoritatea cazurilor nu se mai întrunesc criterii de reprezentare. Într-o comună ca a mea să ai 8-10 consilieri , înseamnă 1 la 1-2 familii.
Odată cu centralizarea (și reducerea inerentă)aparatului politic(numai economiile directe care se fac)(de ex 500 per ședință per două ședințe lunare per 3000 UAT-uri în țara asta..de bani aruncați) se extind și măresc competențele fostelor primării(între timp transformate în centre administrative. Adică ..ceea ce îi interesează pe cetățeni). Adică: se "readuc" competențe în primării. Paznicii de vânătoare , pădurarii ar trece să aibă birou fix , și orar obligatoriu de lucru cu publicul(o chestie necesară)(de 2-3 ori pe săptămână cam o oră , două). Pe de o parte. Pe de alta , secretarii , sau alte funcții ale primăriei ..trec pe poziția de a fi legătura cu publicul ptr accesarea fondurilor disponibile. Adică consultanți. Ca la bancă. Care să ajute oamenii prin informare și întocmire de dosare. Se "readuc" funcții în teritoriu(aleatoriu , nu în toate. După anumite criterii) precum inspectori de la mediu , reprezentanți de la ape , etc.
Plus , dacă ar fi după mine , aș înființa și o funcție ptr oameni de legătură privind oportunitățile economice , culturale , de patrimoniu. Adică ..disponibilitățile UAT-ului ..cu persoane dedicate ptr informare și îndrumare accesare.
Cât despre primării drept centre de afaceri ...îmi arată înțelegerea domeniului.
- cât despre puțul gândirii...mai întâi caută în el , aprofundează "cercetarea" și după aceea ..vino cu opinii "tranșante".
Toate serviciile oferite de administrații vin într-o formă de "subsidizare". Se fac în comun. Devin relativ eficiente prin faptul că unul va folosi o proporție mai mică(insignifiant) dar plătește un cost fix de serviciu , și altul(poate cu posibilități mai reduse) folosește puțin mai mult , dar plătind același cost fix de serviciu. În principiu cu cât crești baza de contribuție(baza piramidei) cu atât împarți costurile fixe la mai mulți(întregul devine mai eficient). Alt principiu e că ..cu cât o rețea(sumă de rețele) devine mai uniformă , cu atât devine mai eficientă. Ptr că fondul de reparații devine comun(piese/fonduri) și deci cost mai redus per factură emisă. Alt principiu e că scazi costurile de implementare. Adică poți crea proiecte standard(cum au fost sălile de sport din epoca d-lui Năstase) pe care le implementezi regional/național. Și dintr-o dată ai economisit costurile cu proiectări/documentații. Ptr că ai un fidic roșu ptr toți.
Ca și normă generală serviciile mai complexe nu pot fi dezvoltate și administrate de administrații mărunte. De aceea e necesar să centralizezi politic și să descentralizezi administrativ. Nu știu dacă poți înțelege aspectul. Ptr că dacă vrei servicii mai bune și mai ample ptr populație și firme trebuie să gpsești formula să le oferi. Ca să ai aceea atractivitate economică de care vorbeai.
Nu să îi dai lui nea' Ghiță primaru' competențe să îți dezvolte un serviciu de apă curentă ...când se trezește el , și când dau 5 consilieri analfabeți cu brațul în aer...și el cu subsemnatul în hârtie ..fără un orizont în care să știe de un serviciu de preluare a apelor uzate. Punându-le la dispoziție fonduri ptr care se bat ...și două ghiduri administrative. După aia avem N rețele , toate făcute de proiectantul X , cum a condiderat necesar ..pe care le dăm în administrare unor firme de utilități. Care trebuie să vadă ce inventar de piese trebuie să caute ptr cinșpe mii modele de vane și contoare.
Nu știu dacă poți sesiza incoerențe ..și poți cuprinde întregul. Risipa și dezorganizarea. Orice societate avansată ..de când s-a inventat istoria ..s-a construit prin organizare și structurare. Nu cu haos ..și "lovituri de geniu".
- nu e "fix pe dos". Nu mă "lăsa" să descopăr. Faptul că se deduc cheltuielile din cifra de afaceri ..nu aduce ceva în plus.
-
-
Compania Aerostar din Bacău are capacitatea de a lucra la zece aeronave simultan în cele trei hangare pe care le deține: două în orașul natal și unul la Iași.Aerostar, care are 2.000 de angajați, cu o vârstă medie de 43 de ani, a reparat până acum aproximativ 1.200 de avioane civile.
Compania asigură, de asemenea, mentenanță pentru aeronave militare. Toată flota de F-16 a Ministerului Apărării Naționale și cea de elicoptere Black Hawk a Ministerului de Interne primesc mentenanță la Aerostar, transmite Economedia.
-
”Impozitul pe venit – creştere cu 16,5%. Încasările din TVA – creştere cu 14,8%. Veniturile din accize – creştere cu 11%. Contribuţiile sociale încasate în trimestrul III au crescut cu 8,5%, adică 4 miliarde lei în plus. Cheltuielile de personal au scăzut în perioada iulie–septembrie cu 630 de milioane de lei”, arată premierul.
”Cu toate greutăţile, am deblocat şi renegociat fondurile europene prin programul PNRR, accelerând plăţile în a doua jumătate a anului. Astfel, în perioada ianuarie–iunie s-au făcut plăţi de 2,62 miliarde euro, iar în perioada iulie–septembrie s-au plătit 1,45 miliarde euro. Faţă de momentul instalării guvernului, ROBOR la o lună a scăzut de la 6,82% (23 iunie) la 5,81% astăzi. Faţă de 1 iulie, România se împrumută mai ieftin pe toate maturităţile şi în toate monedele, ceea ce reflectă încrederea crescută a pieţelor în măsurile luate şi în stabilitatea economiei”, arată Bolojan.
Premierul mai spune că titlurile în lei sunt în scădere cu aproximativ 53 de puncte de bază pentru maturitatea de 5 ani şi cu 51 de puncte de bază pentru cea de 10 ani iar ritlurile în euro – scădere cu 78 de puncte de bază la 5 ani şi 49 de puncte de bază la 10 ani.
Mai pe intelesul nostru, statul roman se imprumuta acum cu 0,78% mai ieftin pe termen scurt (5 ani) fata de varful din vara si cu 0,5% mai ieftin pe termen mediu (10 ani). Dat fiind ca ne trebuie imprumuturi inclusiv pentru infrastructura, asta e o veste buna si speram sa continue scaderea, altfel se va impovara bugetul cu dobânzi. In loc sa facem autostrazi si spitale, peste 10 ani o sa platim dobanzi si atat.
-
-
-
Desi evident cresterea arata pe o parte ca am urcat enorm, pe de alta parte arata ca veneam de foarte foarte jos, si ca eram efectiv saracii Europei acum 20 de ani. Totusi trebuie precizat ca in perioada 2001-2004 Romania a avut 25% crestere economica (cumulat pe acesti 4 ani), si daca am compara cu 2000 sau 2001 cresterea ar fi si mai spectaculoasa - sau altfel, jalea era si mai mare in 2000.
Uite ce zice google AI:
Salariul minim brut în lei în 1999:- Salariul minim brut în România în luna mai 1999 era de 300.000 de lei (conform datelor furnizate de Termene.ro).
- Cursul de schimb la sfârșitul lui 1999: aproximativ 21.000 lei pentru 1 dolar american.
- Calcul: Convertind salariul minim brut în lei la cursul de schimb, obținem: 300.000/21.000\ lei/dolar = $14,28 pe lună
(bine, in cursul anului 1999 salariul minim a fost crescut la 450.000 lei = $21,4).
Eu am trait acele vremuri, eram student. Dadeam meditatii la copii mai mici si luam 10.000 lei vechi / ora = 0,5 dolari (sau 1 dolar pe o lectie de 2 ore!). Poate acum vi se pare incredibil, dar asa au fost vremurile! O paine franzela costa 2500 lei vechi.
-
-
-
@Azzl Un model de succes in Romania. Trebuie pus in ramă!
VIDEO Compania dintr-un oraș din Moldova unde marile companii aeriene internaționale își repară și modernizează avioanele - TechRider.ro