Economie
-
Asigurarea unui serviciu de transport de către o entitate privată e un cost în plus.
Fix pe dos. Te las sa descoperi singur de ce.
Să îți spun că pe zona N-E a Galațiului dispariția transportului interurban , feroviar , și rutier a antrenat o spirală negativă ce se retroalimentează??? Adică , până și transportul asigurat de Damen și Liberty , a fost redus progresiv , până va fi desființat total. Moment în care își închid porțile.
Nu din cauza transportului public. Cauza si efect, inversate?
Legat de utilități ptr populație. În intravilan dacă există rețele de canalizare , toate proprietățile cu drept de a fi locuite trebuiesc racordate. Obligatoriu. Ptr că lipsa racordării indică faptul că apele reziduale se deversează undeva. În anul 2025 trebuie să înțelegem obligațiile ce decurg din a locui "împreună". În spații unde autoritatea îți pune la dispoziție servicii. În lipsa lor contaminezi apa , solul , etc. În N'șpe sate din România sunt N proprietăți în sate , unde se deversează apele reziduale direct în șanțuri , la marginea drumului , sau în apele din apropiere. Racordarea la apă potabilă , gaz și electricitate ..da. E opțională și poate continua așa.
Stiu mai multe locuri in care exista apa potabila la poarta, dar nu si canalizare. Nu stiu unde crezi ca o primarie de comuna face statie de epurare a apelor uzate, costa mai mult decat isi permit. Si nu stiu ce probleme cu apele reziduale vezi tu, dar de mii de ani satele nu au avut canalizare si nu au fost niciodata probleme de contaminare a solului sau a panzei freatice. La mine in curte (in nord, nu in Bucuresti) vacile si caprioarele "polueaza" mult mai mult decat oamenii, dintotdeauna, si nu e nevoie ca primaria sa faca nimic. Iarna gunoiul de grajd se imprastie ca ingrasamant pe terenuri. Nu e cazul in Chiajna sau Berceni, dar majoritatea tarii nu are asemenea densitate si asemenea probleme. Si as fi fericit cand oamenii ar folosi mai rar sau deloc "obligatoriu" in privinte in care nimeni nu impacteaza negativ pe nimeni, "victimless crimes". Suna a nea'Nicu intr-o zi obisnuita de munca si cred ca majoritatea romanilor nu pot sa gandeasca altfel, sunt cateva generatii pierdute.
Primăriile actuale de la sate și comune nu pot căuta și stimula investiții pe un palier ce depășește magazinul din sat ptr că nu au cunoștințele necesare și competențele. Ei nu pot îndruma beneficiarii ajutorului social către reîncorporare în piața muncii. Aceste primării (60-70 la sută din ele) trebuie să dispară , să preia un rol pur administrativ și să își extindă și să recupereze competențe.
O mare contradictie intr-o propozitie. Sa dispara sau sa aibe un rol administrativ? Problema e ca primariile au voie sa faca si alte lucruri decat administrative, mai nou primariile sunt mici centre de afaceri, majoritatea doar paguboase, cu voia legii.
Să devină un fel de cartiere ale unor UAT-uri mai mari.
Lol, din putul gandirii. Silistea Gumesti sa devina cartier al Pitestiului, asta ai vrut sa spui? Pastram doar capitalele de judet si orasele peste 50,000 de locuitori ca centre administrative si primarii de acolo o sa conduca comune care nici nu stiu unde sunt pe harta, cu probleme de care nici nu vor sti vreodata si vor implementa solutii de care nu au auzit? E o metoda buna sa deconecteze administratia de realitate, recunosc ca nu mi-a trecut prin cap. Poate renuntam la primarii si punem AI sa administreze, e mai ieftin.
-
„Austria își pierde tot mai mult atractivitatea pentru afaceri. Prețurile ridicate la energie, lipsa forței de muncă și birocrația excesivă determină tot mai multe companii să se relocheze în străinătate. Acum, un alt producător tradițional austriac a decis să plece”, scriu cei de la exxpress.at.Compania a anunțat că noua unitate de producție va fi deschisă la Timișoara, în colaborare cu firma Iko Sportartikel, compania-mamă a mărcii germane de biciclete Corratec. Astfel, linia de asamblare va funcționa în cadrul fabricii Corratec, care operează în capitala Banatului din vara anului 2022 și unde se produc deja mai multe mărci internaționale de biciclete.
-
Nu suna bine lipsa de interes pentru Petrotel intrucat opereaza pe acceasi tehnoligie cu petrol greu rusesc. La fel ca MOL Ungaria. De aici si disperarea Ungariei. Totusi acolo se rafineaza o treime din volum. Petrotel nu poate rafina petrol Azer sau Kazah. Aparent costul regehnologizarii ar depasi costul constructiei unei rafinrii noi.
-
- nu e "fix pe dos". Nu mă "lăsa" să descopăr. Faptul că se deduc cheltuielile din cifra de afaceri ..nu aduce ceva în plus.
2)nu sunt "cauze și efect" inversate. Exisă o relaționare între ambele. Nu mă apuc să mai scriu un comentariu larg , ptr că ieri din greșeală am șters unul. Dar , există o relaționare între bazin captare oferit de serviciile de transport pe ranguri. Distanțe. Acest bazin de captare cu cât se extinde pe distanță(20-30-50-70 km) și e mai dens , îți va acoperi mai multe zone rurale. Care au oameni mai mulți din profilul de angajat căutat de cele două exemple mari pe care ți le-am dat. Oameni dispuși să lucreze în condiții mai grele , pe bani mai puțini , și în ture.
E greu cu autosuficiența și ideile preconcepute. - locuitul în comun vine cu drepturi și obligații. Nu numai DREPTURI(să resaltez). Cum cred unii. Ptr că acest lucru a dus la mutilarea fațadelor în orașe. Ptr că unii au considerat că pereții de la etajul 4 le aparțin.
Pe timpuri nu se foloseau atâtea produse chimice ca în prezent. În momentul când ai o rețea de apă curentă aproape devine obligatoriu(uite că folosesc termenul din nou) să ai rețea de canalizare. Cu o rețea de puțuri , fântâni nu creezi un ciclu centralizat de ..."curgere" a apei . Să îi spun. Și rețelele îngropate , cu aerisiri controlate , sunt o chestie imprecindibilă ptr sănătatea populației de pe vremea imperiului roman. Ptr că nu e vorba numai de apa care se infiltrează ...ci , mai mult , de creearea de focare de infecție localizate în arii locuite. Și ...da , dacă e nevoie îți pot da exemple multiple ...per sat. Nu există sat fără această problemă.
Cât despre folosirea reziduurilor de la animale ..nu are rost să comentez. Sau sloganurile cu nea' Nicu. Demagogii și adepții curentelor progresiste folosesc acest "argument" ...când le lipsesc argumentele.
- e contradicție ptr autosuficienți. Să îți explic. Primăriile au o aripă politică. Primarul , viceprimarul , consilierii. Primii doi , cu normă fixă(program/salariu) , ceilalți ..variabilă(plătiți la ședințe. De exemplu ptr comunele mici 500 ron per ședință). Și o aripă pur administrativă. Casieri , secretari , agenți agricoli , etc. Pe raza comunelor își mai desfășoară activitatea necontrolat , sau necoordonat de primării alte servicii. Reprezentanții în teritoriu cu gestionarea fondului forestier(pădurari/brigadieri) , a fondului de vânătoare(paznici vânătoare). Și reprezentați delegați în primării (administrați de acestea) ai mediului , apelor , etc(ăștia sunt de formă). Ce am spus eu doar denotă coerență administrativă. Ptr că eu propun eliminarea aparatului politic(prin scăderea în rang și centralizarea către UAT-ul superior. Adică primarul devine consilier permanent , ori viceprimar în UAT-ul superior , și vicele devine consilier fără normă fixă). Consilierii actuali dispar. Ptr că în majoritatea cazurilor nu se mai întrunesc criterii de reprezentare. Într-o comună ca a mea să ai 8-10 consilieri , înseamnă 1 la 1-2 familii.
Odată cu centralizarea (și reducerea inerentă)aparatului politic(numai economiile directe care se fac)(de ex 500 per ședință per două ședințe lunare per 3000 UAT-uri în țara asta..de bani aruncați) se extind și măresc competențele fostelor primării(între timp transformate în centre administrative. Adică ..ceea ce îi interesează pe cetățeni). Adică: se "readuc" competențe în primării. Paznicii de vânătoare , pădurarii ar trece să aibă birou fix , și orar obligatoriu de lucru cu publicul(o chestie necesară)(de 2-3 ori pe săptămână cam o oră , două). Pe de o parte. Pe de alta , secretarii , sau alte funcții ale primăriei ..trec pe poziția de a fi legătura cu publicul ptr accesarea fondurilor disponibile. Adică consultanți. Ca la bancă. Care să ajute oamenii prin informare și întocmire de dosare. Se "readuc" funcții în teritoriu(aleatoriu , nu în toate. După anumite criterii) precum inspectori de la mediu , reprezentanți de la ape , etc.
Plus , dacă ar fi după mine , aș înființa și o funcție ptr oameni de legătură privind oportunitățile economice , culturale , de patrimoniu. Adică ..disponibilitățile UAT-ului ..cu persoane dedicate ptr informare și îndrumare accesare.
Cât despre primării drept centre de afaceri ...îmi arată înțelegerea domeniului.
- cât despre puțul gândirii...mai întâi caută în el , aprofundează "cercetarea" și după aceea ..vino cu opinii "tranșante".
Toate serviciile oferite de administrații vin într-o formă de "subsidizare". Se fac în comun. Devin relativ eficiente prin faptul că unul va folosi o proporție mai mică(insignifiant) dar plătește un cost fix de serviciu , și altul(poate cu posibilități mai reduse) folosește puțin mai mult , dar plătind același cost fix de serviciu. În principiu cu cât crești baza de contribuție(baza piramidei) cu atât împarți costurile fixe la mai mulți(întregul devine mai eficient). Alt principiu e că ..cu cât o rețea(sumă de rețele) devine mai uniformă , cu atât devine mai eficientă. Ptr că fondul de reparații devine comun(piese/fonduri) și deci cost mai redus per factură emisă. Alt principiu e că scazi costurile de implementare. Adică poți crea proiecte standard(cum au fost sălile de sport din epoca d-lui Năstase) pe care le implementezi regional/național. Și dintr-o dată ai economisit costurile cu proiectări/documentații. Ptr că ai un fidic roșu ptr toți.
Ca și normă generală serviciile mai complexe nu pot fi dezvoltate și administrate de administrații mărunte. De aceea e necesar să centralizezi politic și să descentralizezi administrativ. Nu știu dacă poți înțelege aspectul. Ptr că dacă vrei servicii mai bune și mai ample ptr populație și firme trebuie să gpsești formula să le oferi. Ca să ai aceea atractivitate economică de care vorbeai.
Nu să îi dai lui nea' Ghiță primaru' competențe să îți dezvolte un serviciu de apă curentă ...când se trezește el , și când dau 5 consilieri analfabeți cu brațul în aer...și el cu subsemnatul în hârtie ..fără un orizont în care să știe de un serviciu de preluare a apelor uzate. Punându-le la dispoziție fonduri ptr care se bat ...și două ghiduri administrative. După aia avem N rețele , toate făcute de proiectantul X , cum a condiderat necesar ..pe care le dăm în administrare unor firme de utilități. Care trebuie să vadă ce inventar de piese trebuie să caute ptr cinșpe mii modele de vane și contoare.
Nu știu dacă poți sesiza incoerențe ..și poți cuprinde întregul. Risipa și dezorganizarea. Orice societate avansată ..de când s-a inventat istoria ..s-a construit prin organizare și structurare. Nu cu haos ..și "lovituri de geniu".
- nu e "fix pe dos". Nu mă "lăsa" să descopăr. Faptul că se deduc cheltuielile din cifra de afaceri ..nu aduce ceva în plus.
-
-
Compania Aerostar din Bacău are capacitatea de a lucra la zece aeronave simultan în cele trei hangare pe care le deține: două în orașul natal și unul la Iași.Aerostar, care are 2.000 de angajați, cu o vârstă medie de 43 de ani, a reparat până acum aproximativ 1.200 de avioane civile.
Compania asigură, de asemenea, mentenanță pentru aeronave militare. Toată flota de F-16 a Ministerului Apărării Naționale și cea de elicoptere Black Hawk a Ministerului de Interne primesc mentenanță la Aerostar, transmite Economedia.
-
”Impozitul pe venit – creştere cu 16,5%. Încasările din TVA – creştere cu 14,8%. Veniturile din accize – creştere cu 11%. Contribuţiile sociale încasate în trimestrul III au crescut cu 8,5%, adică 4 miliarde lei în plus. Cheltuielile de personal au scăzut în perioada iulie–septembrie cu 630 de milioane de lei”, arată premierul.
”Cu toate greutăţile, am deblocat şi renegociat fondurile europene prin programul PNRR, accelerând plăţile în a doua jumătate a anului. Astfel, în perioada ianuarie–iunie s-au făcut plăţi de 2,62 miliarde euro, iar în perioada iulie–septembrie s-au plătit 1,45 miliarde euro. Faţă de momentul instalării guvernului, ROBOR la o lună a scăzut de la 6,82% (23 iunie) la 5,81% astăzi. Faţă de 1 iulie, România se împrumută mai ieftin pe toate maturităţile şi în toate monedele, ceea ce reflectă încrederea crescută a pieţelor în măsurile luate şi în stabilitatea economiei”, arată Bolojan.
Premierul mai spune că titlurile în lei sunt în scădere cu aproximativ 53 de puncte de bază pentru maturitatea de 5 ani şi cu 51 de puncte de bază pentru cea de 10 ani iar ritlurile în euro – scădere cu 78 de puncte de bază la 5 ani şi 49 de puncte de bază la 10 ani.
Mai pe intelesul nostru, statul roman se imprumuta acum cu 0,78% mai ieftin pe termen scurt (5 ani) fata de varful din vara si cu 0,5% mai ieftin pe termen mediu (10 ani). Dat fiind ca ne trebuie imprumuturi inclusiv pentru infrastructura, asta e o veste buna si speram sa continue scaderea, altfel se va impovara bugetul cu dobânzi. In loc sa facem autostrazi si spitale, peste 10 ani o sa platim dobanzi si atat.
-
-
-
Desi evident cresterea arata pe o parte ca am urcat enorm, pe de alta parte arata ca veneam de foarte foarte jos, si ca eram efectiv saracii Europei acum 20 de ani. Totusi trebuie precizat ca in perioada 2001-2004 Romania a avut 25% crestere economica (cumulat pe acesti 4 ani), si daca am compara cu 2000 sau 2001 cresterea ar fi si mai spectaculoasa - sau altfel, jalea era si mai mare in 2000.
Uite ce zice google AI:
Salariul minim brut în lei în 1999:- Salariul minim brut în România în luna mai 1999 era de 300.000 de lei (conform datelor furnizate de Termene.ro).
- Cursul de schimb la sfârșitul lui 1999: aproximativ 21.000 lei pentru 1 dolar american.
- Calcul: Convertind salariul minim brut în lei la cursul de schimb, obținem: 300.000/21.000\ lei/dolar = $14,28 pe lună
(bine, in cursul anului 1999 salariul minim a fost crescut la 450.000 lei = $21,4).
Eu am trait acele vremuri, eram student. Dadeam meditatii la copii mai mici si luam 10.000 lei vechi / ora = 0,5 dolari (sau 1 dolar pe o lectie de 2 ore!). Poate acum vi se pare incredibil, dar asa au fost vremurile! O paine franzela costa 2500 lei vechi.
VIDEO Compania dintr-un oraș din Moldova unde marile companii aeriene internaționale își repară și modernizează avioanele - TechRider.ro