Cluj
-
-
-
Oare trebuie sau nu trebuie metrou la Cluj?
-
Financiar poate duce Clujul metroul?
-
E la Ministerul Transporturilor ca si metroul din Bucuresti, nu la primarie. Va fi inghesuit si el in Programul Operational de Transport + cofinantare de la Guvern.
-
-
Trebuie făcută o distincție ..în ce înseamnă a "duce":
-a îl dezvolta???(Finanța lucrări , săpături galerii , stații , etc. Achiziționa trenuri și instalații. Punerea în serviciu).
-a îl administra. A opera serviciul de transport , și administra tot "patrimoniul" și serviciul.Răspunsul la ambele este nu.
-
Financiar poate duce Clujul metroul?
Intrebarea este gresita. Intrebarea corecta este: "Cati bani se pierd anual daca nu se face metroul?"
Cata productivitate la "oamenii muncii" se duce naibii prin timpii de stat in ambuteiaj? Cati nervi, cata sanatate mintala, cata poluare?
-
Pentru ca atentie: Clujul, ca si Bucurestiul, este masinarie de produs bani. Atat pentru oamenii care muncesc acolo, cat si pentru stat. In momentul in care stai in ambuteiaj, e ca si cum ai lasa masinaria asta sa rugineasca.
Daca vrem sa fim eficienti, sa facem afaceri pe toate fronturile (servicii, constructii, industrial, comercial, furnizare de produse, etc) trebuie sa nu pierdem vremea, sa ne punem piedica singuri.
Daca vrem ca statul roman sa aibe bani sa dea ajutoare sociale omului mai sarac din Dorohoi sau din Valea Jiului sau sa finanteze idei noi de afaceri pentru zonele astea, e nevoie sa adunam de undeva banii. Daca ceva merge economic bine, hai sa nu-l gripam si sa nu blocam dezvoltarea!
Metroul din Bucuresti facut de Ceausescu din cu totul alte motive(ca sa nu mai vada el tot poporul pe strada + grandomanie), a fost mana cereasca pentru dezvoltarea Bucurestiului ca centru de afaceri si de servicii in anii 2000 - 2025!
-
@vancouver
Cu 3000 comune flămânde după bani ...cum să încerci să dai servicii mai complexe ptr zonele urbane în dezvoltare??? O rețea de metrou e un serviciu prin care cetățenii de la periferii "subsidizează" un oraș "funcțional" . Majoritatea marilor urbe care au o rețea de metrou ..colapsează , dacă aveasytă rețea își oprește activitatea. Dacă , ipotetic , prelungești această oprire ..nu durează mult până când începe "centrifugarea". Adică scăderea activității economice ..migrarea către alte zone , etc. Metroul e eficient ptr a mișca mase mari de populație pe dustanțe scurte în intervale concentrate.
Aceste mișcări sunt tipice ptr anumite tipuri de activități economice. -
Sa il contruiasca nu au cu ce. Sa il intretina deasemeni. Chiar daca ar fi metrou tot ambuteiaje ar fi ( vezi Bucurestiul ) Dar ca principiu este foarte benefic pt Cluj din multe pct de vedere.
-
Cand nu exista transport public rapid catre cartiere si periferii, creste foarte mult pretul locuintelor in centru sau langa zonele de birouri. De ex. toti cei care stau in Cluj in acel ambuteiaj e clar ca ar prefera poate sa se mute mai in centru sa nu mai fie nevoie. Cine isi permita, o sa o faca, aruncand preturile in aer.
Asta este una din explicatiile pentru care in Bucuresti pretul la inchirieri si cumparari de locuinte este mai mic, mai accesibil decat in Cluj.
In schimb cu un metrou rapid, care nu sta prin trafic, oamenii cu venituri mai modeste vor avea optiuni. Vor putea alege o locuinta mai departe de centru / de locul de munca / universitate etc, la un pret mai mic, dar tot vor ajunge repede.
Acum orasul este blocat. Un numar si mai mare de oameni nu are sens sa vina, ar produce blocaje mai mari si pretul prohibitiv la locuinte face dificila venirea. Practic, fara metrou, Clujul se va bloca.
Blocajul va duce si la o dezvoltare economica mai mica, in final PIB mai mic, adica imposibilitatea de a ajunge la salarii ca in vest (decalajul actual fiind ceva gen 55.000 € / an salariu brut in Germania fata de ca. 15.000 € salariu brut / an in Romania, deci inca semnificativ, chiar daca preturile inca mici din Romania mai compenseaza diferenta asta si la PIB / PPP puterea de cumparare este undeva la 80% din media UE).
-
Din alt punct de vedere putem compara orase gen Köln sau Frankfurt cu Clujul. Frankfurt avea in anul 2000 ca. 640.000 locuitori. Acum in 2025 sunt 780.000. Intre altele cresterea a fost posibila datorita retelei excelente de transport subteran:
Frankfurt ca. 500.000 locuitori acum 40 de ani, avea de atunci:
- 9 linii de metrou interurban tip S-Bahn (8 dintre ele trec prin centru si deserversc suburbii la ambele capete! unele se duc la 40 de minute in orase complet diferite gen Mainz sau Wiesbaden, ce-i drept acolo merg in mare masura suprateran, la fel si prin camp.); in 2031 se va adauga o linie S-Bahn complet noua tangenta prin vest legata de aeroport.
- 8 linii de metrou standard (acum sunt 9, se mai construiesc extensii)
- 10 linii de tramvai
Clujul cu 300.000 locuitori are jumatate din astea?
Cat despre Bucuresti, chiar ati vrea sa stiti cum ar fi fara metrou? Hai sa oprim metroul o saptamana sa vedem! Si unde sunt cele mai mari ambuteiaje? Pe arterele de iesire din oras spre localitatile vecine care NU au legatura buna de transport in comun! Spre A1, spre DN1.
-
@Duta-C
Să îl construiască nu e o problemă. Nici o administrație din lumea normală nu le construiește cu bani "cash". Colectați din toate dările la zi. Se construiesc pe împrumuturi. E o întreagă logică în spate. De la faptul că nu se construiesc de pe o zi , pe alta ..la faptul că darea în exploatare e graduală. Și sunt anumite chestiuni legate de finanțe , inflație , șamd care fac logic modul de finanțare prin împrumuturi.Deci , faptul că o administrație nu își poate asuma costul integral pe un exercițiu ăn curs , două , trei ..nu e o problemă. Pe zece ani?? Cine știe. 250 mil anual ptr o zonă cum e Cluj?? E mult?? Puțin?? E al doilea contributor național la buget ..și o zonă în dezvoltare.
Transporturile sunt precum venele ptr un organism. Cu cât circulația e mai bună ..e un semn că organismul e vital. Are viață în el. Eu când încerc să fac paralele între zone urbane dense ..cu similarități cu ale noastre ..tot timpul îmi vine în minte Londra. Londra , la o simplă vedere , e un imens "sat" ..întins pe foarte mulți km. Nu e construit organizat , și nici pe "verticală". Contrar tuturor principiilor care pot sta la baza unui sistem de transport organizat. Rețeaua stradală e lentă. Noi avem N administrații care seamănă. Să facem un exercițiu de imaginație cu primele 7-8 orașe mari de la noi. Să punem compasul pe hartă ..să vedem ce avem pe o rază de 20 km plecând de la centru.
Ce face Londra să poată avea efervescența economică și dinamismul său??? Pe lângă învățământ , calitatea oamenilor ..și toată structura economică de servicii și high tech??? Sistemul de transport. Da , eterogen cum e ..imperfect pe alocuri , dar e ce ține metropola în picioare. În lipsa lui nu ar dura mult ..și ar deveni o mare zonă ..segregată pe cartiere.
Acum , ptr noi , ideea de bază ptr o administrație ...e ..cum situez pe un palier de necesitate și eficiență un sistem public de transport articulat. Pe toate palierele. Fără mișcarea oamenilor nu există viață economică. Pe orice parte o întorci. Până și transportul de mărfuri vine ca o consecință a mișcării oamenilor. E o regulă valabilă de când istoria.
Metroul din Cluj , nici în administrare , nu e nevoie să se țină singur în picioare. Dacă beneficiile ptr oraș sunt evidente. Dar nu de genul sintagmelor fără fond ..."scăpăm orașul de mașini , scăpăm de poluare". Trebuie să aibă un beneficiu cuantificabil direct.
-
Nu o sa scapi niciodata un oras cum e Clujul de masini. Nici cu 10 linii de metrou. Sunt multe servicii care transporta ceva sau echipe de interventii, instalatori, etc. Si cetateanul cand isi cumpara polistiren de la Dedeman sau face plinul de cumparaturi la supermarket nu o sa le care cu metroul. E utopic sa-ti imaginezi ca eliberezi un oras.
Dar ceea ce face metroul, este ca permite unui numar mare de oameni sa aibe o alternativa. Mai ales sa ajunga la servici punctual si fara nervi si ulterior sa iasa de la servici si sa ajunga acasa decent. Plus pentru tineri, elevi, studenti, resp. pensionari, le permite sa ajunga in centru la intalniri, plimbari, biserici, teatre etc fara sa aibe permis si totusi fara sa dea o avere pe taxi sau cu autobuze bloate in trafic.
Metroul mai are rolul de a duce oamenii la gara (eventual si autogara / aeroport).
In situatii de razboi sau alte probleme grave este un bun refugiu pe termen scurt. Barem nu e frig iarna, nici cald vara si nu ploua / ninge. Personal as incuraja si alte orase sa faca mici linii de metrou cu 4-10 statii (partial poate sa mearga suprateran), sa uneasca gara de centru si sa avem macar 2-3 statii subterane cu adaposturi antiatomice.
In lipsa metroului, un oras gen Cluj poate deveni un oras puternic segregat social si timpul pierdut in trafic, lipsa punctualitatii la serviciu sa determine unele firme sa renunte la locatie sau sa faca investitia in birouri in alt oras.
-
Pun aici urmatorul articol, stiu ca suntem pe Cluj si nu Bucuresti aici, dar are relevanta in contextul discutiei noastre. Titlul este de fapt cel mai relevant:
Peste 145.000 de mașini sunt în trafic în București la ora de vârf / Dintre acestea, mare parte sunt din afara Capitalei
De ce mare parte din afara capitalei? Pentru ca nu au alternativa. Nu exista un transport in comun decent in afara Bucurestiului si toti trebuie sa vina cu masina.
Cunosc persoane care vin din imprejurimi si parcheza printre blocuri in zona Dristor, iau metroul si seara revin sa-si ia masina. Credeti ca daca aveau metrou mai veneau cu masina pana la Dristor? Iar cei care locuiesc in Dristor, credeti ca foloseste vreunul masina? Doar pentru cazuri speciale, gen sa mearga la lucru in afara Bucurestiului - cazul in oglinda.
Am avut un amic din Paris, francez. Nu avea masina, desi avea bani. In Paris nu ai ce sa faci cu masina, esti sufocat, blocat. Daca nu ai de ales, ok, folosesti. Dar el nu avea nevoie practic niciodata, mergea cu subteran. Apoi omul a venit in Germania si si-a luat masina, ca deh, aici era necesara cum locuia el.
Am rude in Popesti-Leordeni, la 5 minute de metrou D. Leonida. Si-au luat masina in febr. 2025. Pana acum au facut 2500 km. Sta masina si cate o luna in parcare nefolosita. Bine locuinta au cumparat-o special ca sa aibe acces la metrou.
Peste 145.000 de mașini sunt în trafic în București la ora de vârf / Dintre acestea, mare parte sunt din afara Capitalei