Economie
-
WOW, nu ma asteptam la Timis. Clujul e sau era mult peste Timis la alti indicatori, cum ar fi PIB / judet sau pretul locuintelor. Dar ceea ce conteaza poate cel mai mult pentru oameni si reprezinta cel mai bun indicator al succesului economic si al seriozitatii este salariul.
Nu stiu daca are sau nu legatura, dar revenirea Timisoarei se suprapune cu mandatul lui Fritz la primarie. Ce parere aveti?
6650 salariu mediu net Timis vs. 6690 in Bucuresti, unde sunt toti specialii de prin ministere... Tare. Si o crestere de 202% in 9 ani... Adica triplare.
PS. Pun si poza direct, poate la un moment dat articolul va fi sters de cei de la ZF, dar sa ramana poza asta:
-
-
https://www.youtube.com/watch?v=A0bqaE8KQXQ
Asa ceva nu este posibil decat daca lasi - cu mici compromisuri poate - ca anumiti oameni mai incisivi sa creasca firme locale puternice si sa acumuleze capital.
Stiu ca pe multa lume ii mananca invidia ca unii castiga multi bani din afaceri. Dar fara asta nici o societate nu poate progresa si numai oameni locali cu bani pot produce valoare adaugata si mai mare.
Mai aud ca marile companii, banci etc, la fel au profituri fabuloase. Acestea sunt fabuloase doar in ansamblu, adica daca tot profitul ar ajunge la un singur om, atunci sumele sunt imense; dar trebuie raportat la cifra de afaceri; problema este ca numai cu profit poti sa tot cresti afacerea, sa te dezvolti, nu mai vorbim ca trebuie recuperata investitia initiala si numai cine are sansa sa faca profit va investii initial. In plus o firma cu pierderi sau chiar si cu profit zero nu poate exista pe termen lung, e sortita pieirii; cu pierderi e grav, ca aproape sigur cineva ramane cu buza umflata: ori angajati, ori statul, ori furnizori, ori toti! Si mai ales daca statul ramane cu buza umflata, de fapt platim cu totii prin alte impozite lipsa asta de profit. Inclusiv in China comunista, doar lasarea libera a economiei si acceptarea profitului si a acumularii de capital a dus la actuala crestere spectaculoasa; Acum 40 de ani cand nu era voie, era foamete; daca democratia poate sa mai scârtâie ici colo, dar fara CAPITALISM (adica economie de piata libera) absolut nicaieri si niciodata nu s-a reusit prosperitate. China, Rusia, Ungaria, Turcia nu sunt prea democrate, dar afaceri se pot face liber si banul castigat din afacere este sfânt al celui care a facut afacerea; la fel in trecut monarhiile vest-europene erau conduse autoritar, dar niciodata nu s-a pus problema unei economii conduse de stat sau a unor nationalizari fara despagubire = furturi de catre stat a ceea ce detine un om sau o firma. Nici macar Germania nazista sau Italia fascista nu au oprit capitalismul.
Singurele tari in care capitalismul / dreptul la initiativa privata este interzis in cea mai mare masura, din cate stiu sunt: Venezuela, Cuba si Coreea de Nord (partial Belarus).
Si da, stiu, economie de piata pura complet libera nu exista nicaieri (ar fi un fel de jugla). Nu are rost sa discutam despre definitii si termeni. Da, economiile europene sunt mai degraba economii de piata sociale (adica statul ia impozite mari si ajuta saracii etc)... Ce vreau sa spun prin "capitalism" sau "economie de piata" este doar daca ai voie sa infiintezi o firma si sa pastrezi (dupa impozitarea legala) profiturile realizate. Asta mie mi se pare esential pentru ca o tara sa progreseze (PRIN MUNCA evident) si sa se ajunga la venituri tot mai mari.
Inchizand aceasta discutie generala, revenind la UMB - iata se arata unul din avantajele sistemului capitalist: omul care a castigat multi bani, ce sa faca cu ei? Alte afaceri evident. Unde? Daca e român si România e prietenoasa cu cei care investesc si spera sa castige astfel bani, atunci in România sau eventual in imprejurimi (extindere).
-
@vancouver Ar fi o mare realizare sa produca intern o parte din fier, nu stiu tot procesul si ce o sa produca exact aici , ca multa lume isi da cu parerea si devagheaza pe ce a fost o data si ce avem in alte parti .
Am inteles ca planul este sa produca fier beton si produse din fier si ca mai este asociat la o fabrica de produce material necesarul pentru acestea.
-
Comisia Europeană explică faptul că, până în prezent, 68 dintre cele 74 de jaloane și ținte au fost evaluate pozitiv în cadrul celei de a treia cereri de plată a României. Conform CE, această cerere include reforme și investiții “menite să genereze schimbări pozitive pentru cetățeni și întreprinderi, cu accent pe tranziția verde și cea digitală, transportul durabil, renovarea energetică, impozitarea și pensiile, mediul de afaceri, mobilitatea urbană, turismul și cultura, asistența medicală, reformele sociale, buna guvernanță, educația, precum și gestionarea deșeurilor de apă și a pădurilor”.
Totuși, arată executivul european, “s-a constatat că jalonul 215 (“Intrarea în vigoare a cadrului legislativ pentru reducerea cheltuielilor cu pensiile speciale”) nu este îndeplinit în această etapă”. România are la dispoziție o lună pentru a-și prezenta observațiile Comisiei, după care Bruxelles-ul va adopta o decizie de plată, declanșând plata către România. “În cazul în care Comisia, după examinarea observațiilor României, își menține evaluarea potrivit căreia anumite jaloane nu sunt îndeplinite, o parte din plată va fi suspendată. Cuantumul suspendat va fi stabilit prin aplicarea metodologiei Comisiei pentru suspendările plăților, care se aplică tuturor statelor membre”.
Din acel moment, România va avea la dispoziție o perioadă de șase luni pentru a îndeplini obiectivele de etapă restante. La sfârșitul acestei perioade, Comisia va evalua dacă aceste jaloane au fost atinse în mod satisfăcător. În caz afirmativ, aceasta va ridica suspendarea și va efectua plata sumei suspendate.
Acest jalon se adaugă altor cinci jaloane din cea de a treia cerere de plată a României, evaluate ca neîndeplinite. Celelalte cinci jaloane neîndeplinite includ, printre altele, investiții pentru modernizarea infrastructurii feroviare și dezvoltarea rețelei de transport subteran din București și Cluj-Napoca și îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor energetice de stat. “Prin urmare, Comisia activează procedura de suspendare a plăților. Această procedură oferă României mai mult timp pentru a îndeplini aceste jaloane restante, primind în același timp plăți parțiale pentru jaloanele care au fost finalizate cu succes”, mai subliniază Comisia Europeană.
-
Este interesant de observat cum evoluțiile economice influențează direct sectorul imobiliar. În Moldova, după cum a menționat Vitalie Perciun, construcțiile de locuințe au scăzut cu 35% anul trecut, din cauza scumpirii materialelor, a creșterii dobânzilor și a instabilității din regiune. Situația este comparabilă cu ce vedem și în alte țări est-europene.
Pe forum se discută despre necesitatea unor politici economice clare și stimulente pentru investitori. În lipsa acestora, multe proiecte sunt amânate sau abandonate. Soluția ar putea fi o mai bună cooperare între autorități și mediul de afaceri pentru a crea un climat economic previzibil și atractiv pentru investiții sustenabile dupa parerea mea. -
Mie imi place mult cuvantul asta: "stimulente". Adica bani luati ca impozit de la unii si dati cadou altora, ca doar nu vin din cer.
In contextul concret, oamenii saraci sa dea bani ca oamenii care au bani sa faca intregi cartiere de case (investitorii) sa mai primeasca ceva in plus, ca sa faca si profit. Sau cum?
-
Starea natiunii la absorbtia de fonduri europene:
PNRR (termen limita august 2026, posibil prelungire pana in dec. 2027): 33 %
FC 2021-2027 (termen limita 31.12.2029): 10%La PNRR trebuie precizat ca au fost virati efectiv cei 33%, dar o parte nu au ajuns inca la beneficiari, adica 1,9 miliarde din 9,4 miliarde €. Motivele tin de natura unor programe, de ex. pentru tinerii investitori sub 30 de ani exista bani necheltuiti pentru ca nu s-au inscris inca suficienti tineri care sa vrea sa inceapa o afacere. In alte cazuri birocratia gestionata de functionari ai statului neseriosi, incapabili sau insuficient de bine pregatiti sau de motivati blocheaza cheltuirea banilor.
Tot prin PNRR alti 1,3 miliarde € urmeaza sa intre zilele urmatoare, parte din cererea de plata nr. 3. Alti 0,9 miliarde sunt suspendati si posibil sa-i ratam, ei depinzand de 3 reforme ultra-utile, dar pe care nu vrem sa le facem (adica functionarii de stat - aceeasi neseriosi, incapabili sau insuficient de bine pregatiti, care insa nu vor sa fie controlati):
- operationalizarea AMEPIP, nerealizata, blocati 330 milioane € (AMEPIP va trebui sa monitorizeze performanta intreprinderilor de stat ---> opaaa, control, nix gut bãi!)
- administratorii de companii din Ministerul Energiei, 43 la numar, blocati 227 milioane € (pai de ce sa facem concurs pe bune si sa numim 43 de admin, cand merge si ca pana acum, numiti politic sau cu pile)
- pensii speciale, blocati 231 milioane € (inutil sa comentam).
Surse:
articol Ziarul Financiar din 30.05.2025
articol Digi24 din 30.05.2025 -
Astea trei reforme nici măcar nu sunt printre părțile absurde, imposibil de realizat, trecute în PNRR. Doar mai taie din nesimțire și sfidare, înțeleg că și cu salarii compensatorii.
-
In sfarsit! Era nevoie de asa. Avem brandul cadou, doar sa facem parcul de distractii:
DRACULA PARK:
Locatie: Miercurea Ciuc.
”Numele nu este încă definitiv stabilit – ne gândim dacă să se numească Dracula Park sau Transylvanian Dracula Park. Ştim că acest nume poate fi controversat în regiunea noastră, dar pentru că dorim să atragem turişti dincolo de graniţe, vrem să construim un brand puternic. Am imaginat o lume de poveste transilvăneană din secolele XIV–XV, care prezintă moştenirea noastră culturală şi arhitecturală. Pornind de la regele Matei Corvin până la Dracula, otomani, tătari, se va pune accent şi pe culturile secuiască, săsească, română şi romă”, a declarat acesta.
-
-
Constructiile trag economia in sus. Evident contribuie si cele de infrastructura:
Contribuții pozitive la creşterea PIB, în semestrul I 2025 faţă de semestrul I 2024, au avut următoarele activități economice:
– Construcţiile (de +0,3%), cu o pondere de 5,2% la formarea PIB şi al căror volum de activitate s-a majorat cu +5,6%;
-
-
-
Nici una în Moldova.
-
Ce vreau sa arat cu postarea urmatoare: aparatul de stat este excesiv si problematic peste tot in lume. Germania isi propune sa faca economii de 26 de miliarde € anual pana in 2029. DECI NU E USOR, SI NU MERGE DE PE AZI PE MAINE. Si nu trebuie facut ce incearca si Bolojan sa faca, sa eficientizeze functionarimea de stat, doar pentru ca ACUM AVEM DEFICIT EXCESIV. TREBUIE FACUT ORICUM! Nu era ok nici acum 10 ani sa zicem, cand poate deficitul era de 2-3%, sa irosim bani, sa dam de 10 ori mai multi bani unor smecheri gen care sunt abonati in consiliile de administratie la stat, etc.
Zic toate astea pentru ca sunt unii care urla ca sa nu se creasca taxele, ci PRIMA DATA sa fie date afara "sinecurile" si smecherii de la stat, cei care primesc bani fictiv si nici nu vin la servici prin diverse primarii etc (rude cu primarul, cu directorii de agentii, etc)... NU SE POATE oameni buni, nu se poate PRIMA DATA si dupa aceea altceva. Fiecare e cu p.m. Taxele cu taxele, eficientizarea e separata si trebuie facuta oricum.
Cancelarul Friedrich Merz a făcut din reducerea birocraţiei un pilon central al planului său de revitalizare a celei mai mari economii din zona euro.
Simplificarea reglementărilor şi digitalizarea serviciilor publice apar aproape în fiecare discurs al său şi, de multe ori, sunt legate de numele lui Wildberger.
Miza este uriaşă: Germania trebuie să mobilizeze rapid peste 1.000 de miliarde de euro pentru a-şi reconstrui armata şi pentru a moderniza infrastructura învechită după ani muţi ani de investiţii puţine.
Guvernele anterioare au promis de nenumărate ori reducerea birocraţiei, dar s-au împotmolit în sistemul federal şi regional extrem de fragmentat al Germaniei.
Merz vrea să obţină şi economii bugetare semnificative: 26 de miliarde de euro anual până în 2029, potrivit unui plan preliminar consultat de Financial Times.
Spre comparaţie, predecesorii săi vizau economii de doar câteva miliarde pe an. Documentul prevede şi reducerea cu 8% a aparatului birocratic federal şi parlamentar.
-
@vancouver Deci, daca inteleg bine, guvernul anterior a crescut pensiile, din cauza asta (nu doar, dar are o contributie mare) a crescut deficitul, din cauza asta altii au obligatia sa plateasca taxe mai mari? Curat murdar, coane Fanica, curat murdar. De ce crezi ca cineva cu capul pe umeri e de acord cu asa ceva, in afara de pensionarii care beneficiaza de asta? In special de ce aia care platesc taxe si care nu vor primi vreodata pensie de stat trebuie sa plateasca taxe si mai mari? Care e justificarea morala? Cetatenii sunt sclavii statului, care are drepturi absolute asupra veniturilor si proprietatilor lor si le taxeaza discretionar cat are chef sau nevoie?
Era un scandal acum vreo 2 ani cand un sondaj spunea ca multi romani nu ar lupta in caz de razboi. Pai pentru ce, ca sa iti pastrezi lantul de sclav? Stii ca pe vremea lui nea'Nicu taxele erau mult mai mici, le mai dai apa la moara la nostalgici.
Nemtii aveau excedent comercial serios, dar faceau concurs de risipit banii. Au neglijat complet armata pana au ramas fara echipamente functionale si acum le trebuie 1000 de miliarde? Si noi ne uitam cu jind la ei cum risipesc bani si vrem sa ii ajungem sau sa ii si intrecem? Nu e o idee buna.
Cat despre cat de usor sau cat de greu se face: vezi industria IT, cand au de taiat 5% sau 10% o fac si merg mai departe, si daca peste 1 an mai taie 5 sau 10% o fac din nou. Culmea e ca respectivele companii sunt pe profit si tot mai taie cate un pic, noi suntem pe deficit si nu putem sa taiem pentru ca e greu? Poate guvernantii care nu sunt in stare ar trebui sa plece si sa lase pe altii care pot.
-
@Adrianb1 repet ce ti-am spus si in privat. ENUNTI PROBLEME. REALE, evident. Dar nu ajuta si nu au legatura directa imediata cu problema principala. Treci la ENUNTATUL DE SOLUTII.
Exemplu:
PROBLEMA ENUNTATA DE TINE (reala): " guvernul anterior a crescut pensiile, din cauza asta (nu doar, dar are o contributie mare) a crescut deficitul, din cauza asta altii au obligatia sa plateasca taxe mai mari? Curat murdar, coane Fanica, curat murdar. De ce crezi ca cineva cu capul pe umeri e de acord cu asa ceva, in afara de pensionarii care beneficiaza de asta?"Acum enunta rezolvarea la problema enuntata de tine, si anume ceva serios, ce ai face tu daca acum ai conduce tara. Dupa aceea comparam solutiile cu cele pe care le iau guvernantii.
ESTE EXTREM, DAR EXTREM DE USOR SA CRITICI ENUNTAND MEREU DIVERSE ADEVARURI! Pentru ca da, ce spui tu este adevarat. De ce sa plateasca altii acum sau nu mai vorbim copii nostri peste 40 de ani datoriile, ca unii sa aibe acum pensie mare. DAR NU AJUTA, INTELEGI? Vino cu solutia! Ascult! Ceva concret.
Pentru ca asta nu e solutia: "Poate guvernantii care nu sunt in stare ar trebui sa plece si sa lase pe altii care pot." Asta e doar o aiureala. Nimeni nu are solutii minune.
Daca acei "altii" au solutiile, sa le enunte si atunci sunt si eu de acord ca trebuie facut altfel. Cata vreme acei "altii" doar ENUNTA PROBLEME (=adevaruri cunoscute de toata lumea), nu ajungem nicaieri.
-
@Adrianb1 : Problema enunțată de tine este reală dar nu obiectivă. Sistemul de asistență a persoanelor vârstnice este general valabil în Europa. Dacă trăiam în US trebuia să punem bani deoparte. În Europa contractul social după care funcționează societatea e ca generațiile apte de muncă susțin indirect generațiile care nu mai pot lucra la un nivel de trai care să permită coșul zilnic (care diferă ca și structură între generații, eu vreau concediu, tata vrea medicamente) și un final al vieții demn. Subiectiv, da, avem mulți pensionari. Obiectiv, nu e vina decrețeilor ca atunci când au fost concepuți nu se mai găseau prezervative și nici a mea ca bunica a avut 6 copii, mama a avut 3 și eu am zero din cauze strict medicale. În al doilea rând, când eu am început să plătesc contribuție la pensie în 1997 aveam salariu 1.000.000 lei vechi, adică 100 lei noi. Nu ar fi OK ca la pensie sa iau banii cu care am cotizat ca nu e vina mea ca inflația a sărit la cer. Asa ca diferența o pun cei tineri.
Dar, în ciuda acestui lucru absolut real (un salariat în România susține 2 pensionari) gaura la bugetul țării nu e de la pensii, e de următoarele:-
masă mică de plătitori de contribuție la sănătate față de beneficiari. Exemplu: să presupunem ca eu sunt singurul salariat din casa cu minimul pe economie angajat la privat (4000 lei brut). Mie mi se reține 10% pentru sanatate, adică 400 lei lunar. Guvernele PSD au tot adăugat excepții, adică din cei 400 lei pot beneficia: eu, nevasta dacă ea nu lucrează, copiii până când termină studiile. Tot de acolo se duc la medic și părinții pensionari, și bugetarii + structurile de forță + administrația centrală și locală + persoanele cu handicap + însoțitorii lor (ca toți ăștia plătesc sănătate dar statul își mută banii dintr-un buzunar în altul, nu sunt bani reali intrați în sistem), deținuții, specialii + toți salariații din sistemul sanitar de stat. Oricare dintre ăștia, dacă merge la spital si primește o sticlă de apă de 500 ml, spitalul plătește către Gicu SRL 10 lei, în timp ce la Selgros (de unde o ia Gicu) costă 1.5 lei. De ce? Pentru ca Gicu este prieten cu cine trebuie. Și există câte un Gicu la orice contract public cu excepția celor cu bani europeni. De asta nu se fac proiecte cu bani europeni, ca nu se pot sifona ca cei de la buget.
-
A doua gaura este la colectarea TVA. Mecanismul de TVA intracomunitar se bazează pe schimb de informații: statul A comunica către statul B valoarea mărfii plecare din A în B. Pe baza acestor informații România știe cat trebuie să strângă din TVA ca marfa aia se vinde în România. La care se adaugă TVA pentru marfurile și serviciile livrate între entități românești. Doar ca ANAF strânge mai puțin cu 34% pe an decât trebuie, adică un minus 9 miliarde de euro anual. Asta în condițiile în care are toate informațiile dar nu știe ce să facă cu ele. Media pierderii de TVA în toată UE este de 7%.
-
A treia gaură este administrația locală. România funcționează după organizarea administrativ teritorială din anii 1960. Ceaușescu a mai desființat comune sau le-a comasat, dar după revoluție s-au înființat mai multe. În prezent doar 47 din 3221 UAT-uri își acoperă salariile din fonduri proprii, ce să mai zicem de alte cheltuieli de funcționare? România are 1.3 milioane de bugetari, Polonia are 900.000. Din acești 1.3 milioane, 500.000 sunt în administrația locală: județe, orașe și comune. Nimeni nu mișcă un deget să reducă județele și UAT-urile
-
A patra gaură este lipsă de comunicare între instituțiile statului. Un asistat social poate primi ajutoare de la diverse bugete în sumă totală mai mare decât un salariu mediu pentru ca nu există evidență comună. Există: venit minim garantat, alocație de copii, ajutor de școlarizare, ajutor de încălzire , card de alimente, gratuitate la serviciile de sănătate și, la final, pensie minimă garantată. Asta în condițiile în care tiganul are un palat și o flotă de mașini în curte. Dar nu este nici un interes să se centralizeze bazele de date pentru ca fiecare instituție plătitoare de benefici sociale are o armată de oameni angajați să administreze bugetul respectiv.
Astea sunt găurile obiective ale bugetului României.
-
-
@daniel22_22 Nu, gaura fundamentala in bugetul Romaniei e educatia economica a cetatenilor. Care vin cu idei ridicole gen "contract social" sau nu stiu cum functioneaza sistemul de pensii de tip Bismark. De restul se ocupa Mastercard.
@vancouver , problema deficitului bugetului de pensii e banal de rezolvat: bugetul de pensii re-devine independent, cum a fost pana acum vreo 15 ani. Fara adaugiri de la buget. Si fiecare primeste pensia ca procent din cat din bugetul de pensii acopera volumul calculat al pensiilor; daca e 100%, iau toti 100%, daca e 85% atunci iau toti 85%. Perfect legal si relativ moral, in masura in care sistemul ala Ponzi e moral (nu e).
Cand a fost criza din 2008 a fost in regula sa se reduca temporar din pensii si salarii un procent la toata lumea. Si acum e criza, criza de deficit bugetar. Solutia exista, a fost aplicata in trecut, reducem pana cand echilibram bugetul.
@daniel22_22 , multumesc pentru explicatii, dar vinzi castraveti gradinarului. Apreciez bunavointa si o iau in mod serios ca un lucru pozitiv, dar cred ca stiu cel putin la fel de bine cum sta treaba. Chiar si chestiile pe care le omiti. Si apreciez ca ai sugerat si solutii, de pilda la punctul 3 unde solutia e evidenta si se poate rezolva intr-o luna, daca se vrea, si nu e deloc greu. Sau 4, unde se poate rezolva, dar e un efort mai serios, ar lua vreo 2 ani daca s-ar vrea. Dar tocmai ai demonstrat ca solutii exista. Cu primul punct ai dat-o in comunisme, dar cu timpul sunt sigur ca o sa vezi situatia altfel si o sa vezi ca exista solutii si acolo si nu prea dificile.
Apropo de solutii in privinta cheltuielilor din spitale, a remarcat cineva 2 diferente majore intre Romania si SUA la spitale? Nu zis ca ei au un sistem mai bun, ca si al lor are probleme uriase, dar la ei nu se intampla 2 lucruri care la noi sunt mari surse de risipa:
- ei nu interneaza in spital cazuri sociale. Interneaza bolnavi, nu oameni care sunt singuri acasa si se plictisesc, asa ca se mai interneaza cate 2 saptamani sau 3 luni (cazuri reale) ca sa aibe companie.
- la ei se externeaza imediat ce e posibil, nu cand pacientul e complet vindecat. Nu doar ca e scump si riscant sa stai in spitale, din cauza infectiilor de spital, dar nu e nevoie sa stai pana se vindeca complet o rana curata care are nevoie de 2 saptamani de repaus si nimic altceva. Convalescenta acasa scuteste multi bani.
Deci deja problemele 1,3 si 4 au solutii. Cu 2 e mai greu, ca pe de-o parte ai coruptia ANAF, pe de alta ai micile afaceri care daca ar plati TVA nu ar supravietui (in zonele rurale). Se fura si la sume mari, cu complicitatea ANAF, si in mici afaceri prin sate, gen magazin satesc sau vulcanizare. Asta ia niste ani de zile sa se rezolve, dar pana atunci rezolvam cu deficitul prin celelalte 3 solutii. Daca statul ar fi companie privata ar cheltui cat incaseaza sau chiar mai putin, altfel ar fi in faliment in cativa ani. Dar statul nu poate da faliment (pe bnaiba, grecii au dat de mai multe ori) asa ca cheltuie de parca e concurs de manelisti. Aia ar fi solutia 5.
In fine, fiecare problema are solutii mai mult sau mai putin simple sau rapid de implementat, dar problema de mentalitate e fundamentul. Avem o mentalitate adanc socialista, in care statul are dreptul sa ia taxe si sa le cheltuie fara ca cetateanul sa il ia de guler pe premier si sa ii spuna: "tipule, tu lucrezi pentru mine, nu eu pentru tine". Si avem mentalitatea fatalista ca problemele sunt grele si nu sunt usor de rezolvat. OK, nu oricine poate veni cu solutii si nu oricine are ce trebuie ca sa le implementeze. Si avem si mentalitatea invidiei, ca statele din vestul Europei au taxe mai mari si beneficii mai mari si ca trebuie sa ajungem si noi ca ele. Dar trendul lor e puternic negativ, pana si Germania scartaie, Franta si Spania au revolte de strada, Italia o duce prost, ce trebuie sa urmam de la tarile astea? Sa ne cumparam veste galbene?