Forum Construim România
    • Categorii
    • Recente
    • Taguri
    • Populare
    • Utilizatori
    • Grupuri
    • Înregistrare
    • Autentificare

    A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București

    Scheduled Pinned Închis Moved AUTOSTRĂZI ȘI DRUMURI
    954 Mesaje 27 Posters 329.4k Vizualizări 2 Watching
    Se încarcă mai multe mesaje
    • Vechi la Noi
    • Noi la Vechi
    • Most Votes
    Răspunde
    • Răspunde ca subiect
    Login pentru a răspunde
    Acest subiect a fost șters. Doar utilizatorii cu privilegii pentru moderarea subiectelor îl poate vedea.
    • F Deconectat
      fulgernc @mike_us
      ultima editare de

      @mike_us a spus în A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București:

      Dacă reușim să închidem primele două loturi, putem supraviețui o perioadă cu cei 800 de kilometri de autostradă (Constanța–Arad), care mai are doar o „gaură” de 30 de kilometri – acceptabilă pentru câțiva ani

      Nu sunt de acord cu această abordare. Și cu principiul că dacă trecerile montane sunt scumpe trebuiesc abordate mai târziu.

      1)Densitatea de drumuri , în regiunile cu relief ușor e mai mare. Mai "legată". Cu mult mai multe conexiuni. De obicei , trecerile montane sunt niște gâturi de sticlă. Ptr a fluidiza o rețea per total ecmult mai ok să rezolvi aceste "gâturi de sticlă".
      2)rațiunea de cost. Că dacă sunt mai scumpe le lăsăm să le facem când ne permitem. Nu e ok. Ptr că odată cu creșterea economică ..vine și creșterea de prețuri. Poate nu într-o relație directă , dar vine. Și cu inflația , și cu restul.

      Ideal e să abordezi trecerile montane când ai condițiile de piață optime. Nu să eviți momentul.
      Ptr mine , închiderea A1 trebuie să rămână prioritatea 0.
      După aceea A8 și A13. Trebuie ținut cont și de modernizările la DN-uri , și DX-urile în construcție , și pe "planșă".

      M 1 Reply Last reply Răspunde Citează 2
      • M Deconectat
        mike_us @rockband
        ultima editare de mike_us

        Programul Transport 2021–2027:

        • ~4,6 miliarde de euro sunt fonduri europene nerambursabile;
        • ~5,4 miliarde de euro constituie contribuția națională (bugetul de stat și împrumuturi).
          Aceste date sunt publice și pot fi consultate online.
        • nu sunt sub 5 miliarde eur, ci 5,4 miliarde - atentie numai pe rutier

        Ai inversat cifrele: 4,6 miliarde reprezintă ceea ce primim de la Uniunea Europeană, iar 5,4 miliarde nu sunt bani UE, ci provin din bugetul de stat și împrumuturi.
        Din ce văd pe net, cele ~10 miliarde acoperă atât partea rutieră, cât și pe cea feroviară.
        Dar, oricum, partea nerambursabilă este sub 5 miliarde.
        Și să nu uităm că statul român trebuie să acopere și „mărunțișurile”: TVA, exproprieri, relocări de utilități etc. — adică cheltuieli neeligibile.

        • cei 5,4 mld reprezinta 40% din costurile eligibile. Ca sa atragem toti acesti bani trebuie sa mai punem noi 60% si costurile neeligibile. Adica trebuie sa realizam proiecte de ca. 14-15 miliarde €

        Cum ai ajuns la această valoare? Valoarea totală oficială este clară: ~10 miliarde (4,6 + 5,4). Hai să nu inventăm cifre!

        • acesti 14-15 miliarde de euro sunt pe 7 ani 2021-2027; pe 2028-2035 mai avem inca cel putin pe atat
          ADICA PAM PAM, nu sunt sub 5 miliarde, ci peste 30 de miliarde pana in 2035. Cu care vrem sa facem proiecte de 31 miliarde! Unde e problema?

        Din nou, cifra de 15 miliarde este greșită.
        Alocarea pentru perioada 2028–2035 este, deocamdată, doar o presupunere — poate ai dreptate, poate nu.
        Trebuie menționat însă că procentul de contribuție din partea Uniunii Europene este în scădere, pe măsură ce România devine o țară mai dezvoltată.
        Deja s-a redus de la 85% în trecut la doar 40% în prezent.
        Mai adaug și faptul că majoritatea proiectelor din actualul program au termen de finalizare înainte de 2028.

        Mesajul meu, în esență, a fost unul foarte optimist.
        Vom duce la capăt toate proiectele, chiar dacă nu în timpii contractuali, și trebuie să acceptăm că anumite loturi vor fi prioritizate.
        Această prioritizare poate însemna întârzieri de 6 luni sau chiar un an pentru unele loturi, însă, în contextul actual, acest lucru nu reprezintă o tragedie.

        1 Reply Last reply Răspunde Citează 0
        • M Deconectat
          MihaiD
          ultima editare de

          Temporizarea sectoarelor montane ar trebui să fie ultima noastră problemă. Nu e ca și cum asistăm la vreun sprint, oriunde - A1, Meseș, A8, A13, A6, Ploiești - Brașov etc. Hai să consumăm banii din POT și PNRR, să vedem că nu se mai pot face redistribuiri și realocări și apoi să ne îngrijorăm. Suntem foarte departe de momentul ăla.

          1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
          • M Deconectat
            mike_us @fulgernc
            ultima editare de

            @fulgernc Astăzi avem în lucru aproximativ 730 de km de autostradă și drum expres, multe dintre ele cu termene de finalizare sub 3 ani.
            Asta după ce, în ultimii ani, construiam în medie ~ 40 de km / an.
            Vorbim despre proiecte care, în total, vor costa în jur de 30 de miliarde de euro.
            Realist vorbind, avem constrângeri — atât financiare, cât și logistice.

            Varianta ușoară este să spui: România nu are autostrăzi, mor oameni pe șosele — să dăm o lege ca de mâine să înceapă lucrările pe A8, iar poimâine pe A13, și să fie pline șantierele de mii de muncitori. O întârziere de 6 luni la A7? Inadmisibil!

            Sau putem fi realiști și să recunoaștem că se lucrează într-un ritm nemaivăzut până acum în România. Este normal să apară și sincope.
            Dar atâta timp cât, în fiecare an, dăm în folosință cel puțin 100–150 km / an și nu ne mai întoarcem la 40–50 km pe an, putem fi puțin mai toleranți cu întârzierile sau greșelile inevitabile.
            În 2 ani, situația va fi considerabil mai bună.

            Desigur, în momentul în care va trebui să prioritizăm unele loturi în detrimentul altora, nu va fi plăcut — și e firesc să avem opinii diferite.
            Și trebuie să ne obișnuim cu ideea că sectoarele montane — fie că vorbim de A1, fie de A8 — necesită mult mai mult timp.

            F 1 Reply Last reply Răspunde Citează 0
            • F Deconectat
              fulgernc @mike_us
              ultima editare de

              @mike_us a spus în A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București:

              fie că vorbim de A1, fie de A8 — necesită mult mai mult timp.

              Tocmai. Alt raționament în favoarea lor.

              Proiecții realiste ale cheltuielilor se pot face. Eu zic că e depășit momentul(nu cel cu deficitul , cel cu schimbarea priorităților la fiecare mandat). Doar trebuie să ne ținem de program. Și să avem o corelare mai bună a resurselor , ca să fii predictibil și ptr constructori. Am văzut cum o politică corectă în domeniu(cu probleme pe ici pe colo) ne-a adus într-o situație , în care , piața e dominată de constructori care se străduiesc să se țină de termene , etc.

              Eu zic că politicile astea cu "schimbatul priorităților" nu aduc nimic bun. Mulți constructori sunt expuși , nu poți "desface" ..și "face din pix" alt calendar. Sunt licitații câștigate , constructori ce așteaptă să intre pe anumite loturi , etc. Ce poți face , e să relaxezi puțin calendarul(cât îți permiți) pe loturile neîncepute , sau la început de drum , cât să îți revii cu finanțele. După aceea , gradual , sa revii spre un ritm ce îl consideri normal. Dar predictibil. În vremuri din astea mai incerte , cel mai bun remediu e să oferi predictibilitate. Să fii serios. Cel mai rău e să introduci incertitudine în piață.

              1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
              • R Conectat
                rockband
                ultima editare de

                @mike_us cifrele tle sunt lipsite de logica. Daca UE ar contribui cu 4,6 miliarde si Romania cu 5,4, atunci la un total de 10 miliarde participarea UE ar fi de fix 46%. Ceea ce este o prostie. Se stie clar ca UE participa cu exact 40%. Si ca exista si cheltuieli neeligibile, pe care daca le luam in seama procentul scade inca o data sub 40%. Exclus sa fie 46% oricum ai lua-o.

                Da, initial erau 4,6 miliarde pe PT pentru autostrazi, dar la un moment dat suma a fost crescuta la 5,46 miliarde:

                Anemona Andone  /  iun. 22  /  Companii

                Bani pentru autostrăzi. România are proiecte rutiere de peste 35 miliarde de euro prin Programul Transport al UE, de unde poate lua doar 5,5 miliarde de euro - Economica.net

                Bani pentru autostrăzi. România are proiecte rutiere de peste 35 miliarde de euro prin Programul Transport al UE, de unde poate lua doar 5,5 miliarde de euro - Economica.net

                Pasionații de infrastructură au calculat că valoarea proiectelor de infrastructură rutieră propuse spre finanțare prin Programul Transport 2021 - 2027 depășește 35 miliarde de euro. Fondurile disponibile prin acest program se ridică însă la 5,46 miliarde de euro.

                Pasionații de infrastructură au calculat că valoarea proiectelor de infrastructură rutieră propuse spre finanțare prin Programul Transport 2021 - 2027 depășește 35 miliarde de euro. Fondurile disponibile prin acest program se ridică însă la 5,46 miliarde de euro.

                Bine, articolul se bazeaza pe informatii de pe pum, dar cifra de acolo este cea corecta.

                Asadar 5,46 = 40% => 13,65 miliarde = 100%. Adaugam neelibile si suntem la 14-15 miliarde FARA TVA!

                M 1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
                • vancouverV Deconectat
                  vancouver
                  ultima editare de

                  Acestea sunt cifrele corecte, 5,46 mld fonduri UE pe coeziune pentru autostrăzi 2021-2027. Și probabil vreo 7 miliarde pe 2028-2035. Ca doar nu se termina PiSi sau A8 in 2027, fie și plus 2.

                  Așa ca 31 sau 33 de miliarde total sunt cam banii pe care ii avem pana in 2035., din care UE ca. 12 mld și noi restul.

                  Railway fan. But motorways have to be done first!

                  M 1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
                  • M Deconectat
                    mike_us @rockband
                    ultima editare de mike_us

                    @rockband a spus în A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București:

                    initial erau 4,6 miliarde pe PT pentru autostrazi

                    Mulțumesc că ai venit cu explicații despre cele 15 miliarde de care ai vorbit.
                    Inițial m-am gândit că ai inversat cifrele, apoi am crezut că poate am greșit eu și că 5,4 miliarde ar fi contribuția UE.
                    Totuși, chiar și așa, la un procent de 40–60%, suma totală ar fi fost în jur de 13,5 miliarde.
                    Așa că am presupus că poate ai gresit la calcule. Acum e clar, ai adăugat și o estimare pentru exproprieri sau alte cheltuieli neeligibile.
                    Cred că lucrurile s-ar fi lămurit mai ușor dacă menționai cum ai ajuns la suma respectivă.
                    Eu am spus din start că e vorba de ~ 5 miliarde nerambursabili.
                    Îmi cer scuze dacă am greșit, dar am găsit cel puțin trei articole din presa românească în care apare cifra de 4,6 miliarde.
                    Din câte îmi amintesc, aceeași valoare apărea și în PUM, acum aproximativ un an și jumătate.
                    Dacă ai la îndemână un link oficial, aș aprecia să-l trimiți — ideal ceva de la o instituție, nu un articol de presă generalist, unde uneori apar și erori.

                    Am doar o rugăminte: să evităm, pe viitor, formulări de tipul „cifrele tale sunt lipsite de logică” sau „ceea ce este o prostie”, mai ales din prima.
                    Până la urmă, așa cum ai spus și tu: inițial erau menționate 4,6 miliarde pentru autostrăzi prin Programul de Transport, deci nu e ca și cum am spus cine știe ce absurditate.
                    Am văzut și eu că procentul de 40% nu se potrivește perfect, dar am citit că, pentru proiectele din zone defavorizate, contribuția UE poate fi mai mare.
                    Am presupus că unele autostrăzi trec prin astfel de regiuni și că poate de acolo vine diferența care ridică procentul UE.
                    Nu cred că e vina mea, ci mai degrabă a faptului că în România e foarte greu să găsești cifre clare, coerente și actualizate — fie în presă, fie pe site-urile oficiale.
                    Și 4,6 sau 5,5 miliarde e tot în jur de 5 miliarde, bine peste acum 👍 .

                    Am găsit articole în care suma de 10 miliarde (4,6 + 5,4), atribuită Programului de Transport, era menționată ca fiind destinată: autostrăzilor, căilor ferate și metroului.
                    Dacă vrei, pot pune 1–2 linkuri din presă care confirmă asta.
                    Ești sigur că întreaga sumă se referă exclusiv la autostrăzi?

                    2028–2035 — da, clar, putem face estimări, dar nu știm sigur până când nu avem niște documente semnate.
                    Probabil nici nu vom putea folosi fondurile înainte de 2028.
                    De aceea, ideea mea principală este să fim un pic mai toleranți cu statul român până în 2027, în cazul în care anumite șantiere mai încetinesc.
                    Și să prioritizăm puțin în funcție de ce fonduri găsim la bugetul de stat în fiecare an.

                    1 Reply Last reply Răspunde Citează 2
                    • M Deconectat
                      mike_us @vancouver
                      ultima editare de mike_us

                      @vancouver
                      Știi cumva de unde provin cei aproape 1 miliard în plus?
                      S-a aprobat includerea unui nou proiect în PT sau au fost realocate fonduri din alte proiecte necheltuite integral?

                      1 Reply Last reply Răspunde Citează 0
                      • M Conectat
                        mihai
                        ultima editare de

                        Autostrada A1 Lotul2 Boita Cornetu Stadiu lucrari zona Boita!
                        1 Reply Last reply Răspunde Citează 2
                        • M Conectat
                          mihai
                          ultima editare de

                          Marti, 29 iulie, are loc strapungerea primului tub al tunelului scurt de pe A1 Margina - Holdea.

                          1 Reply Last reply Răspunde Citează 7
                          • vancouverV Deconectat
                            vancouver
                            ultima editare de

                            PISI 6:

                            Anemona Andone  /  iul. 26  /  Companii

                            Autostrada A1 Sibiu - Pitești, "secțiunea 6": Lucrările pentru modernizarea a peste 13 kilometri din DN 73C, estimate la peste 100 de milioane de euro - Economica.net

                            Autostrada A1 Sibiu - Pitești, "secțiunea 6": Lucrările pentru modernizarea a peste 13 kilometri din DN 73C, estimate la peste 100 de milioane de euro - Economica.net

                            Lucrările pentru lotul 2 al legăturii A1 Sibiu - Pitești cu Râmnicu Vâlcea, cunoscută ca "secțiunea 6", sunt estimate la 641 de milioane de lei (126 de milioane de euro) inclusiv TVA, potrivit unui proiect de act normativ lansat vineri în dezbatere de către Ministerul Transporturilor și...

                            Railway fan. But motorways have to be done first!

                            M 1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
                            • M Conectat
                              mihai @vancouver
                              ultima editare de mihai

                              @vancouver cam tarziu aceasta licitatie. PiSi4 se deschide cel mai tarziu in vara viitorare, deci, pentru cel putin 1 an, traficul descarcat din A1 va ajunge la DN73C prin Tigveni.

                              In plus nu inteleg logica unei simple reabilitari a DN73C, cand oricum exista in pregatire si proiectul de DX Piatra Olt - Ramnicu Valcea - Tigveni. De ce sa nu fie deci construit direct la profil de DX sectorul dintre Tigveni si Ramnicu Valcea?

                              R 1 Reply Last reply Răspunde Citează 2
                              • C Deconectat
                                chapo
                                ultima editare de

                                S-a facut studiul de prefezabilitate si din cate stiu a iesit nefezabil acest proiect in forma aceasta. Poate doar Ramnicu Valcea-A1 se merita.

                                1 Reply Last reply Răspunde Citează 0
                                • R Conectat
                                  rockband @mihai
                                  ultima editare de

                                  @mihai a spus în A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București:

                                  @vancouver cam tarziu aceasta licitatie. PiSi4 se deschide cel mai tarziu in vara viitorare, deci, pentru cel putin 1 an, traficul descarcat din A1 va ajunge la DN73C prin Tigveni.

                                  In plus nu inteleg logica unei simple reabilitari a DN73C, cand oricum exista in pregatire si proiectul de DX Piatra Olt - Ramnicu Valcea - Tigveni. De ce sa nu fie deci construit direct la profil de DX sectorul dintre Tigveni si Ramnicu Valcea?

                                  Acest asa-zis lot 6 a fost impins puternic in fata pe vremea lui Drula, adica chiar de catre Drula si echipa. Era in 2021 si logica era ca sa se faca ceva repede, in 2-3 ani, ca fix in 2025-2026 cand urmau sa fie gata loturile 5 si 6 sa fie gata si aceasta reabilitare. De aceea proiectul este relativ modest, pentru ca ideea era sa poata fi executat pana in 2025-2026.

                                  Numai ca dupa ce au plecat de la MT, proiectul a decazut mult din lista de prioritati, A intrat in circuitul normal al bugetarilor de la noi (tocmai am facut zilele astea un circuit prin tara si mai multi oameni mi-au povestit cum este la stat: pur si simplu daca vrei sa faci treaba acolo esti marginalizat sau impins afara, esti considerat un pericol).

                                  Si asa ajungem sa avem un timing perfect ca la noi: se termina PiSi 4+5 si acuma incepem sa lucram la DN73C! Bataie de joc maxima din partea CNAIR, a directorilor de acolo, a angajatilor de acolo. RUSINE!

                                  M 1 Reply Last reply Răspunde Citează 1
                                  • M Conectat
                                    mihai @rockband
                                    ultima editare de

                                    @rockband de acord, pare un proiect total negandit.

                                    1 Reply Last reply Răspunde Citează 0
                                    • First post
                                      Last post