A1 - Nădlac-Timișoara-Sibiu-Pitești-București
-
-
Autostrada A1 Sibiu Pitești lot2 Boița Cornetu lucrări Boița 24 09 2025
IOAN ADRIAN GICA
-
-
-
Așadar se confirmă de la un oficial, în sfârșit procedura de mediu a fost demarată, ba avem și primele feed-backuri de la agenția de mediu, cu întrebări către CNAIR. Asta e totuși o treabă bună.
Dacă în vara 2026 avem AC complet sau măcar 80-90%, atunci putem face o primă estimare realistă pentru loturile 2 și 3: lot 2 în 2031-2033, lot 3 în 2029-2030.
-
Daca Mapa a avut nevoie de 3 ani + ca sa faca proiectarea, chiar vor termina lotul asta in 6 ani?
-
Nu se poate raspunde la aceasta intrebare. Nu are legatura proiectarea cu executia. Iar proiectarea iarasi nu a avut nici cea mai vaga legatura cu o proiectare normala, pentru ca la SF nu s-au facut foraje geotehnice si nu era facut studiul geotehnic. Care stim ca dureaza ca. 1 an la campie, cu cautat proprietari prin papusoi etc (de pe A7 si A8). Ori aici numai ca sa faca studiul geo au avut nevoie sa-si croiasca drum prin padure, drumuri care au necesitat si ele o minima proiectare, niste avize, inclusiv de defrisare!
Asa ca neexistand nici un studiu geo, dupa ce s-a facut acest studiu geo, au rezultat inclusiv modificari de traseu !! Care au necesitat proiectare, DUPA ce au fost batute in cuie.
Daca se facea studiu de fezabilitate pe bune, atunci da, puteam sa judecam mapa. Asa sunt scuzati 100%. Iar un SF pe bune ar mai fi durat inca 3 ani pana la predare, plus 2-3 ani pentru licitatie si contestatii.
Asa ca avem mare noroc cu Mapa, care a venit cu un pret incredibil de mic si totusi face lucrarea, si mai face si tot SF-ul. Bine, o sa ceara actualizari de preturi si bani in plus pentru modificari, dar la un lot de munte nu e nimic neobisnuit.
PRACTIC acest contract si lotul 3 au fost FIDIC ARGINTIU, adica SF+PT+executie intr-o singura mâna.
-
Mulțumesc de clarificări @vancouver.
As mai avea o intrebare, daca ai timp sa raspunzi: nu mi-e clar care e diferenta dintre SF si PT. Daca la SF se stabileste traseul, lungimea si poziția structurilor, consolidari, nr piloti, samd, care mai e rolul proiectarii? -
@marius.firtonea Intr-adevar notiunile se intrepatrund. In esenta prin proiectare intelegem proiectarea in detaliu, cu detalii tehnice de excutie.
Ca o comparatie cu alta zona a constructiilor, sa zicem ca vrei sa-ti faci o casa. Arhitectul iti face un proiect si impreuna decideti cum sa arate casa, unde vin peretii, unde baia, cate etaje, etc. Si rezulta proiectul de arhitectura, cu poze / randari in care vezi cum o sa arate totul. Cam asta e SF-ul.
Apoi te duci la un inginer sa faca proiectul tehnic si detaliile de executie. In esenta el trebuie sa-ti spuna ce grosime are fierul pe care-l bagi in stalpi, cate bare, ce tip de beton se va folosi, ce grosime o sa aibe tevile de canalizare ca sa nu se infunde mai tarziu, cum sa pui drenajele in jurul casei sau daca ai panza freatica sus cum sa hidroizolezi beciul sa nu intre apa, din ce straturi va fi compusa fatada, acoperisul etc... In unele cazuri vor rezulta si mici modificari, ca nu o sa-ti convina sa faci poate o grinda mare in mijlocul sufrageriei, care rezulta din deschiderea prea mare dorita de tine si arhitect initial. Asta e PT-ul.
Revenind la autostrazi, ca sa dau un exemplu: prin SF se stabileste de regula ce tip de pod va fi construit, cu cate deschideri, ce structura (metal sau beton), ce lungime. La proiectarea de detaliu se stabileste insa cate coloane se foreaza la fiecare pila, ce diametru, se face planul de armare si atunci se stie ce armatura trebuie comandata, etc. Cand aceeasi firma face si proiectul si executia (FIDIC GALBEN - asa se face A1) deseori mai vine cu propuneri de simplificare, de ex. reduce lungimea podurilor si face ramblee in loc. Cand proiectarea a fost facuta de aceeasi firma care a facut si SF-ul (FIDIC ROSU - asa se face A7), atunci executantul nu are voie sa mai modifice nimic si face exact ce e in plan, avand de la bun inceput detalii complete.
-
@vancouver mulțumesc frumos pt clarificări!