Infrastructura de transport in lume
-
Fehmarn Belt Fixed Link, impresionantul tunel submarin care va lega Danemarca de Germania si va scurta distanta dintre Germania si Copenhaga, devenind o legatura de transport de mare capacitate intre Europa Centrala si traile scandinave.
-
Slovacia, situatia santierelor pe D1 (cele din nord-vest):
Cu rosu tronsoane in lucru.
Cu verde planificate sau in proces de licitare design+buildAm marcat estimarile de deschidere a circulatiei. Tronsonul marcat cu 2032 este in licitatie (trebuiau depuse ofertele pana in noiembrie 2024, nu am info mai proaspete), cu speranta ca se va demara proiectarea in 2025. 14 luni proiectare si atentie 7 ani executie. Pentru ca avem 2 tuneluri, din care unul de 5,9km si unul de 2,8.
Asa ca aviz amatorilor cu tuneluri lungi! 7 ani executie, se aude? Si ei chiar au experienta. Pe lotul Zilina-Martin, cel mai vestic, la fel este un tunel de 5 km si le-a luat 10 ani (inclus un faliment si o relicitare), mai la vest alt tunel zdravan deja in circulatie... Asa ca daca ei zic 7 ani, stiu ce zic. Si este presiune mare sa termine odata acest D1, asadar ar fi pus termen mai scurt daca era posibil.
In filmare tronsonul Hubova - Ivachnova:
-
"Strabag, gigant austriac şi una dintre cele mai mari companii de construcţii din Europa Centrală şi de Est, are probleme mari în Ungaria. Deoarece a greşit la construcţia unei autostrăzi maghiare, guvernul de la Budapesta a dat de înţeles că nu mai vrea să colaboreze în viitor cu aceasta. Consideră că lucrările companiei nu îndeplinesc cerinţele de calitate."
"Dezvoltat de două companii austriece ale Strabag, proiectul se anunţa a fi un triumf. Cu toate acestea, la doar doi ani de la deschidere, probleme structurale severe au forţat închiderea secţiunii dintre Szikszó şi Miskolc din cauza tasării solului. János Lázár, ministrul construcţiilor şi transporturilor, a vizitat şantierul şi a criticat aspru grupul austriac."
"În opinia sa, execuţia defectuoasă a lucrărilor de către Strabag a provocat problemele. Potrivit ministrului, tronsonul a trebuit să fie demolat aproape în totalitate pentru a-i asigura stabilitatea prin consolidarea structurii de susţinere. Secţiunea reproiectată va fi întărită cu grinzi metalice."
"Potrivit Telex, Strabag şi-a asumat responsabilitatea şi s-a angajat să acopere costurile de reconstrucţie, estimate la 4–5 miliarde forinţi (9,7–12,1 milioane euro), în cadrul garanţiei oferite de grup. Iniţial programată a fi finalizată până în ianuarie 2023, reconstrucţia s-a confruntat cu mai multe întârzieri, drumul nefiind încă refăcut complet. În declaraţiile sale, Lázár a precizat că nu vrea să mai coopereze cu Strabag în viitor, deoarece nu consideră că munca companiei este de calitate mulţumitoare. Potrivit ministrului, lecţia care trebuie învăţată din cazul autostrăzii M30 este că ar trebui aplicate cerinţe mai stricte la selectarea contractanţilor, mai ales atunci când aceştia sunt companii străine. El pledează, de asemenea, pentru interzicerea companiilor străine ca operatori pe piaţa de retail din Ungaria."
Am circulat chiar anul asta 2025 pe respectiva autostrada si este foarte bine facuta. Problemele sunt in 2-3 puncte unde au avut loc ulterior alunecari de teren - ceva gen "autostrada darâmata" de la noi, A1 Saliste-Cunta. Sau alunecarea Aktor de pe A10. Si da, cand aluneca autostrada, logic, trebuie refacuta din temelii, inclusiv ranforsata etc.
Nu e nimic nemaivazut in lumea constructiilor si nu inseamna ca firma este neserioasa in ansamblu (in fapt este una din cele mai serioase din lume). Dar cand vrei neaparat sa ai o retorica anti-straini evident ca astfel de evenimente le vin la fileu. Sunt 90% convins ca si daca lucra o firma maghiara acolo (sau orice alta firma) alunecarile tot ar fi avut loc.
-
Romania nu e singura cu tunele pentru lilieci:
-
Numai exploatarea agregatelor pentru betonul necesar constructiei tunelului produce o mare afectare a mediului: praful generat, combustibilul consumat, zona de rau sau de versant de deal excavata inutil...
Apoi cimentul necesar peretilor din beton: se produce din calcar, care si el trebuie exploatat de undeva, carat, etc. Se arde calcarul la 1300 °C !!! Cu emisii corespunzatoare de CO2 si filtre peste filtre ca sa reduca alte emisii, filtre care si ele se produc undeva cu emisiile corespunzatoare.
Armatura si ea la 800-1000°C, fierul extras din munti etc...
Dupa care santierul in sine, praf, utilaje, motorina ...
Asta numai ecologie nu e.
-
UK e de rasul curcilor cand vine vorba despe HSR. In vreme ce Franta are peste 3000km HSR, iar Spania chiar peste 4000km HSR, UK abia are 100km intre Folkestone si Londra.
Iar a doua magistrala, care trebuia sa fie Londra - Birmingham - Manchester, cu o ramificatie spre Leeds, a fost gradual redusa doar la Londra - Birmingham, din cauza costurilor exorbitante de constructie in UK. Si asta din cauza legislatiei si NIMBY-smului, care impun constructia de solutii "ecologice" precum cea de mai sus.
De unde bugetul initial pentru tot proiectul HS2 era de 30 miliarde GBP, el a devenit gradual. 50, 80, 100 de miliarde. La momentul actual bugetul e de 55 miliarde GBP doar pentru treimea de proiect ramasa in executie, Londra - Birmingham. Restul de proiect este formal anulat, dar sunt multe discutii sa fie reluat.