A13 Sibiu-Brașov-Bacău
-
@casio aici incercam sa nu fim asa de stricti cu off-topicul ca pe alte forumuri. Daca discutia va deraia prea tare si se va lungi, voi muta toate postarile in alt topic, dar nu imediat, ci abia peste 2-3 zile, ca fiecare sa se poata desfasura pe moment.
- legat de imprumuturi, nu am spus nici o clipa ca ar fi altfel. Stiu ca ne-am imprumutat. Am explicat la economie, ca exista 2 tipuri de crize: private si guvernamentale. Criza lalelelor din Olanda din 1850, marea criza din 1930, cea din 1970 cu petrolul si cea din 2008 sunt private. Preturile au luat-o razna, oamenii au investit aiurea (sau si-au cumparat case la pret supraevaluat) si apoi buf, stai asa ca preturile au luat-o la vale, multi au pierdut enorm - prin recul si statele. Criza care se prefigureaza acum in Romania e de cu totul alta natura: este strict guvernamentala. Criza datoriilor unui stat. Suntem la 60% din PIB, un nivel considerat inca f. bun. Tarile dezvoltate au toate cam 100%, si SUA si Germania si Japonia (chiar mult peste la Japonia). Mai e loc asadar si la noi, doar sa ramanem seriosi, ca sa nu sara in aer dobanzile. Daca numai dai de banuit ca ceva e putred, gen venirea unor forte de "roexit", atunci treaba se va duce repede la vale. Daca esti serios ca SUA, Germania, Japonia ai dobanzi de 1-2% si e bine. UE ne-a acordat un ragaz oficial de 7 ani sa scadem de la 8% deficit la 3%. Trebuie doar sa nu mai aruncam inca o data in aer cheltuielile si va fi bine.
- nu e nimic anormal sa apara miliardari. In perioada comunista am fost indobitociti ca e normal sa fim egali si ca altfel e rau. Nu, invers, daca blochezi pe cei capabili sa creeze si sa infloreasca afaceri, atunci toti vor fi mai saraci. O tara are nevoie de oameni bogati, care sa puna banii in miscare, sa creeze locuri de munca si impozite pe salarii. Nu prea inteleg expresia "de carton", adica in ce sens? Oameni care sunt bogati prin imprumuturi, dar ei nu detin nimic real? Sau cum?
- avem siguranta ca tunuri gen Ponta / Sova nu devin realitate, atata vreme cat facem LICITATIE. Respectam legile UE si facem totul legal. Ei au incercat sa faca ceva nou, PPP, adica sa ocoleasca licitatia. Eu am fost printre vocile vehemente de atunci, am scris pe forumuri, poate ca a ajutat. DNA era cu ochii pe ei. Orice guvernare de forta daca vine si incearca sa impuna firma de casa (stil Orban) - da, atunci riscul unor mega spagi este urias.
-
Este extrem de important sa intelegem ca avem LEGI FOARTE BUNE acum. Mai ales obligatia de a publica orice licitatie, chiar si la primarii, in jurnalul UE (acel SICAP / SEAP). Totul este transparent, fiecare ce ofera se vede, toti se pot contesta intre ei, orice clarificare e disponibila tuturor si se face exclusiv prin SEAP. Criteriile sunt prestabilite si nu se pot modifica. 2 niveluri de justitie vegheaza la contestatii ca totul sa fie corect, oricine are dreptul sa conteste. Apoi Curtea de Conturi vegheaza ca banii sa se cheltuie strict conform contractelor semnate.
Cate vreme respectam legea si facem LICITATII este IMPOSIBIL sa se repete scenariul Bechtel.
Bechtel de altfel a fost semnat inainte de intrarea in UE. Iar in 2006, cu cateva zile inainte sa intram in UE, Tariceanu a semnat si contractele cu constructorii romani cu dedicatie pe Ploiesti-Moara Vlasiei (cei 3 abonati la stat, Casuneanu, Umbrarescu si inca unul). Asa ceva in UE nu mai e posibil. Decat cu mari mari ocolisuri cum a vrut Ponta sa faca PPP.
- vreti iar Bechtel? Votati iesirea din UE!
- vreti sa se dea contractele fara licitatii pe spranceana, aduceti la putere oameni care promit actiuni de forta si care vor sa sara etape, sa nu se mai stea dupa contestatii si din astea
-
Totul pertinent aproape. Doar mici observatii
- cand dai un combinat petrochimic (si nu orice combinat ci EXACT ACELA care utilizeaza materii prime strict de import, deci ferit de soarta pecetluita a celor din interiorul tarii, condamnate la disparitie rapida, asemenea resurselor interne de petrol ) cuiva la pret de o inghetata, se cheama ca e un miliardar fabricat, care apoi in timp a avut destul ragaz sa devina si unul aievea
- sa mai scot din lada istoriei postdecembriste si falimentul Bancorex, in care a pierdut tot poporul, mai putin ''unii cativa '' ale caror nume nu au fost niciodata date publicitatii, datorita vezi Doamne, legii protectiei datelor confidentiale bancare ?Nu cumva a fost si aceasta una din caile privilegiate de a ajunge miliardar ''overnight ''?
- cat despre a compara nivelul datoriilor tarii noastre care a pornit in cursa capitalismului doar de trei decenii, cu nivelul tarilor pe care practic se bazeaza definitia capitalismului , fiindca au fost dintotdeauna in el, este doar realitatea privita cu ochelari un pic mai rozalii, no offence !
-
Da, inteleg acum la ce te referi cu "miliardari de carton". La privatizarile pe 2 lei.
Din fericire nici asta nu prea mai e posibil si nici nu s-a mai intamplat dupa aderarea la UE, in 2007 si dupa ce DNA a condamnat cativa smecheri de pe urma privatizarilor.
Cheia este din nou la cuvantul "licitatie". Si da, au fost si dupa 2007 incercari mai reusite mai nereusite de a smecheri licitatii, dar tocmai faptul ca tot procesul de licitatie este scris undeva, se pot gasi bubele si se poate ajunge la condamnari. De ex. Constantin Nicolescu (CJ Arges) si cu un acolit au primit inchisoare dupa ce au incercat niste smecherii cu preturi umflate la niste pasaje peste A1 Buc-Pit si la niste gradinite. Stiu din surse directe cum incercau sa convinga alte firme sa participe la vrajeala si sa se retraga apoi. Dar la final au fost prinsi.
-
@casio a spus în A13 Sibiu-Brașov-Bacău:
- cat despre a compara nivelul datoriilor tarii noastre care a pornit in cursa capitalismului doar de trei decenii, cu nivelul tarilor pe care practic se bazeaza definitia capitalismului , fiindca au fost dintotdeauna in el, este doar realitatea privita cu ochelari un pic mai rozalii, no offence !
Stii ce e interesant: cei care ti-au dat bani, trebuie sa se comporte cu mare grija cu tine, sa aibe grija sa te dezvolti economic, tocmai ca sa le poti da banii inapoi + dobanzi!
Cand Ceausescu ne-a scapat de datorii, automat nu a mai fost nimeni interesat de prosperitatea Romaniei.
-
@vancouver
Deci daca e asa, atunci sa ii dam inainte cu cheltuit banii pe care vor trebui sa ii restituie nepotii nostri, eventual !
Cat despre miliardari de carton, chiar e de mirare ca nu ai auzit despre, ca altfel nu mi-ai cere mie sa ii definesc
link textDar apropo de confortul si siguranta psihica pe care ti-o confera certitudinea ca-indatorat fiind- te stii '' in randul lumii'', chiar a celei bune
- suntem practic ca si Statele Unite, Japonia, Marea Britanie. Cu o singura diferenta :
- tiparnita de bani a fost, este si va fi mereu la ei
-
Un singur lucru si cu asta inchei divagatia: este o mare diferenta intre a te imprumuta pentru investitii, adica iei bani ca sa faci bani sau sa creezi plus valoare. Si a te imprumuta sa iei de ex. o masina mai smechera sau mobila noua. Autostrazile sunt din prima categorie, si deci da, vreau sa ne imprumutam si sa ne dezvoltam ACUM, ca sa lasam generatiilor viitoare o tara dezvoltata, cu datorii pe care sa aibe cum sa le achite. Nu sunt de acord ca banii imprumutati sa acopere deficit de pensii si salarii la stat. Acestea din urma trebuie sa fie acoperite integral din veniturile actuale ale statului.
Revenind la A13, totusi, asa cum am mai spus mai sus, nu chiar orice care se numeste autostrada merita a fi facut, iar investitie inseamna ca trebuie sa fie ceva util, care intoarce ulterior plus valoare. Ori partea montana a A13 nu o sa aduca niciodata o plusvaloare clara fata de DN. Oituz - Bretcu se parcurg la orice ora din zi sau din noapte in 40-45 minute si poate sa ramana lejer la nivel 1+1. In rest da, toata partea de campie sau deal usor, sunt de acord ca trebuie facut A13.
In concluzie trebuie sa ne mai imprumutam pentru infrastructura, dar nu e ok sa aruncam cu banii.
-
@vancouver a spus în A13 Sibiu-Brașov-Bacău:
Cate vreme respectam legea si facem LICITATII este IMPOSIBIL sa se repete scenariul Bechtel.
Bechtel de altfel a fost semnat inainte de intrarea in UE. Iar in 2006, cu cateva zile inainte sa intram in UE, Tariceanu a semnat si contractele cu constructorii romani cu dedicatie pe Ploiesti-Moara Vlasiei (cei 3 abonati la stat, Casuneanu, Umbrarescu si inca unul). Asa ceva in UE nu mai e posibil. Decat cu mari mari ocolisuri cum a vrut Ponta sa faca PPP.DAN BESCIU
link text” Regii asfaltului şi-au bătut joc de Autostrada A3 Sorin Ghica Publicat: 23.04.2013 11:04bn Ultima actualizare: 08.08.2022 10:07
Inaugurată anul trecut, autostrada Bucureşti-Ploieşti nu este nici în prezent finalizată. Compania de Autostrăzi a semnat însă recepţia lucrărilor pentru ca firmele constructoare, aparţinând „regilor asfaltului”, să poată primi alte contracte.
La mai bine de opt luni de când a fost deschisă circulaţiei, autostrada Bucureşti-Ploieşti este departe de cele mai indulgente standarde în domeniu. Lipsesc în continuare cele mai elementare dotări, precum parcări, spaţii pentru servicii sau puncte S.O.S. Iar cine alege să meargă pe această autostradă ştie că este un drum „fără întoarcere“, singurul punct de ieşire până la Ploieşti fiind la doar 24 kilometri de Bucureşti, la Snagov. Ieşire utilă mai mult pentru potentaţii Capitalei, care şi-au ridicat aici locuinţe de lux, decât pentru şoferii de rând.
Responsabili pentru această situaţie sunt, deopotrivă, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) şi consorţiul de firme controlate de „regii asfaltului“ Dorinel Umbrărescu, Costel Căşuneanu şi Dan Beşciu: Spedition UMB, PA&CO International şi, respectiv, Euroconstruct Trading ’98. ”
Zici ca asa ceva in UE nu mai e posibil ?
Ba bine ca nu : cum oare a fost posibil sa atribui in decurs de doar cateva luni parca, unei singure companii 70% din portofoliul de investitii rutiere (autostrazi ) al tarii la care si o tara bananiera (daca mai exista) ar clipi de rusine ? I-a tras cineva de maneca pe onor guvernantii ca asa ceva numai piata liber concurentiala nu mai poate fi numita ?
Si totul desigur respectand legislatia UE (cel putin in aparenta, ca tot in aquis ul UE sigur mai exista si legislatie antitrust si antimonopol, dar trebuie sa aiba cine sa o citeasca si eventual sa VREA sa tina seama de ea ) adica CU LICITATII. Deci si regimul licitatiilor nu e chiar infailibil -
@casio daca citeai cu atentie nu mai spuneai prostii. Chiar eu in postarea de mai sus am spus:
@vancouver a spus în A13 Sibiu-Brașov-Bacău:
Bechtel de altfel a fost semnat inainte de intrarea in UE. Iar in 2006, cu cateva zile inainte sa intram in UE, Tariceanu a semnat si contractele cu constructorii romani cu dedicatie pe Ploiesti-Moara Vlasiei (cei 3 abonati la stat, Casuneanu, Umbrarescu si inca unul). Asa ceva in UE nu mai e posibil. Decat cu mari mari ocolisuri cum a vrut Ponta sa faca PPP.
- vreti iar Bechtel? Votati iesirea din UE!
- vreti sa se dea contractele fara licitatii pe spranceana, aduceti la putere oameni care promit actiuni de forta si care vor sa sara etape, sa nu se mai stea dupa contestatii si din astea
Deci fii te rog un pic mai atent! Exact pe ultima suta inainte sa fim in UE s-a mai putut face o atribuire directa aiurea. Fara licitatie publicata in jurnalul UE. Dupa aceea niciodata!
Iar justificarea a fost "patriotismul" local. Adica hai sa dam o sansa firmelor locale sa se afirme si sa capete experienta. Patriotism care sta si la baza discursurilor actuale ale celor care nu mai vor UE.
Cat despre calitate, a fost in orice caz mai buna decat a italienilor de pe lotul DNCB - Moara Vlasiei. Eu cel putin sunt multumit si se circula si acum pe acelasi asfalt ca si in 2009-2010, cand s-au inaugurat.
Acuzatia ca lipsesc parcari e de-a dreptul penibila: ele nu au fost parte din contracte! La fel si numarul redus de noduri, asa a fost contractul.
-
@vancouver
prostii ?
Ia mai citeste o data : asta a fost in 2019 sau 2020, cand s-a ajuns in doar cateva luni ca o firma sa aiba 70% din portofoliul de autostrazi !
De-atunci suntem in situatia de facto ca orice miscare noua in materie de autostrazi, trebuie sa primeasca mai intai avizul acelei firme : daca o vrea sau nu o vrea . -
@casio ma refeream la semnarea contractului cu regii asfaltului. A fost anterior intrarii in UE.
-
@vancouver
aia am sapat dupa ea ca sa iti redau numele celui de-al treilea rege al asfaltului ca nu ti-l aminteai. E drept ca nici eu nu mai eram sigur, dar am prezumat ca trebuie sa fie Besciu (si asa a fost ). Nu pentru ce-au facut si ce n-au facut pe primul A3 -
da, Besciu. Corect. Prieten la golden slitz cu Basescu. Care se pare ca a intervenit cu patriotism atunci si a insistat sa ajunga contractul la consortiul de 3 firme romanesti.