Propunere alternativă de traseu pentru Autostrada A13 Brașov–Bacău
Comunicat de presă – Asociația Construim România
@CNIR @Ministerul Transporturilor și Infrastructurii @Ministerul de Finanțe @Ministerul Economiei
Asociația Construim România a analizat traseul propus pentru Autostrada A13 Brașov–Bacău și semnalează o serie de neconcordanțe tehnice și economice care pot afecta eficiența și sustenabilitatea proiectului. Analiza noastră indică necesitatea reexaminării unor porțiuni ale traseului pentru a optimiza costurile, consumul de resurse și timpul de parcurs, fără a compromite cerințele tehnice sau constrângerile de securitate existente.
Observații privind varianta actuală
Traseul propus prezintă o deviație amplă spre sud-est, ceea ce conduce la o creștere semnificativă a lungimii totale a autostrăzii — estimată la 18 km în plus față de legătura directă Brașov–Bacău.
Estimările inițiale indică o creștere substanțială a costurilor de construcție, generate de lungimea suplimentară a traseului. Fiecare kilometru în plus presupune un cost mediu de aproximativ 5–6 milioane de euro, ceea ce, pentru o prelungire de circa 18 km, se traduce în aproximativ 100 de milioane de euro cheltuiți suplimentar.
Pe lângă investiția inițială, lungimea crescută a traseului implică și costuri operaționale permanente. Pentru un trafic estimat la 10.000 de vehicule pe zi, distanța suplimentară ar genera un consum mediu suplimentar de aproximativ 2,5 litri de combustibil per vehicul, adică peste 4,5 milioane de litri anual, echivalentul a aproape 32 de milioane de lei pierdere economică pe an.
În plus, cei 18 km suplimentari înseamnă aproximativ 10 minute de timp pierdut pentru fiecare vehicul, ceea ce, la nivelul traficului zilnic, se traduce în peste 600.000 de ore cumulate anual - valoare economică pierdută.
Context și constrângeri tehnice
Înțelegem că varianta inițială a traseului, mai scurtă, traversează un poligon militar situat pe raza localității Sânpetru, fapt ce impune ocolirea zonei. Cu toate acestea, considerăm că există soluții de optimizare care pot menține un traseu echilibrat din punct de vedere tehnic, fără a afecta obiective militare sau infrastructură critică.
Propunerea alternativă („varianta verde”)
Asociația Construim România a elaborat o propunere alternativă de traseu, „varianta verde”, care respectă constrângerile impuse de obiectivele de pe traseu și reduce semnificativ lungimea totală comparativ cu actuala variantă luată în calcul de CNIR.
Această soluție urmărește:
• Scurtarea distanței totale între Brașov și Bacău;
• Reducerea costurilor de execuție și operare și, în mod evident, respectarea principiilor de utilizare a fondurilor publice;
• Integrarea eficientă în rețeaua TEN-T;
• Menținerea unui echilibru între siguranță, eficiență și impact asupra mediului.
"Varianta verde" propusă de ASCORO:
• Urcă de la aproximativ cota 500 la cota 570 (cel mai înalt punct la 590, unde se poate face un debleu de 20 metri adâncime, astfel încât autostrada să fie la cota 570), apoi coboară lent spre cota 540 și apoi încă o dată spre 520 lângă Sf. Gheorghe.
• Nu se intersectează limita teritorială a UAT Sânpetru - având în vedere că se pare că investiția strategică este pe teritoriul UAT Sânpetru.
• Varianta verde este cu 18 kilometri mai scurtă decât varianta roșie propusă de CNIR!
• Varianta roșie propusă de CNIR are nevoie de tunel de 600 de metri sub dealul Lempeș, zonă protejată, iar varianta verde nu are nevoie de niciun metru de tunel.
Asociația Construim România solicită autorităților:
Analizarea de variante alternative mai scurte, inclusiv „varianta verde” propusă de noi;
Transparență totală în criteriile de selecție a traseului final al autostrăzii;
Desfășurarea unei consultări publice reale, care să includă reprezentanți ai comunităților și organizațiilor interesate.
Considerăm că Autostrada A13 este o investiție strategică pentru conectivitatea Moldovei și Transilvaniei, iar deciziile privind traseul trebuie să reflecte eficiența, sustenabilitatea și interesul public, pe termen lung.
„Cocoașa de la Brașov”. De ce a ajuns autostrada care va lega Moldova de centrul țării să facă un ocol cu tunel pe sub o arie protejată. Când vor începe primele lucrări